INFOMATERIAL ANFORDERN
INFOMATERIAL ANFORDERN
WiWo_BesteFachhochschulen2021_CBS_International_Business_School

Tourism & Sustainable Management Master

INFOMATERIAL ANFORDERN
>700

Partnerunternehmen
200+

Karriere-Events jährlich
94%

der Alumni finden den perfekten Job in weniger als 6 Monaten nach Abschluss

Tourism and Sustainable Management (M.A.) in Köln studieren

master-tourism-and-sustainable-management

Master in Tourismus – Warum solltest Du das studieren?

Mit einem Tourismus Master gestaltest Du eine nachhaltige Zukunft der Tourismusbranche mit. Ein gestiegenes Umweltbewusstsein hat den Begriff „Flugscham“ (“Flygskam”) in alle Munde gebracht. Das ist nur ein Indiz, dass die Flugreise für viele Verbraucher vom Statussymbol zum ökologischen Vergehen deklassiert wurde.

Deutschland zählt neben China, Großbritannien, den USA und Japan zu den Top-5 Ländern mit den höchsten CO2-Emissionen im Bereich der Passagierluftfahrt. Fakt ist, dass etwa 2,5 Prozent der klimaschädlichen Emissionen weltweit durch das Fliegen verursacht werden und damit auch die Tourismuswirtschaft vor neue Herausforderungen stellt. Nachhaltiges Reisen und umweltfreundlicher Tourismus stehen in der Tourismusbranche hoch auf der Agenda.

Ziel des Masters in Tourimus ist es, qualifizierte Expertinnen und Experten im Tourismusmanagement auszubilden, die einen langfristig nachhaltigen, sozial gerechten und wirtschaftlich erfolgreichen Tourismus anstreben. Mit dem interdisziplinären Master-Programm des Fachbereichs International Tourism Management (ITM) und des Center for Advanced Sustainable Management (CASM) erwirbst Du die geforderten Schlüsselqualifikationen, um Dich bei Arbeitgebern der Tourismuswirtschaft weltweit zu profilieren.

Tourismus Master mit wichtigen Grundlagen in BWL und Nachhaltigkeit

Der Tourismus Master an der CBS International Business School basiert auf einem anspruchsvollen BWL-Masterstudiengang, kombiniert mit weiterführenden Tourismus- und Nachhaltigkeitsmanagement-Inhalten. Denn in jeglichen Positionen der Tourismusbranche sind Grundlagenkenntnisse der Wirtschaft und der unternehmerischen Sozialverantwortung gefragt. Unabhängig davon, worauf Du Dich innerhalb Deines Masters in Tourismus spezialisieren möchtest, sind folgende Seminare und Lehrinhalte Teil Deines Studiums:

  • Business Economics

  • Empirical Research Methods

  • Strategic Analysis and Management

  • Innovation Management and Digital Transformation

  • Sustainable Tourism Supply Chains

  • Corporate Social Responsibility

  • Sustainable Business Models in Tourism

  • Fundamentals of Tourism

  • Tourism and Digitisation

  • ECTS 120
  • Semester 4
  • Vorlesungssprache Englisch
  • Studienform Vollzeit
  • Abschluss Master of Arts
  • Campus Köln
  • Praktikum Integriert
  • Auslandssemester Optional
  • Studienbeginn Köln Winter
  • Studiengebühren Köln* 5.310 €
FINANZIERUNG
AKKREDITIERUNG & RANKINGS

Studienverlaufsplan

Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Tourismus Management:

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Business Economics3 ECTS ? !
  • Demand analysis & estimating demand

  • Supply and market equilibrium

  • Production economics

  • Cost analysis

  • Estimating cost functions and production functions

  • Economies of scale

  • Prices, output and strategy in different markets

  • Game theory models of oligopoly

  • Pricing techniques and analysis

  • Government regulation

Empirical Research Methods3 ECTS ? !
  • Quantitative and qualitative methods

  • Development of a research question

  • Steps of research process

  • Methods of data collection

  • Sampling

  • Data analysis using statistical software programs (SPSS or R)

  • Writing a research report

Strategic Analysis & Management3 ECTS ? !
  • Strategy making process and strategic reasoning

  • Cultural and institutional context of strategic management

  • Network-level strategies

  • Corporate development and configuration

  • Strategic change and corporate restructuring

  • Strategy evaluation and strategic controls

Innovation Management & Digital Transformation3 ECTS ? !
  • Dynamics of innovation & their implications for change management

  • Individual creativity and invention

  • Corporate creativity & intrapreneuring

  • Technology management

  • Innovation and technology strategies

  • Managing innovations

  • Diffusion of innovations

  • Cultural differences in innovation capability

  • Contemporary trends in innovation management

Corporate Social Responsibility3 ECTS ? !
  • Cornerstones of sustainable management

  • CSR as management approach

  • Practical approaches of organizational effectiveness

  • Tools for CSR implementation

  • CSR and financial performance

  • Life cycle assessment

Corporate Governance3 ECTS ? !
  • Historical developments around the world

  • Directors and board structures in different parts of the world

  • Family business governance

  • Role of institutional investors

  • Corporate governance in mergers and acquisitions

  • Socially responsible investments

  • Corporate governance in different regions

Programmspezifische Lehrinhalte

Fundamentals of Tourism3 ECTS ? !
  • Definitions and classifications of tourism

  • History and development of tourism

  • Social, political, and technological trends

  • Tourism: a multi-component service industry

  • Business models and forms of tourism

  • Tourism organisations and lobbyism

Tourism Geographies3 ECTS ? !
  • Introduction to the destination concept

  • Destination Marketing and Management Organisations

  • Geographical Influencing Factors on Tourism Development

  • Tourism and Natural Catastrophes

  • Sustainable and Responsible Tourism

  • Ecologic, economic, and social impacts of tourism

Überfachliche Kompetenzen

Advanced Cross-Cultural Team & Selfmanagement2 ECTS ? !
  • Cultural theories and models

  • The influence of culture on behaviour

  • Team typologies

  • Phases of team development

  • Trust and control

  • Emergence and avoidance of conflicts

  • Leadership verses management

  • The impact of leadership behaviour on teams

Advanced Negotiation & Influencing Skills2 ECTS ? !
  • Positional and principal negotiations – advanced strategies and tactics

  • Identifying the opponent’s negotiation profile

  • Understanding the personal negotiation profile and preferences

  • General persuasion techniques

  • Negotiation maneuvers and tactics for advanced players

  • Techniques for opponent engagment

  • Managing emotions and self- programming for defending your point of view

  • Cialdini’s 6 principles of persuasion

Language & Communication Skills2 ECTS ? !

The “Advanced Critical Thinking & Writing Skills” course is offered for German native speakers. German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

International Economics3 ECTS ? !
  • Globalization and income

  • Globalization and international trade

  • Trade and comparative advantage

  • Trade barriers and trade policy

  • Firm location, distance and transport costs

  • Currency crises and exchange rate policy

  • Financial crises, firms and the open economy

Applied Management Accounting3 ECTS ? !
  • Managerial accounting and global business environment

  • Cost term, terms and classifications

  • Systems design: Job-order costing

  • Systems design: Process costing

  • Cost-volume-profit relationships

  • Sustainability and ethics in accounting decision making

Programmspezifische Lehrinhalte

Sustainable Business Models in Tourism3 ECTS ? !
  • Historical approach

  • Impacts on ecological, economic and social/cultural aspects

  • Mass tourism and its possibilities of a sustainable evolution

  • Sustainable Tourism Measurement

  • Fair Tourism

Social Entrepreneurship3 ECTS ? !
  • Introduction to Entrepreneurship

  • Social Innovation

  • Social entrepreneurship

  • Global ecological trends

  • Relevant academic fields and major models

  • Social entrepreneurship in tourism

International Perspectives on Sustainable Management3 ECTS ? !
  • Definitions and classifications of sustainable management

  • History and global development of sustainability

  • Comparing different perspectives: Global North and South

  • Systemic perspectives: Politics, businesses, and society

  • Stakeholders: Social, political, and technological trends

  • New narratives of doing business

Tourism, Politics & Societies In Emerging Economies3 ECTS ? !
  • Tourism as political platform

  • Tourism and indigenous rights

  • Globalization, ethnicity, and tourism

  • Dark sides of tourism

  • Existing concepts and theories related to cultural, socio-economic, and environmental impacts

  • Political, social, and economic challenges that confront society and tourism by embedding it in the broader environmental context

  • Recent tourism trends in emerging economies

Business Project6 ECTS ? !

The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.

By the end of the module students should be able to:

  • Define project goals for the “client”.

  • Work under the set timeframe and agreed project scope.

  • Cooperate in the international project teams.

  • Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.

  • Develop possible strategic directions for the “client” business.

  • Formulate recommendations.

Überfachliche Kompetenzen

International Project Management2 ECTS ? !
  • Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management

  • Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving

  • Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure

Emotional Intelligence 2 ECTS ? !
  • Different Inteligencies – IQ vs EQ

  • The role of emotions – daily and work life

  • The construct of Emotional intelligence

  • Emotionally intelligent competencies & skills

  • Skills acquisition – Experiential/action learning

  • Reflection & reflexion

  • Encouraging engagement

  • Developing trust

Language & Communication Skills2 ECTS ? !

The “Advanced Critical Thinking & Writing Skills” course is offered for German native speakers. German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.

Programmspezifische Lehrinhalte

Tourism Economics3 ECTS ? !
  • Theories and models on the economic effects of tourism

  • Positive and negative effects of national and international tourism receipts in different regions and places

  • Multiplier-effects, direct, indirect and induced economic effects of tourism

  • The leakage effect of tourism earnings

  • Economic dependencies from tourism

  • Social, political, and technological trends influence on tourism economics

  • Developments of prices and value in and through tourism

Sustainable Tourism Supply Chains3 ECTS ? !
  • Defining a Sustainable Supply Chain

  • Discussion of various theoretical concepts (e.g. Stakeholder Theory, Slack Resource Theory) and their implications for sustainablesupply chain Management

  • Green Procurement (definition, Green Procurement Process Model) & green procurement in tourism

  • Green marketing and greenwashing

  • Green Logistics in tourism

  • Supply chains for hotels, airlines, tour operators, travel agencies

Sustainability In Event & Congress Management3 ECTS ? !
  • Importance of events and congresses for tourism

  • Legal aspects of event and congress management

  • Event marketing, branding and media interaction

  • Sustainable event operations management

  • Event production and mise-en-scene

  • Event management strategy and planning

Tourism & Digitalisation3 ECTS ? !
  • Digitalisation processes in tourism

  • Virtual and augmented reality technologies and applications in tourism

  • E-Tourism commerce

  • Online and travel technology businesses and business models in tourism

  • Social media in tourism

  • Mobile technology and applications

Cultures of Consumption3 ECTS ? !
  • Consumer culture (consumerism)

  • Consumer behaviour (through the tourist)

  • Social construction of markets

  • Markets as conversations

  • Embodiment and consumption

  • Field theory

  • Visual ethnography

Tourism Development & Destination Management3 ECTS ? !
  • Tourism policies and planning methods

  • Destination planning and development concepts

  • Destination branding

  • Tools for sustainable destination management

  • The role of tourism for international development

  • Risk and crisis management in tourism

Master Thesis Tutorial2 ECTS ? !

During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.

Überfachliche Kompetenzen

Skills Elective2 ECTS ? !

In the Soft Skills Courses you will improve your social, leadership and project management skills. Additionally to the courses in the first and second semester you can choose another one in the third semester. Decide for yourself which of your personal competences you want to push forward.

Storytelling for Marketing & Branding Purposes2 ECTS ? !
  • The evolution of storytelling and branding

  • What storytelling looks like in a world of influencers; social media, cross-channel communications and traditional advertising

  • Criteria for successful storytelling

  • Case studies and successful campaigns

  • Character development

  • What do you want to say?: guidelines for taglines, quotes and copy

  • Storyboarding and plot development

Language & Communication Skills2 ECTS ? !

The “Advanced Critical Thinking & Writing Skills” course is offered for German native speakers. German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.

Programmspezifische Lehrinhalte

Master Thesis24 ECTS ? !

During your 4th semester you are working on your Master thesis. You have 19 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.

master-strategic-management-and-consulting-studentin

Master in Tourismusmanagement: Grundlagen im 1. und 2. Semester aufbauen

Neben der Vertiefung von wirtschaftlichem Basiswissen lernst Du im ersten Semester Deines Tourismusstudiums die Grundlagen des Tourismus, Nachhaltigkeitsmanagements sowie des International Business. Zudem erwartet Dich der programmspezifische Lehrinhalt „Tourism Geographies“, bei dem die aktuelle Tourismuspolitik untersucht, neue Rahmenbedingungen entwickelt und eine Reise geplant und vorbereitet werden, mit der Möglichkeit diese gemeinsam anzutreten.

Im zweiten Semester tauchst Du noch tiefer in die spezifischen Tourismusfachbereiche ein. Ein besonderer Schwerpunkt liegt dabei auf Nachhaltigkeit sowie moralische Aspekte in der Tourismusbranche, die in folgenden Kursen u.a. anhand von Business Cases thematisiert werden:

  • Sustainable Business Models in Tourism

  • Social Entrepreneurship

  • International Perspectives on Sustainable Management

Tourismus Master im 3. Semester – Tourismusmanagement im Wandel

Die Digitalisierung macht auch den Tourismus zu einem datengetriebenen Berufsfeld. Im dritten Semester befasst Du Dich daher ausführlich im Seminar „Tourism and Digitalisation“ mit Big Data und Cloud-Computing im Kontext der Tourismuswirtschaft. Du lernst aktuelle Trends ebenso kennen wie Spezialdisziplinen der Tourismusbranche. Mit Seminaren zu „Sustainability in Event & Congress Management“ sowie unseren Business-Skills-Kursen in interkulturellen Team- sowie im Projektmanagement verbesserst Du zudem Deine Soft Skills. Freue Dich im Masterstudium Tourismus auf diese Seminare:

  • Tourism Economics

  • Cultures of Consumption

  • Sustainable Tourism Supply Chains

  • Master Thesis Tutorial

Im dritten Semester des Masters Tourismusmanagement kannst Du ein weiteres Wahlfach belegen, in dem Du Deine interdisziplinären Kompetenzen schulst.

Tourism and Sustainable Management in die Praxis umsetzen – Praktika & Auslandssemester

Der Master Tourismus an der CBS International Business School soll Dich umfassend auf Deine spätere Karriere in der Tourismusbranche vorbereiten. Dazu gehört ein konkreter Praxisbezug, in dem Du das erlernte Wissen anwenden kannst. Deswegen besteht ein Teil des Tourismusstudiums aus einem Projekt, in dem Du einen Business Case selbstständig bearbeitest und präsentierst.

Zudem ist ein achtwöchiges Praktikum zwischen dem zweiten und dritten Semester verpflichtend. Dieses kannst Du in Deutschland oder im Ausland absolvieren. Die Career Service Abteilung unterstützt Dich bei der Suche nach einem passenden Unternehmen.

Deine im vierten Semester erforderliche Masterthesis des Tourismusstudiums kannst Du im Rahmen eines Projektes in einem Unternehmen im In- oder Ausland verfassen. Alternativ erstellst Du die Masterarbeit während eines Auslandssemesters an einer der über 120 Partnerhochschulen der CBS International Business School. Dabei bietet sich Dir eine ideale Gelegenheit, Deine Fremdsprachenkenntnisse anzuwenden. Zudem erhältst Du dadurch Einblicke in die Planung eines Auslandsaufenthalts. Wissen aus erster Hand, welches Dir in Deiner späteren Tourismuskarriere als nachhaltige Referenz dienen kann.

Alumni Testimonials_Philip Kollmann

„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."

Philip Kollmann

Projektmanager
Wayne's Coffee Deutschland
Alumni Testimonials_Katrin Rieger

„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."

Katrin Rieger

Bereichsdirektorin Reisevertrieb Deutschland / Vice President Sales
HanseMerkur Krankenversicherung
Alumni Testimonials_Christoph Rosenbaum

„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“

Christopher Rosenbaum

Manager
Ernst & Young GmbH Wirtschaftsprüfungsgesellschaft
Alumni Testimonials_Britta Jansen

„Die CBS ist eine international ausgerichtete und sehr praxisorientierte Hochschule, die mich durch die Pflichtpraktika, das Kursangebot und die zu erstellenden Projekt-/Gruppenarbeiten sehr gut auf die Berufswelt vorbereitet hat.“

Britta Jansen

HR Business Partner
HRS Group
Alumni Testimonials_Neil Jordaan

„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“

Neil Jordaan

Global Digital Content Manager
Elanco
Alumni Testimonials_Julia Hack

„Das Studium an der CBS hat mir eine sehr gute Basis gegeben, die in vielerlei Hinsicht bei einer Gründung hilft – sei es bei der Finanzplanung oder bei der Marketingstrategie."

Julia Hack

Co-founder
Green for me
Alumni Testimonials_Lisa Fleischhauer

„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“

Lisa Fleischhauer

Technical Business Analyst
Fielmann Ventures GmbH
Alumni Testimonials_Christian Miele

„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“

Christian Miele

Präsident
Bundesverband Deutsche Startups e.V.
Alumni Testimonials_Hauke Grün

„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“

Hauke Grün

Global Group Director
Initiative
Alumni Testimonials_Sandra Dreier

„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“

Sandra Dreier

Partner im Bereich Financial Accounting & Advisory Services
EY (Ernst & Young GmbH Wirtschaftsprüfgesellschaft)
Alumni Testimonials_Stefanie Zipp

„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“

Stefanie Zipp

Personalmarketingreferentin
Deutsche Bahn AG
Alumni Testimonials_Christian Knott

„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“

Christian Knott

Partner
Capnamic Ventures Management GmbH
Alumni Testimonials_Tim Becker

„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“

Tim Becker

Manager Automotive & Sustainability
Porsche Consulting GmbH

Master in Tourismus – Was sind die Karriereaussichten?

Durch die interdisziplinäre Ausrichtung des Studienprogramms eröffnet der Master in Tourismus vielfältige Karrierechancen im höheren Management-Bereich von Unternehmen im Bereich der Nachhaltigkeit und des Tourismus. Mit einem Master in Tourism and Sustainable Management gelingt Ihnen der Berufseinstieg unter anderem in diesen Bereichen:

  • Internationale Tourismuskonzerne

  • Reiseveranstalter

  • Online-Reiseanbieter

  • Start-ups

  • Hotellerie

  • Fluggesellschaften

  • Tourismus-Marketing-Organisationen

  • CSR-Projektmanagement in Konzernen

  • Beratungsunternehmen für CSR/Nachhaltigkeitsmanagement

Der CBS Career Service berät Dich umfassend zu Deinen Optionen. Eine Promotion mit anschließender akademischer Laufbahn ist ebenfalls möglich.

Master im Tourismusmanagement – Was sind die Voraussetzungen?

Für das Masterstudium Tourism and Sustainable Management an der CBS sind folgende Voraussetzungen zu erfüllen:

  • Ein erster akademischer Abschlussaus dem wirtschaftswissenschaftlichen Bereich

  • Fortgeschrittene Englischkenntnisse

  • Tourismusspezifische Vorkenntnissesind von Vorteil, jedoch nicht zwingend notwendig

Zudem sind Studiengebühren, der Semesterbeitrag sowie die Einschreibegebühr zu entrichten. Benötigst Du Unterstützung bei der Finanzierung Deines Tourismusstudiums, bietet Dir die CBS ein umfassendes Beratungsgespräch an. Dabei erhältst Du Informationen zu dem CBS Bildungsfonds, BAföG sowie zu möglichen Stipendien.

Werde jetzt zum Experten

JETZT BEWERBEN
JETZT STUDIENBERATUNG VEREINBAREN

NOCH NICHT ÜBERZEUGT? HIER FINDEST DU WEITERE GRÜNDE, WARUM DU MIT DER CBS DIE RICHTIGE ENTSCHEIDUNG TRIFFST

  • INTERNATIONAL

  • PRAXISORIENTIERT

  • AKKREDITIERT

  • PERSÖNLICH

WARUM CBS?

Erfahre mehr über unsere Masterstudiengänge in Deinem kostenlosen Infomaterial

Du möchtest Dich zu Hause in Ruhe über unsere Master-Studiengänge informieren? Dann fordere jetzt unverbindlich und kostenlos Dein Infomaterial an. Wir senden Dir gern unser Infomaterial zum Studium per E-Mail zu. 

Folge uns auf Instagram & Facebook, lerne uns auf einer Infoveranstaltung kennen, oder nehme Kontakt mit unseren Studienberatern auf, um mehr über uns zu erfahren.

Angelina Hallmann

Angelina Hallmann

Beratung: Campus Köln
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 221 93 18 09-31
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
Leah Krug

Leah Krug

Beratung: Campus Mainz
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 6131 88055 31
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
Katharina Ging

Katharina Ging

Beratung: Campus Potsdam
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 221 93 18 09-31
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
  • icon active icon
  • icon active icon
  • icon active icon
Schreibe uns bei WhatsApp