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International Business Master

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International Business Master (M.A.) in Köln studieren

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Dein Studiengang zum Master of Arts in International Business

Die Globalisierung stellt vor allem internationale Konzerne vor immer neue Herausforderungen. Mögliche Arbeitgeber erwarten Führungs-, Team- und Integrationsfähigkeit, hohe Motivation, Mehrsprachigkeit und exzellente wirtschaftswissenschaftliche Kenntnisse. Genau diese Fähigkeiten vermitteln wir Dir im International Business Master der CBS International Business School, damit Du später im mittleren oder höheren Management strategisch sinnvolle und nachhaltige Entscheidungen triffst. In vier Semestern an einer der renommiertesten Wirtschaftshochschulen Deutschlands, mit Professor/-innen mit langjähriger Berufserfahrung und Dozent/-innen mit internationalem Hintergrund. In der Studiensprache Englisch.

Breitgefächerte Kompetenzen im International Business Master erwerben

Internationales Management ist komplex. Du erweiterst Dein Wissen und Verständnis für Managementprozesse, in denen kleine Abweichungen gewaltige Auswirkungen auf Unternehmen haben. Business und International Economics, strategisches und wertebasiertes Management, Geschäftsentwicklung, Leadership und Change Management, Accounting – die Zahl der Themenbereiche ist groß, damit Du einen umfassenden Überblick erhältst. Im zweiten und dritten Semester setzt Du eigene Akzente durch die Belegung von Wahlkursen, die Du anhand Deiner Interessen auswählst.

  • ECTS 120
  • Semester 4
  • Vorlesungssprache Englisch
  • Studienform Vollzeit
  • Abschluss Master of Arts
  • Campus Köln
  • Praktikum Integriert**
  • Auslandssemester Integriert**
  • Studienbeginn Sommer Köln
  • Studienbeginn Winter Köln
  • Studiengebühren* 5.730 €
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AKKREDITIERUNG & RANKINGS

Studienverlaufsplan

Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang International Business:

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Business Economics3 ECTS ? !
  • Analysis of demand, supply, and market equilibrium

  • Theory of consumer choice

  • Theory of the firm, production and cost analysis

  • Market structures: perfect competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly, contestable markets

  • Game theory

  • Pricing strategies

  • Factor markets, labor economics

  • Economics of information

  • Industrial organization

  • Limitations of markets and interventions by the government

  • Econometric techniques related to these topics

Empirical Research Methods3 ECTS ? !
  • Development of a research question

  • Primary vs. secondary data

  • Steps of research process

  • Research designs

  • Quantitative and qualitative data

  • Structured methods of data collection: questionnaire and structured interview

  • Un- and semi-structured methods: qualitative interview and focus group

  • Quantitative and qualitative content analysis

  • Ethical considerations of data collection

  • Sampling

  • Data analysis using statistical software programs (SPSS)

  • Univariate analysis, bivariate analysis (crosstab and correlation), multiple linear regression

  • Writing a research report – structural and other formal requirements

Strategic Analysis & Management3 ECTS ? !
  •  Strategy making process and strategic reasoning: cognitive process of strategy 
    creation through the prism of logic and intuition

  • Setting strategic purpose in the context of responsible stakeholder management

  • Advanced external environment analysis: markets, industries and competitive 
    landscapes in static and dynamic perspective in the domestic and international 
    context

  • Diagnosing and managing strategic capability through national borders over time

  • Cultural and institutional context of strategic management: concepts, frameworks 
    and analytical tools

  • Generic and interactive business strategies, inside-out and outside-in perspective on 
    achieving and sustaining competitive advantage internationally

  • Network-level strategies

  • Corporate development and configuration: strategic options and portfolio matrices

  • Strategy formation

  • Strategic change and corporate restructuring

  • Strategic renewal

  • Strategy evaluation and strategic controls: tools and methods

  • Organizing for success

Innovation Management & Digital Transformation3 ECTS ? !
  • Diagnosing the change context: diffusion and dynamics of innovation 

  • Sources & types of innovation

  • Product/service, process & business model innovation

  • Individual and corporate creativity

  • Strategic innovation management & the innovation process incl. New Product Development (NPD)

  • Introduction to digitalization, digital age & digital divide

  • Digital drivers & disruptive forces

  • Technological drivers of digital transformation

  • Socio-technological change associated with the adoption of the mentioned drivers

  • Introduction to the digital organization & digital business models

  • Impact of digitalization on the value chain (Industry 4.0)

  • Digitalization-related innovation theories & technology management

  • Digitalization leadership & organisational transformation concepts

  • Change management & transformational leadership

  • Agility and VUCA world

  • SCRUM and Design Thinking

Programmspezifische Lehrinhalte

Customer Relationship Management3 ECTS ? !
  • Relationship marketing vs. Transactional marketing

  • Concept of the customer lifetime value

  • Market segmentation and the customer lifetime value

  • Marketing strategies in the field of CRM

  • Big data marketing and CRM

  • Multi-channel marketing and CRM

  • Efficiency and effectiveness of loyalty programs

Service & Brand Management3 ECTS ? !
  • Definition of services in comparison to manufactured goods

  • The importance of Service Environment

  • Challenges that must be identified and addressed by companies

  • Developing effective service marketing strategies

  • The Three-Stage Model of services

  • Applying the 4 Ps to services:

  • Service Product

  • Distribution

  • Pricing

  • Promotion

  • Balancing Demand against Productive Capacity

  • Managing People in Services Marketing and improving Service Quality

  • Importance of Customer Relationship Management in Services

  • Service processes

  • The Foundations of Identity-Based Brand Management

  • The Concept of Identity-Based Brand Management

  • Strategic Brand Management

  • Operational Brand Management

  • Identity-Based Brand Controlling

  • International Identity-Based Brand Management 

Strategic Human Resource Management & Leadership3 ECTS ? !
  • Theory of strategic HRM

  • Strategic HRM and business strategy

  • Strategic HRM and organisational performance

  • Strategic HRM in a complex and uncertain environment

  • Strategic HRM in MNEs vs. SMEs

  • Strategic Staffing

  • Strategic Training and Develop Management

  • Strategic Compensation and Rewards

  • Strategic HRM and Sustainability

  • Leadership Theories / Models and Leadership Traits

  • Leadership Styles

  • Cognitive, Behavioural, and Emotional Explanation for Human Motivation

  • Performance Management and Controlling

  • Leadership Tools

Corporate Development & Digital Transformation3 ECTS ? !
  • Organisations and Organisational Effectiveness

  • Organisational Theory

  • Basic Challenges of Organisational Planning and Development

  • Organisational Design

  • Management in Organisational and Ethical Culture

  • Organisational Life Cycle

  • Organisational Decision Making

  • Organisational Development and Change

  • Change Management in Mergers and Acquisitions

Überfachliche Kompetenzen

International Project Management2 ECTS ? !
  • Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management

  • Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving

  • Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure

Language & Communication Skills2 ECTS ? !

The “Scholarly Writing and Analysis” course is offered for German native speakers. German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Corporate Social Responsibility3 ECTS ? !
  • Cornerstones of sustainable management

  • CSR as management approach

  • Practical approaches of organizational effectiveness

  • Tools for CSR implementation

  • CSR and financial performance

  • Life cycle assessment

Corporate Governance3 ECTS ? !
  • Historical developments around the world

  • Directors and board structures in different parts of the world

  • Family business governance

  • Role of institutional investors

  • Corporate governance in mergers and acquisitions

  • Socially responsible investments

  • Corporate governance in different regions

Value Based Management3 ECTS ? !
  • Value maximization and corporate objectives, shareholder value and stakeholder value approach

  • Financial measurement of corporate strategies and competitive advantage: the principles

  • Shortcomings of traditional profitability ratios for a value-based management

  • Economic Value Added, Cash Value Added

  • Identifying the drivers of value creation and investment decision-making

  • Management compensation and incentives for value creation

Sustainable Supply Chain Management3 ECTS ? !
  • Defining the state of a sustainable supply chain based on actual trends

  • Discussion of various theoretical concepts (e.g. Stakeholder Theory, Slack Resource Theory) and their implications for sustainable supply chain management

  • Defining a “New Normal” of how to do business (e.g. circular economy, regenerative business models, carbon literacy training)

  • Sustainable Marketing (definition, Green Marketing Strategy Mix, Green Washing and Sustainable Consumer Buying Behaviour)

  • Sustainable Procurement (definition, Sustainable Procurement Process Model with a focus on sustainable supplier relationship management; new trends like circular procurement)

  • Sustainable Logistics

  • Sustainable Design

  • Carbon Emission / Human Rights in global supply chains

Programmspezifische Lehrinhalte

Strategic Digital & Social Media Marketing 3 ECTS ? !
  • Concepts: Online Marketing/ Digital Marketing

  • Digital marketing sub-disciplines and major activity areas

  • Performance measurement using Web analytics (e.g. Metrics and Tools)

  • Data-driven Advertising

  • Programmatic Advertising

  • Legal and ethical aspects of digital marketing (e.g., EU’s General Data Protection Regulation (GDPR))

  • Strategic planning and design of a social media marketing campaign

     

Experience Lab: Search Engine Marketing3 ECTS ? !
  • Introduction: definition

  • Search Engine Optimization / SEO

  • Keyword research

  • On-page SEO

  • Web analytics and SEO tools

  • Search Engine Advertising/ SEA

  • Campaign settings 

Business Project6 ECTS ? !

The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.

By the end of the module students should be able to:

  • Define project goals for the “client”.

  • Work under the set timeframe and agreed project scope.

  • Cooperate in the international project teams.

  • Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.

  • Develop possible strategic directions for the “client” business.

  • Formulate recommendations.

Business Elective3 ECTS ? !

A business elective is a business or management-related elective course.By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.

International Law3 ECTS ? !
  • Foundations to Organization Theory

  • External & internal factors to change organizations

  • Organizational goals and instruments

  • Creating effective organizations

  • Organizational development & change

  • Alignment issues

  • Organizational controlling

  • Concluding a contract

  • Different types of contracts and their typical features

  • Performance and obligations

  • Solving problems (e.g. failure to perform, liabilities)

  • Safeguarding creditors’ rights

  • Forms of business organizations

Überfachliche Kompetenzen

Event Management (Ted Talk) Seminar2 ECTS ? !
  • Basics of event management

  • Objective of the event and different types of events

  • The event as a marketing and communication tool

  • Planning and preparation

  • Event execution

  • Tasks and role of the event manager

  • Choosing the right venue

  • Personnel selection

Programmspezifische Lehrinhalte

Digital Strategizing3 ECTS ? !
  • Fundamentals

  • Starting points for digital strategies (selection)

  • Challenges in introducing digital strategies – four fights

  • Identification of success factors for digital strategies (selection)

  • Agile strategy management

  • Social and ethical aspects of digital strategies

Business Models & Systems in a Digital Era3 ECTS ? !
  • In this course, students acquire skills to develop and evaluate digital business models and learn how selected business systems and applications can improve a company’s performance.

  • Students know the function, structure and types of business models and selected systems and can describe and explain how and to what extent business models change.

  • They understand the impact of digital technologies and business systems and the relevance of data for high performing business models.

  • They can explain the need to adapt existing business models or develop new ones in the face of the growing importance of digitalization in diverse industries.

  • Students are familiar with state-of-the-art business model frameworks and apply them to support digital business model development.

  • They develop their own digital business models, present their ideas in a pitch format and evaluate their results.

Financials for Management and Marketing3 ECTS ? !
  • Formal rules and assumptions, national law, IFRS, US-GAAP

  • The system of financial statements and accounts

  • Accounting for services and merchandising

  • Inventory valuation

  • Receivables and Liabilities

  • Plant, natural and intangible assets

  • Ratio analysis

  • Presentation of financial statements and overview of investment accounting standards

  • Types of business combinations, joint ventures                                                      

  • Consolidation on date of acquisition, impairment

  • Consolidation subsequent to acquisition date

International Corporate Finance3 ECTS ? !
  • Overview of corporate finance(ing) and company structures

  • Present values

  • Future values

  • Introduction to valuing stocks

  • NPV and other investment criteria

  • Decision making with NPV and other criterial

  • Working capital management

  • Efficient Markets and Behavioural Finance

Venture Lab4 ECTS ? !
  • Discovering and evaluating entrepreneurial opportunities

  • Developing business ideas from opportunities (e.g. based on using Design Thinking, Personas and User Stories).

  • Feasibility analysis of business ideas

  • Transferring the idea into a Business Model

  • Business Model and its building blocks (value proposition, customers segments, channels, customer relationships, revenue model, key partners, key activities, key resources, cost structure)

  • Business Plan: Introduction, Sample Case and General Outline

  • Developing the details of the business plan

  • Finding sources of financing: Business angels; Private equity; Start up financing; Venture capital investors

  • Preparing a pitch deck for successfully presenting the new venture business plan

Integrative Case Studies3 ECTS ? !
  • Focused review of the curriculum content

  • Pre-assessment quiz/ content area assessment as benchmark for students’ status quo

  • Guide and Strategic Plan to Case Study Analysis

  • Writing a proper Case Study Analysis report

  • Developing proper answers to Case questions, applying the relevant theoretical knowledge and frameworks

  • In-depth Case Study Analysis with focus all subject areas of the curriculum

  • In-depth Case Study Analysis with special focus on Strategic Management

Business Simulation Game3 ECTS ? !

In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.

Master Thesis Tutorial2 ECTS ? !

During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.

Wahlbereich

Business Elective3 ECTS ? !

A business elective is a business or management-related elective course.By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.

Interdisciplinary Elective3 ECTS ? !

By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.

Überfachliche Kompetenzen

Assessment Center Bootcamp2 ECTS ? !
  • Consulting Industry: Sector Overview Company Profiles – Job Opportunities and Consulting Careers

  • Job profile: Characteristics of capabilities and skills needed as a consultant

  • Job application and interview training

  • Consulting (mini) case study training

  • Framework for processing case studies

  • Brain Teaser Training

  • Case Simulation (Individual and Group Cases)

Programmspezifische Lehrinhalte

Master Thesis18 ECTS ? !

During your 4th semester you are working on your Master thesis. You have 19 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.

Internship or Study Abroad10 ECTS ? !

You can choose between an internship (lasting at least seven weeks) or a semester abroad at one of our partner universities.

master-international-business

Relevante Inhalte ab dem ersten Semester

Besonders in global operierenden Unternehmen ist durch die Vielzahl an Wettbewerbern die nachhaltige Gewinnung von Kunden von viel größerer Bedeutung als bei kleineren Unternehmen. Deshalb ist Customer Relationship Management bereits ein Lehrinhalt des ersten Semesters.

Im zweiten Semester zählen zu den Schwerpunkten der Aufbau und die Organisation von Unternehmen.

Wie nachhaltiges Wirtschaften zum Erfolgsfaktor wird, lernst Du in den Fächern Corporate Social Responsibility und Sustainable Supply Chain Management.

Investoren, Partner und Geschäftsführer zu überzeugen eignest Du Dir im Innovation Lab - Business Plan Writing & Pitching im dritten Semester an und optimierst Deine Praxisanwendung im Capstone Simulation Game. Im Rahmen dieses digitalen Planspiels triffst Du mit Deinem Team die Geschäftsentscheidungen und wendest Deine Business Skills praktisch an.

Das vierte Semester: Raum für Eigeninitiative

Im vierten Semester arbeitest Du an Deiner Master Thesis. Du kannst wählen, ob Du die Master Thesis in Zusammenarbeit mit einem Unternehmen im Praktikum oder in einem Auslandssemester an einer unserer Partnerhochschulen schreibst.

Am Puls der Wirtschaft

Das Ziel des Studiums ist die bestmögliche Vorbereitung auf den Berufseinstieg und die weitere Karriere. Daher sind die praxisnahe Vermittlung von Fachwissen im Business Project, einem Capstone Simulation Game und ein optionales Praxissemester im In- oder Ausland Teil des Studiums.

Im Master International Business rückt die CBS den Studierenden in den Mittelpunkt. So lernst Du in Praxisprojekten und experimentellen Lernformaten, wie den Simulation Games, Dein eigenes Gespür für Management-Entscheidungen auszubilden.

Du erfährst also bereits im Studium, worauf es in der Praxis ankommt und überzeugst zukünftige Arbeitgeber durch Deine Erfahrung. Durch verschiedene Networking- und Recruiting Events lernst Du während des Studiums immer wieder namhafte Unternehmen kennen. Mit dieser Unterstützung kannst Du Dich ganz auf Dein persönliches Karriereziel fokussieren. Dein Masterabschluss in International Business verhilft Dir so zum mühelosen Ein- und Aufstieg in der Wirtschaft.

Durch verschiedene Networking- und Recruiting Events lernst Du während des Studiums immer wieder namhafte Unternehmen kennen.

Was solltest Du mitbringen?

Du hast ein BWL-Erststudium erfolgreich absolviert und verfügst über fortgeschrittene Englisch-Kenntnisse. Die Lehrinhalte bauen auf den Kenntnissen des Vorstudiums auf.

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25. Mai 2024 | 11:00 - 14:00
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Was sind die Karrierechancen? Frage unsere Alumni

Es existieren viele Karrierewege in allen Bereichen internationaler Unternehmen, wie im Marketing, Personalmanagement, Controlling oder der Unternehmenssteuerung. Ehemalige Studierende der CBS arbeiten in der Automobilindustrie, in der Unternehmensberatung, im Controlling oder im Finanzsektor. Und natürlich ist der Master auch die Voraussetzung für den Start einer akademischen Laufbahn und befähigt zur Promotion.

Führungsfähigkeiten für internationale Aufgaben

Als künftige Führungskraft wirst Du nicht nur an Leistungen gemessen, die sich in Zahlen ausdrücken lassen. Leadership erfordert soziale und interkulturelle Kompetenzen – oft sind es diese Fähigkeiten, die den Ausschlag bei der Besetzung von Positionen geben. Deshalb bereitet Dich Dein Studium auch auf diese Herausforderungen vor, inklusive der dazugehörigen Englisch-Kenntnisse.

Die Alternative: International Business Master mit Spezialisierungen

Neben der breiten Ausrichtung des International Business Masters stehen Dir auch unsere spezialisierten Versionen des Studiengangs offen: Digital Transformation Management, Entrepreneurship, Financial Management, HRM & Leadership, Marketing Management oder Strategic Management & Consulting.

NOCH NICHT ÜBERZEUGT? HIER FINDEST DU WEITERE GRÜNDE, WARUM DU MIT DER CBS DIE RICHTIGE ENTSCHEIDUNG TRIFFST

  • INTERNATIONAL

  • PRAXISORIENTIERT

  • AKKREDITIERT

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Marc Spitz

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Beratung: Campus Köln
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 22193 18 09 406
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
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Mirjam Zimmermann

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Lidia Gusev

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Beratung: Campus Berlin/Potsdam
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Das sagen unsere Alumni

Philip Kollmann
Projektmanager Wayne's Coffee

„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."

Katrin Rieger
Bereichsdirektorin Reisevertrieb
Deutschland / Vice President Sales
HanseMerkur Krankenversicherung

„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."

Christopher Rosenbaum
Manager
Ernst & Young GmbH
Wirschaftsprüfungsgesellschaft

„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“

Neil Jordaan
Global Digital Content Manager
Elanco

„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“

Lisa Fleischhauer
Technical Business Analyst
Fielmann Ventures GmbH

„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“

Christian Miele
Präsident
Bundesverband Deutsche Startups e.V.

„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“

Hauke Grün
Global Group Director
Initiative

„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“

Sandra Dreier
Partner im Bereich Financial Accounting & Advisory Services
EY (Ernst & Young GmbH Wirtschaftsprüfgesellschaft

„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“

Stefanie Zipp
Personalmarketingreferentin
Deutsche Bahn AG

„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“

Christian Knott
Partner
Capnamic Ventures Management GmbH

„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“

Tim Becker
Manager Automotive & Sustainability
Porsche Consulting GmbH

„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“