INFOMATERIAL ANFORDERN
INFOMATERIAL ANFORDERN
WiWo_BesteFachhochschulen2021_CBS_International_Business_School

International Management MBA

INFOMATERIAL ANFORDERN
>700

Partnerunternehmen
200+

Karriere-Events jährlich
94%

der Alumni finden den perfekten Job in weniger als 6 Monaten nach Abschluss

International Management (MBA) in Köln studieren!

MBA_FuT_650px

MBA International Management studieren!

International Management MBA im Vollzeitstudium an der CBS studieren! Das ermöglicht die Studierenden, sich voll und ganz auf die Hochschulausbildung zu konzentrieren. In vier Semestern erlernen sie programmspezifische Studieninhalte und erhalten zudem die Möglichkeit, diese praktisch anzuwenden. Im Gegensatz zum Fast-Track-Programm beinhaltet das MBA International Management Vollzeitstudium 120 statt 60 ECTS-Punkte – dies erlaubt Dir , Dein Wissen in einzelnen Themengebieten zu vertiefen und eine größere Bandbreite an Seminaren zu besuchen. Die Vorlesungssprache ist Englisch, damit Studierende von vornherein auf eine internationale Karriere vorbereitet werden.

International Management MBA Vollzeit – für wen eignet sich dieses MBA-Studium?

Das MBA-Programm International Management richtet sich insbesondere an Absolventen nicht-wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge, die erste Kenntnisse im Erststudium und im Beruf erworben haben. Diese können im MBA-Vollzeitstudium um fundiertes betriebswirtschaftliches Know-how ergänzt werden.

Absolventen wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge profitieren ebenso vom MBA International Management in Vollzeit – vorwiegend zur Auffrischung oder zum Aufbau von spezifischem Fachwissen. Daher stellt ein MBA für zahlreiche Arbeitnehmer den entscheidenden Schritt für die nächste Karrierestufe dar.

  • ECTS 120
  • Semester 4
  • Vorlesungssprache Englisch
  • Studienform Vollzeit
  • Abschluss Master of Business Administration
  • Campus Köln
  • Studienbeginn Köln Winter
  • Studiengebühren Köln* 5.850 €
FINANZIERUNG
AKKREDITIERUNG & RANKINGS

Studienverlaufsplan

Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Business Administration:

Programmspezifische Lehrinhalte

Basics Of Industrial Management3 ECTS ? !
  • Basic Business, Economic, and Market Principles and Key Terms

  • External Business Environment: At both National and International Level

  • Global Markets and International Trade

  • Competitive Environment

  • Internal Environment

  • Management, Leadership & Motivation

  • Business Function: HR

  • Business Function: Operations

  • Business Function: Marketing

  • Business Function: Finance and Accounting

  • Entrepreneurship

  • Business Ethics: Ethical Business Management, International aspects of Ethics & CSR

  • Emerging Business Trends

Applied Managerial Economics3 ECTS ? !
  • Demand Analysis and Applications of Elasticities

  • Supply Analysis and the Theory of the Firm

  • Production Economics and Cost Analysis

  • Economies and Diseconomies of Scale

  • Market Equilibrium and Welfare Analysis

  • Prices, Output and Strategy

  • Strategic Interaction and Game Theory

  • Market Failure and Government Regulation

Quantitative Methods & Toolset3 ECTS ? !
  • Algebra and Mathematical Functions

  • Matrix Algebra and Linear Equations

  • Differentiation and Integral Calculus

  • Optimization: Functions of several variables

  • Linear Programming

  • Mathematics of Finance

  • Apply the sampling methods and the Central Limit Theorem

  • Compute the measures of location and measures of dispersion

  • Represent the statistical data

  • Perform linear (multiple) regression and correlation analysis

  • Describe the basic concepts of probability

  • Set up a difference and/or relationship hypothesis and carry out statistical inference tests

  • Apply decision making theory to make decisions under risk and under uncertainty

  • Apply statistical software like R or SPSS in common business issues

Modern Market Research Methods3 ECTS ? !
  • Defining the marketing research problem and developing an approach

  • Methods of international market research

  • Research design

  • Secondary Data

  • Qualitative research

  • Quantitative research

  • Scaling and sampling

  • Fieldwork and Data preparation

  • Basic data analysis (how to use it)

  • Report preparation and presentation

Modern Business Strategy3 ECTS ? !
  • External Analysis

  • Internal Analysis

  • Generic business-level strategies for competitive advantage

  • Basic Corporate-level strategic choices for long-term profitability

  • Diversification strategy

  • Internationalization

  • Mergers and acquisitions

  • Strategic entrepreneurship

  • Strategic leadership

  • Social Responsibility and Ethics of Strategic Management

  • Basics of Corporate Governance

Organizational Behaviour3 ECTS ? !
  • Research Methods for Organisational Behaviour

  • Managing Diversity and Individual Differences

  • Perceptions and Decision Making

  • Work Motivation and Performance

  • Job Satisfaction and Commitment

  • Efficiency, Motivation, and Quality in Work Design

  • Interdependence and Role Relationships

  • Group Dynamics and Team Effectiveness

  • Leadership in Groups and Organisations

  • Power, Politics, and Conflict

  • Culture, Change, and Organisational Development

Financial & Cost Accounting3 ECTS ? !
  • Financial transactions and their impact

  • Major financial reports

  • Accrual accounting

  • IFRS versus US-GAAP

  • Ratio analysis

  • Cost behaviour, terms, and definitions

  • Traditional costing systems

  • Job costing and process costing

  • Activity-based costing

  • Overhead analysis sheet

  • Cost-volume-profit analysis

  • Pricing decisions, product mix decisions

  • Budgeting

  • Transfer pricing

Managerial Accounting3 ECTS ? !
  • Managerial accounting and global business environment

  • Cost term, terms and classifications

  • Job-order costing

  • Process costing

  • Cost behavior

  • Cost-volume-profit relationships

  • Variable costing

  • Activity based costing to aid decision making

  • Profit planning

  • Sustainability and ethics in accounting decision making

Überfachliche Kompetenzen

Project Management & Digital Skills3 ECTS ? !
  • Basic competence (Project specifications, project goals and evaluation, project phases and cycles, project norms and rules)

  • Social competence (Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management)

  • Methodological competence (Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving)

  • Organisational competence (Quality management, documentation, risk management, project start and closure)

Team & Self Management3 ECTS ? !
  • Team typologies models: Hippokrates, Kretschmer, Belbin, Jung, & Myers Briggs

  • From workgroup to high-performance self-managing teams

  • Phases of team development & the team performance curve

  • Conditions for team development Trust and control

  • Group dynamics

  • Ego-States: Eric Berne

  • Realistic goal setting

  • Team conflict: emergence and avoidance

  • Escalation and management of conflicts: Friedrich, Glasl

Programmspezifische Lehrinhalte

Applied Economics3 ECTS ? !
  • Labour economics

  • Business economics

  • Development economics

  • Health economics

  • Education economics

  • Monetary economics

  • Public economics

  • And economic history

Business Law3 ECTS ? !
  • Survey on different legal systems and the harmonizing effect of EU Law

  • Concluding a contract

  • Different types of contracts and their typical features

  • Performance and obligations

  • Solving problems (e.g. failure to perform, liabilities)

  • Safeguarding creditors’ rights

  • Forms of business organizations

  • International Business Sale Law

Corporate Finance & Valuation3 ECTS ? !
  • Determinants of a firm’s financial structure

  • Market value of a firm and financial decisions

  • Effects of time, uncertainty, taxes, and incentives on the present value of firm cash flows

  • Net present value and discounted cash-flow analysis

  • Risk, Return and Capital Budgeting

Financial Instruments3 ECTS ? !
  • Overview of various types of fixed income securities, valuation of fixed income securities, understanding bond ratings, securitisation and asset backed securities, risks associated with investing in bonds, understanding yield spreads, interpreting the yield curve, Spot rates and Forward rates, measurement of interest rate risk, bond portfolio management strategies in the international context

  • Derivatives instruments; Futures and forwards, option payoffs and options strategies, option valuation techniques

Global Supply Chain Management3 ECTS ? !
  • Fundamentals of international logistics

  • Inventory management

  • Warehouse management

  • Packaging and transportation

  • Procurement logistics

  • Production logistics

  • Distribution logistics

  • Disposal logistics

  • Supply Chain Strategy & Design

  • Supply Chain Planning & Synchronization

  • Trends in supply chain management

Modern Marketing Management3 ECTS ? !
  • The Strategic importance of International Marketing

  • The world trading environment

  • International Marketing Research and opportunity analysis

  • Consumer Buying Behaviour – Analysing Customer Requirements

  • Identifying Market Segments and Targeting

  • Marketing Strategy Development with focus on market entry strategies

  • Implementation: The 4Ps in International Marketing

  • Technology enabled International Marketing

Business Process Planning & Operations Management3 ECTS ? !
  • Costs and Targets of Operations and Operations Strategy

  • Location Decisions and Layout Planning

  • Process Design and Business Process Optimization

  • Aggregate Planning, Material Requirements Management and Enterprise Resource Planning (ERP)

  • Short-Term Scheduling in Production

  • Lean Production and Toyota Production System

  • Quality Management and Statistical Process Control

  • Maintenance and Reliability Decisions

  • Service Management

  • Sustainable Operations

International Human Resource Management3 ECTS ? !
  • The organizational context

  • IHRM in cross-border mergers and acquisitions, international alliances and SMEs

  • Staffing international operations

  • Recruiting and selecting staff for international assignments

  • International training and development

  • Re-entry and career issues

  • International performance management

  • IHRM trends and future challenges

Überfachliche Kompetenzen

Intercultural Awareness3 ECTS ? !
  • Concepts of communication

  • Concepts of culture

  • Categories of cultural analysis

  • Creating brand identity across cultures

  • Marketing in global social networks

  • Cultural symbols and taboos

  • Diversity in world markets

  • Diversity in teams

  • Identity and culture

  • Gender and culture

Managing Change & Digital Transformation3 ECTS ? !
  • Organizations and the environmental change

  • The formal and informal subsystem of change

  • Forms of change

  • Frequency and magnitude of change

  • Organizational responses to change

  • Resistance, commitment and readiness to change

  • Implementing change management

  • Culture, politics and power

Programmspezifische Lehrinhalte

Risk Management3 ECTS ? !
  • Performance Criteria for Risk Management

  • Process and Framework for Managing Risk

  • No-arbitrage concept in international financial markets

  • Nature of Derivatives

  • Valuation and use of forwards

  • Marking-to-Market mechanism with futures

  • Valuation of options

  • Hedging currency exchange risk using derivatives

Digital Management3 ECTS ? !
  • Introduction to socio-technological trends driving digital transformation: Artificial Intelligence, Big Data, Robotics, Internet of Things, cyber-physical systems, Cloud Computing, mobile technologies, social media, semantic Web, Augmented und Virtual Reality, 3D print, …

  • Digital management approaches

  • Cross-functional coordination

  • Digital product management: product evaluation; product lifecyle management

  • Interplay between analytics and business model thinking; creation and orchestration of stakeholder networks

  • Process digitization

  • Digitization of value chains

Business Simulation Game3 ECTS ? !
  • Storage

  • Cost accounting

  • Capacity utilization

  • Cash-Flow

  • Performance indicators

Wahlbereich

Business Elective9 ECTS ? !
  • Strategic Management and Consulting

  • Fundamentals of Consulting

  • International Competitive Strategy

  • Corporate Strategy and Renewal

  • Entrepreneurship

  • The Entrepreneur

  • Start Up Management and Business Modeling

  • Digital Network Economy

  • Sustainability

  • Sustainability and Business Ethics

  • Sustainable Supply Chain Management

  • Sustainable Financial Management

Business Project6 ECTS ? !
  • Project Kick-off

  • Project objectives, scope and key milestones presented by the “client”

  • Deep-dive sessions and feedback loops

  • Lecturer on a weekly basis supports students with designing their intermediate presentations

  • Feedback sessions

  • Final presentations

Überfachliche Kompetenzen

Management & Leadership Competencies3 ECTS ? !
  • Theories, Models, Processes around Peoples and Teams

  • Managerial competencies i.e. Planning and Administration Competency

  • Strategic Action Competency

  • Leadership competencies i.e. Communication Competency

  • Personal Vision and Self-Motivation

  • Goal Setting and Mission Statement

  • Teamwork Competency

  • Multicultural Competency

  • Self-Management Competency

  • Leading in a Culture of Change

  • Knowledge Building

Creative Thinking & Innovation3 ECTS ? !
  • Contemporary Theories of Creativity and Innovation

  • The Ten Faces of Innovation

  • Creativity and Intelligence

  • Barriers, Blocks and Squelchers

  • Inspiration through Analogical Thinking

  • Brainstorming and Others Techniques of Ideation

  • Lateral Thinking

  • Creative Problem Solving

  • The Art of Incubation

  • Assessing Creative Potential

  • Using Imagination, Association, Intuition

  • Creative Questioning

  • Creating Flow

Programmspezifische Lehrinhalte

Master Thesis24 ECTS ? !

You have 12 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectible. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well.

Master Thesis Workshop3 ECTS ? !

During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.

Überfachliche Kompetenzen

Career Seminar3 ECTS ? !

In this module students will learn about future possible employments and business sectors of their interest. Aim is to discuss the master thesis and industry-related issues with companies to see future prospects, chances and limitations of particular business areas. Furthermore, students shall be able to make important contacts with business people for their further career development.

mba-international-management-student

Was sind die Studieninhalte?

Grundlagen im 1. Semester des MBA International Management

Das erste Semester beinhaltet neben einführenden Modulen zu verschiedenen Management-Schwerpunkten sowie Research-Methoden auch Grundlagen des Accountings. Im Bereich der überfachlichen Kompetenzen werden zusätzlich einige Kurse angeboten wie beispielsweise “Project Management and Digital Skills” oder “Team and Self Management”. Denn neben der fachlichen Expertise sind vor allem Social Skills ein Wettbewerbsvorteil für die Jobsuche.

2. Semester MBA International Management in Vollzeit: globales Management und Corporate Finance

Im zweiten Semester liegt der Fokus auf internationalem Management. Denn die meisten Unternehmen agieren nicht nur national, sondern global. Von zukünftigen Mitarbeitern wird daher gefordert, ein entsprechendes Know-how der internationalen Märkte und Wirtschaft vorzuweisen. Diesem Zweck dienen Seminare wie:

  • Global Supply Chain Management

  • Modern Global Marketing Management

  • International Human Resource Management

  • Intercultural Awareness

Weitere Schwerpunkte sind Finance sowie Business Law.

Business Project und Business Simulation Game im 3. Semester des MBA in Köln

Im dritten Semester werden die erlernten Inhalte in einem Business Project angewendet. Darin bearbeiten Studierende reale Fallstudien eines Unternehmens und präsentieren ihre Lösungsansätze anschließend vor Unternehmensvertretern. Darüber hinaus wird ein Business Simulation Game veranstaltet – hier treffen Studierende realitätsnahe Business-Entscheidungen und erfahren, welche Konsequenzen sich daraus für das Unternehmen ergeben.

Das Curriculum beinhaltet zudem einen Wahlkurs aus den Bereichen Strategic Management and Consulting, Entrepreneurship oder Sustainability. Außerdem erwarten Dich die Module “Leadership skills and management competencies” sowie “Creative thinking and innovation”.

Master Thesis im 4. Semester des MBA-Vollzeitstudiums

Das vierte Semester beinhaltet im Wesentlichen die Master Thesis. In dieser bearbeiten die Studierenden beispielsweise eine aktuelle Problemstellung unter Berücksichtigung wissenschaftlich fundierter Methoden und Herangehensweisen – gerne in enger Zusammenarbeit mit einem Unternehmen. Auf diese Weise profitieren sowohl die Studierenden als auch die Unternehmen von den erarbeiteten Ergebnissen. Zusätzlich findet ein Career Seminar statt, in dem es um mögliche Berufsfelder sowie Karriereaussichten geht. In diesem Rahmen können erste Kontakte mit relevanten Unternehmern geknüpft werden.

Alumni Testimonials_Philip Kollmann

„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."

Philip Kollmann

Projektmanager
Wayne's Coffee Deutschland
Alumni Testimonials_Katrin Rieger

„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."

Katrin Rieger

Bereichsdirektorin Reisevertrieb Deutschland / Vice President Sales
HanseMerkur Krankenversicherung
Alumni Testimonials_Christoph Rosenbaum

„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“

Christopher Rosenbaum

Manager
Ernst & Young GmbH Wirtschaftsprüfungsgesellschaft
Alumni Testimonials_Britta Jansen

„Die CBS ist eine international ausgerichtete und sehr praxisorientierte Hochschule, die mich durch die Pflichtpraktika, das Kursangebot und die zu erstellenden Projekt-/Gruppenarbeiten sehr gut auf die Berufswelt vorbereitet hat.“

Britta Jansen

HR Business Partner
HRS Group
Alumni Testimonials_Neil Jordaan

„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“

Neil Jordaan

Global Digital Content Manager
Elanco
Alumni Testimonials_Julia Hack

„Das Studium an der CBS hat mir eine sehr gute Basis gegeben, die in vielerlei Hinsicht bei einer Gründung hilft – sei es bei der Finanzplanung oder bei der Marketingstrategie."

Julia Hack

Co-founder
Green for me
Alumni Testimonials_Lisa Fleischhauer

„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“

Lisa Fleischhauer

Technical Business Analyst
Fielmann Ventures GmbH
Alumni Testimonials_Christian Miele

„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“

Christian Miele

Präsident
Bundesverband Deutsche Startups e.V.
Alumni Testimonials_Hauke Grün

„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“

Hauke Grün

Global Group Director
Initiative
Alumni Testimonials_Sandra Dreier

„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“

Sandra Dreier

Partner im Bereich Financial Accounting & Advisory Services
EY (Ernst & Young GmbH Wirtschaftsprüfgesellschaft)
Alumni Testimonials_Stefanie Zipp

„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“

Stefanie Zipp

Personalmarketingreferentin
Deutsche Bahn AG
Alumni Testimonials_Christian Knott

„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“

Christian Knott

Partner
Capnamic Ventures Management GmbH
Alumni Testimonials_Tim Becker

„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“

Tim Becker

Manager Automotive & Sustainability
Porsche Consulting GmbH

Nach dem MBA in Vollzeit: Karriereaussichten

Das im MBA-Programm erworbene Wissen im internationalen Businessbereich bereitet Studierende optimal auf gehobene Positionen im Management vor. Aufgrund der globalen Ausrichtung des Studiums ergeben sich vor allem in international tätigen Unternehmen sehr gute Aufstiegschancen. Mit dem Fokus auf regionale Besonderheiten und interkulturelle Unterschiede heben sich Studierende des MBA in Köln von anderen Mitbewerbern ab. Auch eine Promotion ist nach dem MBA-Vollzeitstudium an der CBS ohne Weiteres möglich.

Allen Studierenden der CBS steht zudem der Career Service zur Verfügung. Hier findest Du Beratung zu allen Fragen hinsichtlich Deines zukünftigen Berufsweges sowie eine exklusive Stellenbörse.

Was sind die mögliche Berufsfelder mit einem MBA International Management?

Aufgrund des breit gefächerten Studienprogramms bieten sich zahlreiche Einsatzgebiete an. Dazu gehören:

  • Consulting

  • Projektmanagement

  • Marketing und Sales

  • General Management

  • Produktentwicklung

  • Forschung

  • Administration

Der MBA – in allen Branchen einsetzbar

Für Studierende bieten sich Perspektiven in Ämtern, bei regierungsnahen Institutionen oder bei Non-Profit-Organisationen unterschiedlicher Ausrichtungen. Dabei stehen Absolventen jegliche Branchen offen. Sei es in der Finanzwirtschaft, der verarbeitenden Industrie, der Telekommunikationsbranche, dem Gesundheitswesen oder der Umweltwirtschaft – mit unserem MBA-Programm findest Du überall Berufsperspektiven.

NOCH NICHT ÜBERZEUGT? HIER FINDEST DU WEITERE GRÜNDE, WARUM DU MIT DER CBS DIE RICHTIGE ENTSCHEIDUNG TRIFFST

  • INTERNATIONAL

  • PRAXISORIENTIERT

  • AKKREDITIERT

  • PERSÖNLICH

WARUM CBS?

Erfahre mehr über unsere MBA Studiengänge in Deinem kostenlosen Infomaterial

Du möchtest Dich zu Hause in Ruhe über unsere MBA-Studiengänge informieren? Dann fordere jetzt unverbindlich und kostenlos Dein Infomaterial an. Wir senden Dir gern unser Infomaterial zum Studium per E-Mail zu. 

Folge uns auf Instagram & Facebook, lerne uns auf einer Infoveranstaltung kennen, oder nehme Kontakt mit unseren Studienberatern auf, um mehr über uns zu erfahren.

Olumide Dawodu

Olumide Dawodu

Beratung: Campus Köln
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 221 93 18 09-31
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
E-Mail: study@cbs.de
  • icon active icon
Schreibe uns bei WhatsApp