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Bachelor
Master

Financial Management Masterstudium

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Financial Management Studium in Köln (M.A.)

Finance Master

Das Finanzwesen ist das Rückgrat der Wirtschaft eines jeden Landes und jedes Unternehmens. Wenn Du Dein Talent für Finance entdeckt hast und dort Deine Zukunft siehst, dann mache jetzt den nächsten Schritt: Ein viersemestriges Financial Management Master-Studium an der CBS International Business School qualifiziert Dich für höhere Management-Aufgaben in internationalen Konzernen, denn hier erwirbst Du die Fähigkeiten, die Arbeitgeber suchen: Neben herausragendem Fachwissen sind das vor allem hohe Motivation, Mehrsprachigkeit sowie Führungs-, Team- und Integrationsfähigkeit.

Was sind die Studieninhalte? Bereit für Mergers & Acquisitions

Gerade in einem internationalen Unternehmensumfeld sind Mergers & Acquisitions ein wesentliches Mittel, um zu wachsen oder neue Absatzmärkte zu erschließen. Hier sind Deine analytischen Fähigkeiten gefragt, wenn Du die Bücher eines interessanten Übernahmekandidaten prüfst. Im ersten Semester vertiefst Du Dein Wissen über empirische Methoden, im zweiten Semester geht es um Empirical Finance und im dritten Semester gehst Du den Erfolgsfaktoren von Mergers, Acquisitions und Restructuring auf den Grund.

Spezialisiere Dich im Master auf Finance

Zu den Lehrinhalten zählt neben speziellen Finance-Seminaren deshalb alles, was zu einem modernen BWL-Master dazugehört, von Business Economics über Corporate Governance bis hin zu Value Based Management oder Sustainable Supply Chain Management. Wahlfächer bieten Dir die Möglichkeit, eigene Akzente zu setzen.

Campus
Köln
Semester Beginn
Winter & Sommer
Semester
4
ECTS
120
Studiengebühren*
5.730 €
Alle Fakten im Detail + -
  • Vorlesungssprache Englisch
  • Studienform Vollzeit
  • Abschluss Master of Arts
  • Praktikum Integriert**
  • Auslandssemester Integriert**
  • Studienbeginn Sommer Köln
  • Studienbeginn Winter Köln

Studienverlaufsplan

Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Financial Management:

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Business Economics3 ECTS ? !
  • Analysis of demand, supply, and market equilibrium

  • Theory of consumer choice

  • Theory of the firm, production and cost analysis

  • Market structures: perfect competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly, contestable markets

  • Game theory

  • Pricing strategies

  • Factor markets, labor economics

  • Economics of information

  • Industrial organization

  • Limitations of markets and interventions by the government

  • Econometric techniques related to these topics

Empirical Research Methods3 ECTS ? !
  • Development of a research question

  • Primary vs. secondary data

  • Steps of research process

  • Research designs

  • Quantitative and qualitative data

  • Structured methods of data collection: questionnaire and structured interview

  • Un- and semi-structured methods: qualitative interview and focus group

  • Quantitative and qualitative content analysis

  • Ethical considerations of data collection

  • Sampling

  • Data analysis using statistical software programs (SPSS)

  • Univariate analysis, bivariate analysis (crosstab and correlation), multiple linear regression

  • Writing a research report – structural and other formal requirements

Strategic Analysis & Management3 ECTS ? !
  •  Strategy making process and strategic reasoning: cognitive process of strategy 
    creation through the prism of logic and intuition

  • Setting strategic purpose in the context of responsible stakeholder management

  • Advanced external environment analysis: markets, industries and competitive 
    landscapes in static and dynamic perspective in the domestic and international 
    context

  • Diagnosing and managing strategic capability through national borders over time

  • Cultural and institutional context of strategic management: concepts, frameworks 
    and analytical tools

  • Generic and interactive business strategies, inside-out and outside-in perspective on 
    achieving and sustaining competitive advantage internationally

  • Network-level strategies

  • Corporate development and configuration: strategic options and portfolio matrices

  • Strategy formation

  • Strategic change and corporate restructuring

  • Strategic renewal

  • Strategy evaluation and strategic controls: tools and methods

  • Organizing for success

Innovation Management & Digital Transformation3 ECTS ? !
  • Diagnosing the change context: diffusion and dynamics of innovation 

  • Sources & types of innovation

  • Product/service, process & business model innovation

  • Individual and corporate creativity

  • Strategic innovation management & the innovation process incl. New Product Development (NPD)

  • Introduction to digitalization, digital age & digital divide

  • Digital drivers & disruptive forces

  • Technological drivers of digital transformation

  • Socio-technological change associated with the adoption of the mentioned drivers

  • Introduction to the digital organization & digital business models

  • Impact of digitalization on the value chain (Industry 4.0)

  • Digitalization-related innovation theories & technology management

  • Digitalization leadership & organisational transformation concepts

  • Change management & transformational leadership

  • Agility and VUCA world

  • SCRUM and Design Thinking

Programmspezifische Lehrinhalte

Corporate Finance3 ECTS ? !
  • Overview of corporate finance(ing) and company structures

  • Present values

  • Future values

  • Introduction to valuing stocks

  • NPV and other investment criteria

  • Decision making with NPV and other criterial

  • Working capital management

  • Efficient Markets and Behavioural Finance

Multinational Finance3 ECTS ? !
  • Introduction to Multinational Finance

  • Foreign Exchange and Eurocurrency Markets

  • Rationale for hedging currency risk

  • Managing operating exposure to currency risk

  • Foreign market entry and country risk management

  • Multinational capital structure and cost of capital

  • Real options and cross-border investment strategy

  • International capital markets

International Financial Accounting3 ECTS ? !
  • Fundamentals of accounting

  • Fundamentals of financial accounting

  • Property, plant and equipment

  • Intangible assets

  • Financial instruments

  • Inventories and Receivables

  • Provision, Current and non-current liabilities

  • Revenue recognition

  • Superordinate standards


 

Management Accounting3 ECTS ? !
  • Managerial accounting and global business environment

  • Cost term, terms and classifications

  • Systems design: Job-order costing

  • Systems design: Process costing

  • Cost-volume-profit relationships

  • Sustainability and ethics in accounting decision making

Überfachliche Kompetenzen

International Project Management2 ECTS ? !
  • Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management

  • Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving

  • Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure

Language & Communication Skills2 ECTS ? !

The “Scholarly Writing and Analysis” course is offered for German native speakers. German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Corporate Social Responsibility3 ECTS ? !
  • Cornerstones of sustainable management

  • CSR as management approach

  • Practical approaches of organizational effectiveness

  • Tools for CSR implementation

  • CSR and financial performance

  • Life cycle assessment

Corporate Governance3 ECTS ? !
  • Historical developments around the world

  • Directors and board structures in different parts of the world

  • Family business governance

  • Role of institutional investors

  • Corporate governance in mergers and acquisitions

  • Socially responsible investments

  • Corporate governance in different regions

Value Based Management3 ECTS ? !
  • Value maximization and corporate objectives, shareholder value and stakeholder value approach

  • Financial measurement of corporate strategies and competitive advantage: the principles

  • Shortcomings of traditional profitability ratios for a value-based management

  • Economic Value Added, Cash Value Added

  • Identifying the drivers of value creation and investment decision-making

  • Management compensation and incentives for value creation

Sustainable Supply Chain Management3 ECTS ? !
  • Defining the state of a sustainable supply chain based on actual trends

  • Discussion of various theoretical concepts (e.g. Stakeholder Theory, Slack Resource Theory) and their implications for sustainable supply chain management

  • Defining a “New Normal” of how to do business (e.g. circular economy, regenerative business models, carbon literacy training)

  • Sustainable Marketing (definition, Green Marketing Strategy Mix, Green Washing and Sustainable Consumer Buying Behaviour)

  • Sustainable Procurement (definition, Sustainable Procurement Process Model with a focus on sustainable supplier relationship management; new trends like circular procurement)

  • Sustainable Logistics

  • Sustainable Design

  • Carbon Emission / Human Rights in global supply chains

Programmspezifische Lehrinhalte

Applied M&A & Restructuring3 ECTS ? !
  • Corporate strategy evaluation and development of strategic options

  • Emergent and prescriptive approaches

  • Gap closing strategies

  • Buy strategies: Mergers and Acquisitions

  • Build strategies: Strategic renewal, organic corporate development strategies

  • Ally strategies

Business Simulation Game (finance-specific)3 ECTS ? !
  • Market analysis

  • Developing a business plan

  • Capital procurement (loans, venture capital)

  • Human resource planning and capacity utilisation

  • Business valuation

  • Fundamentals of investment appraisal

  • Fundamentals of internal and external accounting

Business Project6 ECTS ? !

The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.

By the end of the module students should be able to:

  • Define project goals for the “client”.

  • Work under the set timeframe and agreed project scope.

  • Cooperate in the international project teams.

  • Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.

  • Develop possible strategic directions for the “client” business.

  • Formulate recommendations.

Wahlbereich

Business Elective3 ECTS ? !

A business elective is a business or management-related elective course.By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.

Interdisciplinary Elective3 ECTS ? !

By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.

Überfachliche Kompetenzen

Financial Fraud and Ethics2 ECTS ? !
  • Financial fraud and its manifestations

  • Ethics in finance

  • Alternative Banking Models like those of Triodos and GLS Banks

  • Alternative business models like those of KIVA and BOVESPA

  • Alternatives to growth models

  • Alternative investment products like Social Impact Bonds

  • Impact Finance and Micro Finance

  • Understanding the alternative Indices and their shortcomings

  • Rating Agencies and soft factor scores.

Programmspezifische Lehrinhalte

Empirical Analytics for Finance3 ECTS ? !
  • Brief review of Probability theory and Statistics

  • Linear regression with one regressor

  • Linear regression with single regressor – hypothesis tests and confidence intervals

  • Multiple regression

  • Non-linear regression functions

  • Regression with Panel Data

  • Regression with Binary independent variable

  • Time series regression and forecasting

Risk Management in Capital Markets3 ECTS ? !
  • Explain risk concepts and be able to apply risk definitions to different entities.

  • Explain risk taxonomy and its application to different frameworks.

  • Identify and analyze risks faced by an entity, including but not limited to (global) market risk, currency risk, credit risk, spread risk, liquidity risk, interest rate risk, equity risk, hazard/insurance risk, inflationary risk, environmental risk, pricing risk, product risk, operational risk, project risk and strategic risk.

  • Demonstrate an understanding of the theories of corporate risk management and the relationship between risk management and firm value.

  • Describe the use of financial hedging instruments: futures, forwards, options and swaps, all used also in global context.

  • Apply valuation techniques with Put-Call-Parity, binomial option pricing model and the Black and Scholes model.

  • Demonstrate increased sophistication related to the derivatives market, analyzing delta, gamma, lambda theta, and rho of an option.

  • Apply the mathematics of derivatives to complex hedging, speculation, and arbitrage strategies.

Advanced Corporate Finance and Valuation3 ECTS ? !
Portfolio/Asset Management3 ECTS ? !
  • Return measurement: Geometric and Arithmetic

  • Systematic vs. Unsystematic Risk: DiversificationRisk: Standard Deviation; Semi-variance; Correlation; VaR

  • Balancing risk and reward

  • Market prices of risk: CAPM, market beta, and factor models

  • Risk adjusted returns: e.g. Sharpe, Treynor, Jensen’s Alpha, Sortino, Calmar, Information Ratio

  • Risk models: liquidity risk, credit risk, factor models

  • Performance measurement and attribution

  • Asset Management industry and fund types: pension funds, mutual funds, hedge funds, ETFs, closed-end funds, venture capital and private equity

Venture Lab4 ECTS ? !
  • Discovering and evaluating entrepreneurial opportunities

  • Developing business ideas from opportunities (e.g. based on using Design Thinking, Personas and User Stories).

  • Feasibility analysis of business ideas

  • Transferring the idea into a Business Model

  • Business Model and its building blocks (value proposition, customers segments, channels, customer relationships, revenue model, key partners, key activities, key resources, cost structure)

  • Business Plan: Introduction, Sample Case and General Outline

  • Developing the details of the business plan

  • Finding sources of financing: Business angels; Private equity; Start up financing; Venture capital investors

  • Preparing a pitch deck for successfully presenting the new venture business plan

Integrative Case Studies3 ECTS ? !
  • Focused review of the curriculum content

  • Pre-assessment quiz/ content area assessment as benchmark for students’ status quo

  • Guide and Strategic Plan to Case Study Analysis

  • Writing a proper Case Study Analysis report

  • Developing proper answers to Case questions, applying the relevant theoretical knowledge and frameworks

  • In-depth Case Study Analysis with focus all subject areas of the curriculum

  • In-depth Case Study Analysis with special focus on Strategic Management

Business Simulation Game3 ECTS ? !

In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.

Master Thesis Tutorial2 ECTS ? !

During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.

Wahlbereich

Business Elective3 ECTS ? !

A business elective is a business or management-related elective course.By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.

Interdisciplinary Elective3 ECTS ? !

By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.

Überfachliche Kompetenzen

Programming & Modelling 2 ECTS ? !
  • Introduction to Python (modulisation)

  • Coding in Python (data assignment/updates, data types, )

  • Solving iterative problems (understanding and creating loops)

  • Making decisions (understanding and creating selection statements)

  • Working with structured data (strings, lists)

  • Documenting

  • Testing

  • Debugging

Programmspezifische Lehrinhalte

Master Thesis18 ECTS ? !

During your 4th semester you are working on your Master thesis. You have 19 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.

Internship or Study Abroad10 ECTS ? !

You can choose between an internship (lasting at least seven weeks) or a semester abroad at one of our partner universities.

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22. Januar 2025 | 18:00 - 20:30
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26. Februar 2025 | 18:00 - 20:00
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27. Februar 2025 | 18:00 - 20:00
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Finance-Fachwissen auf internationalem Niveau

Mit Hilfe von Analysen und Finanzmodellen Chancen und Risiken gegeneinander abwägen und Optimierungspotenziale finden – Dein zukünftiges Wissen bestimmt den Erfolg Deines Unternehmens mit. Im ersten Semester steigst Du mit den Themen Global Finance und International Investment ein. Im zweiten Semester beschäftigst Du Dich mit Risikomanagement und den vielen Einflussfaktoren im transnationalen Geschäft, unter Berücksichtigung der Herausforderungen der internationalen Finanzmärkte wie Devisenkurse, Paritäten oder Handelsbeschränkungen.

Berufsnahes Praxiswissen

Damit Du Dein Wissen nach dem Abschluss optimal anwenden kannst, ist der Praxisbezug während des Finanzmanagement Studiums an der CBS ein besonderer Pluspunkt, und das nicht nur in den Lehrinhalten und durch die Dozenten/-innen aus der freien Wirtschaft.

Investoren, Partner und Geschäftsführer zu überzeugen eignest Du Dir im Innovation Lab- Business Plan Writing and Pitching und optimierst Dein Praxisanwendung im Capstone Simulation Game. Im Rahmen dieses digitalen Planspiels triffst Du mit Deinem Team die Geschäftsentscheidungen und wendest Deine Business Skills praktisch an.

Ein Business Project und ein Praktikum bei einem Unternehmen im In- oder Ausland bereiten Dichzudem auf den Berufsalltag vor. Von großer Bedeutung für Deinen späteren Berufsweg werden auch Deine ausgezeichneten Fremdsprachenkenntnisse sein, die sich dank der Vorlesungssprache Englisch verbessern werden. Praxisbezug ist vielen unserer Studierenden auch bei der Master Thesis wichtig, denn die Arbeit, die Du im vierten Semester verfasst, wird oft im Rahmen eines Projekts bei einem Unternehmen geschrieben. Alternativ hast Du die Möglichkeit, die Arbeit während Deines Auslandssemesters an einer unserer zahlreichen Partnerhochschulen im Ausland zu anzugehen.

Was sind die Voraussetzung für Dein Financial Management Master Studium?

Du bringst einen erfolgreichen Abschluss eines BWL-Erststudiums mit und verfügst über fortgeschrittene Englisch-Kenntnisse. Wir empfehlen auch solide Grundlagenkenntnisse in den Themengebieten Finanzwesen und Rechnungswesen.

Das sagen unsere Alumni

Philip Kollmann
Projektmanager Wayne's Coffee

„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."

Katrin Rieger
Bereichsdirektorin Reisevertrieb
Deutschland / Vice President Sales
HanseMerkur Krankenversicherung

„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."

Christopher Rosenbaum
Manager
Ernst & Young GmbH
Wirschaftsprüfungsgesellschaft

„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“

Neil Jordaan
Global Digital Content Manager
Elanco

„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“

Lisa Fleischhauer
Technical Business Analyst
Fielmann Ventures GmbH

„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“

Christian Miele
Präsident
Bundesverband Deutsche Startups e.V.

„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“

Hauke Grün
Global Group Director
Initiative

„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“

Sandra Dreier
Partner im Bereich Financial Accounting & Advisory Services
EY (Ernst & Young GmbH Wirtschaftsprüfgesellschaft

„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“

Stefanie Zipp
Personalmarketingreferentin
Deutsche Bahn AG

„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“

Christian Knott
Partner
Capnamic Ventures Management GmbH

„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“

Tim Becker
Manager Automotive & Sustainability
Porsche Consulting GmbH

„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“

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Marc Spitz

Marc Spitz

Beratung: Campus Köln
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: 0800 931 8099
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
Mirjam Zimmermann

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Beratung: Campus Mainz
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Lidia Gusev

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Beratung: Campus Berlin
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