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Tourism & Sustainable Management Master

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Tourism and Sustainable Management (M.A.) in Köln studieren

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Master in Tourismus – Warum solltest Du das studieren?

Mit einem Tourismus Master gestaltest Du eine nachhaltige Zukunft der Tourismusbranche mit. Ein gestiegenes Umweltbewusstsein hat den Begriff „Flugscham“ (“Flygskam”) in alle Munde gebracht. Das ist nur ein Indiz, dass die Flugreise für viele Verbraucher vom Statussymbol zum ökologischen Vergehen deklassiert wurde.

Deutschland zählt neben China, Großbritannien, den USA und Japan zu den Top-5 Ländern mit den höchsten CO2-Emissionen im Bereich der Passagierluftfahrt. Fakt ist, dass etwa 2,5 Prozent der klimaschädlichen Emissionen weltweit durch das Fliegen verursacht werden und damit auch die Tourismuswirtschaft vor neue Herausforderungen stellt. Nachhaltiges Reisen und umweltfreundlicher Tourismus stehen in der Tourismusbranche hoch auf der Agenda.

Ziel des Masters in Tourismus ist es, qualifizierte Expertinnen und Experten im Tourismusmanagement auszubilden, die einen langfristig nachhaltigen, sozial gerechten und wirtschaftlich erfolgreichen Tourismus anstreben. Mit dem interdisziplinären Master-Programm des Fachbereichs International Tourism Management (ITM) und des Center for Advanced Sustainable Management (CASM) erwirbst Du die geforderten Schlüsselqualifikationen, um Dich bei Arbeitgebern der Tourismuswirtschaft weltweit zu profilieren.

Tourismus Master mit wichtigen Grundlagen in BWL und Nachhaltigkeit

Der Tourismus Master an der CBS International Business School basiert auf einem anspruchsvollen BWL-Masterstudiengang, kombiniert mit weiterführenden Tourismus- und Nachhaltigkeitsmanagement-Inhalten. Denn in jeglichen Positionen der Tourismusbranche sind Grundlagenkenntnisse der Wirtschaft und der unternehmerischen Sozialverantwortung gefragt. Unabhängig davon, worauf Du Dich innerhalb Deines Masters in Tourismus spezialisieren möchtest, sind folgende Seminare und Lehrinhalte Teil Deines Tourismusmanagement Studiums:

  • Business Economics

  • Empirical Research Methods

  • Strategic Analysis and Management

  • Innovation Management and Digital Transformation

  • Sustainable Tourism Supply Chains

  • Corporate Social Responsibility

  • Sustainable Business Models in Tourism

  • Fundamentals of Tourism

  • Tourism and Digitisation

  • ECTS 120
  • Semester 4
  • Vorlesungssprache Englisch
  • Studienform Vollzeit
  • Abschluss Master of Arts
  • Campus Köln
  • Praktikum Integriert
  • Auslandssemester Optional
  • Studienbeginn Winter Köln
  • Studiengebühren* 5.730 €
FINANZIERUNG
AKKREDITIERUNG & RANKINGS

Studienverlaufsplan

Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Tourismus Management:

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Business Economics3 ECTS ? !
  • Analysis of demand, supply, and market equilibrium

  • Theory of consumer choice

  • Theory of the firm, production and cost analysis

  • Market structures: perfect competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly, contestable markets

  • Game theory

  • Pricing strategies

  • Factor markets, labor economics

  • Economics of information

  • Industrial organization

  • Limitations of markets and interventions by the government

  • Econometric techniques related to these topics

Empirical Research Methods3 ECTS ? !
  • Development of a research question

  • Primary vs. secondary data

  • Steps of research process

  • Research designs

  • Quantitative and qualitative data

  • Structured methods of data collection: questionnaire and structured interview

  • Un- and semi-structured methods: qualitative interview and focus group

  • Quantitative and qualitative content analysis

  • Ethical considerations of data collection

  • Sampling

  • Data analysis using statistical software programs (SPSS)

  • Univariate analysis, bivariate analysis (crosstab and correlation), multiple linear regression

  • Writing a research report – structural and other formal requirements

Strategic Analysis & Management3 ECTS ? !
  •  Strategy making process and strategic reasoning: cognitive process of strategy 
    creation through the prism of logic and intuition

  • Setting strategic purpose in the context of responsible stakeholder management

  • Advanced external environment analysis: markets, industries and competitive 
    landscapes in static and dynamic perspective in the domestic and international 
    context

  • Diagnosing and managing strategic capability through national borders over time

  • Cultural and institutional context of strategic management: concepts, frameworks 
    and analytical tools

  • Generic and interactive business strategies, inside-out and outside-in perspective on 
    achieving and sustaining competitive advantage internationally

  • Network-level strategies

  • Corporate development and configuration: strategic options and portfolio matrices

  • Strategy formation

  • Strategic change and corporate restructuring

  • Strategic renewal

  • Strategy evaluation and strategic controls: tools and methods

  • Organizing for success

Innovation Management & Digital Transformation3 ECTS ? !
  • Diagnosing the change context: diffusion and dynamics of innovation 

  • Sources & types of innovation

  • Product/service, process & business model innovation

  • Individual and corporate creativity

  • Strategic innovation management & the innovation process incl. New Product Development (NPD)

  • Introduction to digitalization, digital age & digital divide

  • Digital drivers & disruptive forces

  • Technological drivers of digital transformation

  • Socio-technological change associated with the adoption of the mentioned drivers

  • Introduction to the digital organization & digital business models

  • Impact of digitalization on the value chain (Industry 4.0)

  • Digitalization-related innovation theories & technology management

  • Digitalization leadership & organisational transformation concepts

  • Change management & transformational leadership

  • Agility and VUCA world

  • SCRUM and Design Thinking

Programmspezifische Lehrinhalte

Fundamentals of Tourism3 ECTS ? !
  • Definitions and classifications of tourism

  • History and development of tourism

  • Social, political, and technological trends

  • Tourism: a multi-component service industry

  • Business models and forms of tourism

  • Tourism organisations and lobbyism

Tourism Geographies3 ECTS ? !
  • Introduction to the destination concept

  • Destination Marketing and Management Organisations

  • Geographical Influencing Factors on Tourism Development

  • Tourism and Natural Catastrophes

  • Sustainable and Responsible Tourism

  • Ecologic, economic, and social impacts of tourism

Event and Congress Management3 ECTS ? !
  • Importance of events and congresses for tourism

  • Legal aspects of event and congress management

  • Event marketing, branding and media interaction

  • Event production and mise-en-scene

  • Event management strategy and planning

Tourism and Digitalisation3 ECTS ? !

Überfachliche Kompetenzen

International Project Management2 ECTS ? !
  • Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management

  • Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving

  • Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure

Language & Communication Skills2 ECTS ? !

The “Scholarly Writing and Analysis” course is offered for German native speakers. German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Corporate Social Responsibility3 ECTS ? !
  • Cornerstones of sustainable management

  • CSR as management approach

  • Practical approaches of organizational effectiveness

  • Tools for CSR implementation

  • CSR and financial performance

  • Life cycle assessment

Corporate Governance3 ECTS ? !
  • Historical developments around the world

  • Directors and board structures in different parts of the world

  • Family business governance

  • Role of institutional investors

  • Corporate governance in mergers and acquisitions

  • Socially responsible investments

  • Corporate governance in different regions

Programmspezifische Lehrinhalte

Sustainable Business Models in Tourism3 ECTS ? !
  • Historical approach

  • Impacts on ecological, economic and social/cultural aspects

  • Mass tourism and its possibilities of a sustainable evolution

  • Sustainable Tourism Measurement

  • Fair Tourism

Tourism, Politics and Societies in Emerging Economies3 ECTS ? !
Business Elective3 ECTS ? !

A business elective is a business or management-related elective course. By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. 

Interdisciplinary Elective3 ECTS ? !

By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.

Business Project6 ECTS ? !

The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.

By the end of the module students should be able to:

  • Define project goals for the “client”.

  • Work under the set timeframe and agreed project scope.

  • Cooperate in the international project teams.

  • Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.

  • Develop possible strategic directions for the “client” business.

  • Formulate recommendations.

Value Based Management3 ECTS ? !
  • Value maximization and corporate objectives, shareholder value and stakeholder value approach

  • Financial measurement of corporate strategies and competitive advantage: the principles

  • Shortcomings of traditional profitability ratios for a value-based management

  • Economic Value Added, Cash Value Added

  • Identifying the drivers of value creation and investment decision-making

  • Management compensation and incentives for value creation

Sustainable Supply Chain Management3 ECTS ? !
  • Defining the state of a sustainable supply chain based on actual trends

  • Discussion of various theoretical concepts (e.g. Stakeholder Theory, Slack Resource Theory) and their implications for sustainable supply chain management

  • Defining a “New Normal” of how to do business (e.g. circular economy, regenerative business models, carbon literacy training)

  • Sustainable Marketing (definition, Green Marketing Strategy Mix, Green Washing and Sustainable Consumer Buying Behaviour)

  • Sustainable Procurement (definition, Sustainable Procurement Process Model with a focus on sustainable supplier relationship management; new trends like circular procurement)

  • Sustainable Logistics

  • Sustainable Design

  • Carbon Emission / Human Rights in global supply chains

Überfachliche Kompetenzen

Event Management (Ted Talk) Seminar2 ECTS ? !
  • Basics of event management

  • Objective of the event and different types of events

  • The event as a marketing and communication tool

  • Planning and preparation

  • Event execution

  • Tasks and role of the event manager

  • Choosing the right venue

  • Personnel selection

Programmspezifische Lehrinhalte

Tourism Economics3 ECTS ? !
  • Theories and models on the economic effects of tourism

  • Positive and negative effects of national and international tourism receipts in different regions and places

  • Multiplier-effects, direct, indirect and induced economic effects of tourism

  • The leakage effect of tourism earnings

  • Economic dependencies from tourism

  • Social, political, and technological trends influence on tourism economics

  • Developments of prices and value in and through tourism

Sustainable Tourism Supply Chains3 ECTS ? !
  • Defining a Sustainable Supply Chain

  • Discussion of various theoretical concepts (e.g. Stakeholder Theory, Slack Resource Theory) and their implications for sustainablesupply chain Management

  • Green Procurement (definition, Green Procurement Process Model) & green procurement in tourism

  • Green marketing and greenwashing

  • Green Logistics in tourism

  • Supply chains for hotels, airlines, tour operators, travel agencies

Cultures of Consumption3 ECTS ? !
  • Consumer culture (consumerism)

  • Consumer behaviour (through the tourist)

  • Social construction of markets

  • Markets as conversations

  • Embodiment and consumption

  • Field theory

  • Visual ethnography

Tourism Development & Destination Management3 ECTS ? !
  • Tourism policies and planning methods

  • Destination planning and development concepts

  • Destination branding

  • Tools for sustainable destination management

  • The role of tourism for international development

  • Risk and crisis management in tourism

Business Elective3 ECTS ? !

A business elective is a business or management-related elective course. By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. 

Interdisciplinary Elective3 ECTS ? !

By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.

Venture Lab4 ECTS ? !
  • Discovering and evaluating entrepreneurial opportunities 

  • Developing business ideas from opportunities (e.g. based on using Design Thinking, Personas and User Stories)

  • Feasibility analysis of business ideas

  • Transferring the idea into a Business Model 

  • Business Model and its building blocks (value proposition, customers segments, channels, customer relationships, revenue model, key partners, key activities, key resources, cost structure)

  • Business Plan: Introduction, Sample Case and General Outline

  • Developing the details of the business plan 

  • Finding sources of financing: Business angels; Private equity; Start up financing; Venture capital investors

  • Preparing a pitch deck for successfully presenting the new venture business plan

Integrative Case Studies3 ECTS ? !
  • Focused review of the curriculum content

  • Pre-assessment quiz/ content area assessment as benchmark for students’ status quo

  • Guide and Strategic Plan to Case Study Analysis

  • Writing a proper Case Study Analysis report

  • Developing proper answers to Case questions, applying the relevant theoretical knowledge and frameworks

  • In-depth Case Study Analysis with focus all subject areas of the curriculum

  • In-depth Case Study Analysis with special focus on Strategic Management

Business Simulation Game3 ECTS ? !

In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.

Master Thesis Tutorial2 ECTS ? !

During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.

Überfachliche Kompetenzen

Assessment Center Bootcamp2 ECTS ? !
  • Consulting Industry: Sector Overview Company Profiles – Job Opportunities and Consulting Careers

  • Job profile: Characteristics of capabilities and skills needed as a consultant

  • Job application and interview training

  • Consulting (mini) case study training

  • Framework for processing case studies

  • Brain Teaser Training

  • Case Simulation (Individual and Group Cases)

Programmspezifische Lehrinhalte

Master Thesis18 ECTS ? !

During your 4th semester you are working on your Master thesis. You have 19 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.

master-tourism-and-sustainable-management

Master in Tourismusmanagement: Grundlagen im 1. und 2. Semester aufbauen

Neben der Vertiefung von wirtschaftlichem Basiswissen lernst Du im ersten Semester Deines Tourismusstudiums die Grundlagen des Tourismus, Nachhaltigkeitsmanagements sowie des International Business. Zudem erwartet Dich der programmspezifische Lehrinhalt „Tourism Geographies“, bei dem die aktuelle Tourismuspolitik untersucht, neue Rahmenbedingungen entwickelt und eine Reise geplant und vorbereitet werden, mit der Möglichkeit diese gemeinsam anzutreten.

Im zweiten Semester tauchst Du noch tiefer in die spezifischen Tourismusfachbereiche ein. Ein besonderer Schwerpunkt liegt dabei auf Nachhaltigkeit sowie moralische Aspekte in der Tourismusbranche, die in folgenden Kursen u.a. anhand von Business Cases thematisiert werden:

  • Sustainable Business Models in Tourism

  • Tourism, Politics and Societies in Emerging Economies

  • Sustainable Supply Chain Management

Tourismus Master im 3. Semester – Tourismusmanagement im Wandel

Die Digitalisierung macht auch den Tourismus zu einem datengetriebenen Berufsfeld. Im dritten Semester befasst Du Dich daher ausführlich im Seminar „Tourism and Digitalisation“ mit Big Data und Cloud-Computing im Kontext der Tourismuswirtschaft. Du lernst aktuelle Trends ebenso kennen wie Spezialdisziplinen der Tourismusbranche. Mit Seminaren zu „Sustainability in Event & Congress Management“ sowie unseren Business-Skills-Kursen in interkulturellen Team- sowie im Projektmanagement verbesserst Du zudem Deine Soft Skills. Freue Dich im Masterstudium Tourismus auf diese Seminare:

  • Tourism Economics

  • Cultures of Consumption

  • Sustainable Tourism Supply Chains

  • Master Thesis Tutorial

Im dritten Semester des Masters Tourismusmanagement kannst Du ein weiteres Wahlfach belegen, in dem Du Deine interdisziplinären Kompetenzen schulst.

Tourism and Sustainable Management in die Praxis umsetzen – Praktika & Auslandssemester

Der Master Tourismus an der CBS International Business School soll Dich umfassend auf Deine spätere Karriere in der Tourismusbranche vorbereiten. Dazu gehört ein konkreter Praxisbezug, in dem Du das erlernte Wissen anwenden kannst. Deswegen besteht ein Teil des Tourismusstudiums aus einem Projekt, in dem Du einen Business Case selbstständig bearbeitest und präsentierst.

Zudem ist ein siebenwöchiges Praktikum zwischen dem zweiten und dritten Semester verpflichtend. Dieses kannst Du in Deutschland oder im Ausland absolvieren. Die Career Service Abteilung unterstützt Dich bei der Suche nach einem passenden Unternehmen.

Deine im vierten Semester erforderliche Masterthesis des Tourismusstudiums kannst Du im Rahmen eines Projektes in einem Unternehmen im In- oder Ausland verfassen. Alternativ erstellst Du die Masterarbeit während eines Auslandssemesters an einer der über 120 Partnerhochschulen der CBS International Business School. Dabei bietet sich Dir eine ideale Gelegenheit, Deine Fremdsprachenkenntnisse anzuwenden. Zudem erhältst Du dadurch Einblicke in die Planung eines Auslandsaufenthalts. Wissen aus erster Hand, welches Dir in Deiner späteren Tourismuskarriere als nachhaltige Referenz dienen kann.

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Master in Tourismus – Was sind die Karriereaussichten?

Durch die interdisziplinäre Ausrichtung des Studienprogramms eröffnet der Master in Tourismus vielfältige Karrierechancen im höheren Management-Bereich von Unternehmen im Bereich der Nachhaltigkeit und des Tourismus. Mit einem Master in Tourism and Sustainable Management gelingt Ihnen der Berufseinstieg unter anderem in diesen Bereichen:

  • Internationale Tourismuskonzerne

  • Reiseveranstalter

  • Online-Reiseanbieter

  • Start-ups

  • Hotellerie

  • Fluggesellschaften

  • Tourismus-Marketing-Organisationen

  • CSR-Projektmanagement in Konzernen

  • Beratungsunternehmen für CSR/Nachhaltigkeitsmanagement

Der CBS Career Service berät Dich umfassend zu Deinen Optionen. Eine Promotion mit anschließender akademischer Laufbahn ist ebenfalls möglich.

Tourismusmanagement Gehalt - So viel kannst Du verdienen 

Master im Tourismusmanagement – Was sind die Voraussetzungen?

Für das Masterstudium Tourism and Sustainable Management an der CBS sind folgende Voraussetzungen zu erfüllen:

  • Ein erster akademischer Abschlussaus dem wirtschaftswissenschaftlichen Bereich

  • Fortgeschrittene Englischkenntnisse

  • Tourismusspezifische Vorkenntnissesind von Vorteil, jedoch nicht zwingend notwendig

Zudem sind Studiengebühren, der Semesterbeitrag sowie die Einschreibegebühr zu entrichten. Benötigst Du Unterstützung bei der Finanzierung Deines Tourismusstudiums, bietet Dir die CBS ein umfassendes Beratungsgespräch an. Dabei erhältst Du Informationen zu dem CBS Bildungsfonds, BAföG sowie zu möglichen Stipendien.

NOCH NICHT ÜBERZEUGT? HIER FINDEST DU WEITERE GRÜNDE, WARUM DU MIT DER CBS DIE RICHTIGE ENTSCHEIDUNG TRIFFST

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Marc Spitz

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Beratung: Campus Brühl (Köln)
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Mirjam Zimmermann

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Das sagen unsere Alumni

Philip Kollmann
Projektmanager Wayne's Coffee

„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."

Katrin Rieger
Bereichsdirektorin Reisevertrieb
Deutschland / Vice President Sales
HanseMerkur Krankenversicherung

„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."

Christopher Rosenbaum
Manager
Ernst & Young GmbH
Wirschaftsprüfungsgesellschaft

„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“

Neil Jordaan
Global Digital Content Manager
Elanco

„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“

Lisa Fleischhauer
Technical Business Analyst
Fielmann Ventures GmbH

„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“

Christian Miele
Präsident
Bundesverband Deutsche Startups e.V.

„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“

Hauke Grün
Global Group Director
Initiative

„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“

Sandra Dreier
Partner im Bereich Financial Accounting & Advisory Services
EY (Ernst & Young GmbH Wirtschaftsprüfgesellschaft

„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“

Stefanie Zipp
Personalmarketingreferentin
Deutsche Bahn AG

„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“

Christian Knott
Partner
Capnamic Ventures Management GmbH

„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“

Tim Becker
Manager Automotive & Sustainability
Porsche Consulting GmbH

„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“