Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Dual Management
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
Double Degree Master
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
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Bachelor Dual Management
Bachelor Dual Technik
Bachelor Berufsbegleitend Deutsch
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Master Vollzeit Englisch
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Master Dual Management & Technik
MBA
Double Degree Master
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Berufsbegleitendes HR & Leadership Masterstudium
Im berufsbegleitenden Human Resources Master lernst Du neben dem Beruf, wieso ein Unternehmen nur so gut ist wie seine Mitarbeiter. HR-Manager/innen übernehmen die verantwortungsvolle Aufgabe, in Zeiten des Fachkräftemangels die besten Köpfe für ihr Unternehmen zu gewinnen. Im berufsbegleitenden Masterstudiengang „HRM & Leadership“ eignest Du dir aktuelles Fach- und Führungswissen an, mit dem Du die Herausforderungen des Personalwesens erfolgreich meistern kannst. Nutze die Möglichkeit und studiere im Master Human Resources berufsbegleitend – so sammelst Du erste nützliche Praxiserfahrungen und kannst Dich nach dem Studienabschluss gegen Deine Mitbewerbenden behaupten.
Voraussetzung für die Aufnahme des Masterstudiums ist ein erster akademischer Abschluss aus dem wirtschaftswissenschaftlichen Bereich sowie fortgeschrittene Englischkenntnisse.
Informationen zu den Zulassungsmöglichkeiten für fachfremde Bewerber/innen findest Du hier.
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: Januar 2024.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Human Resources and Leadership:
Analysis of demand, supply, and market equilibrium
Theory of consumer choice
Theory of the firm, production and cost analysis
Market structures: perfect competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly, contestable markets
Game theory
Pricing strategies
Factor markets, labor economics
Economics of information
Industrial organization
Limitations of markets and interventions by the government
Econometric techniques related to these topics
Development of a research question
Primary vs. secondary data
Steps of research process
Research designs
Quantitative and qualitative data
Structured methods of data collection: questionnaire and structured interview
Un- and semi-structured methods: qualitative interview and focus group
Quantitative and qualitative content analysis
Ethical considerations of data collection
Sampling
Data analysis using statistical software programs (SPSS)
Univariate analysis, bivariate analysis (crosstab and correlation), multiple linear regression
Writing a research report – structural and other formal requirements
Strategy making process and strategic reasoning: cognitive process of strategy
creation through the prism of logic and intuition
Setting strategic purpose in the context of responsible stakeholder management
Advanced external environment analysis: markets, industries and competitive
landscapes in static and dynamic perspective in the domestic and international
context
Diagnosing and managing strategic capability through national borders over time
Cultural and institutional context of strategic management: concepts, frameworks
and analytical tools
Generic and interactive business strategies, inside-out and outside-in perspective on
achieving and sustaining competitive advantage internationally
Network-level strategies
Corporate development and configuration: strategic options and portfolio matrices
Strategy formation
Strategic change and corporate restructuring
Strategic renewal
Strategy evaluation and strategic controls: tools and methods
Organizing for success
Diagnosing the change context: diffusion and dynamics of innovation
Sources & types of innovation
Product/service, process & business model innovation
Individual and corporate creativity
Strategic innovation management & the innovation process incl. New Product Development (NPD)
Introduction to digitalization, digital age & digital divide
Digital drivers & disruptive forces
Technological drivers of digital transformation
Socio-technological change associated with the adoption of the mentioned drivers
Introduction to the digital organization & digital business models
Impact of digitalization on the value chain (Industry 4.0)
Digitalization-related innovation theories & technology management
Digitalization leadership & organisational transformation concepts
Change management & transformational leadership
Agility and VUCA world
SCRUM and Design Thinking
Introduction to Intercultural HRM, International HRM and Comparative HRM
Meaning of Culture & Cultural Transmission
Models of Culture: Traditional Models
Models of Culture: Developments & Debates
Intercultural Communication and Negotiation
Leadership & Multicultural Teams
Motivation and Exchange in a Cross-Cultural Context
Theoretical Foundation on Diversity Management
Intercultural Diversity Management Concepts
The Social Identity Perspective on Diversity
Privilege and power in the workplace
The Ethics or Workplace Diversity
Conducting a Diversity Audit
Introduction to International Labour Law and Business Ethics
Key facts – labour costs as an economic key factor, labour as a basis of a stable income, dissimilar working conditions
Labour law in the EU – different models in different member states
The concept of free movement of workers in the EU
EU wide principles of non-discrimination, safety, working-time
Posted workers in the EU – responsibilities of the host states
International Labour Organization
ILO’s key objectives and principles
Focus: Safety and security at work
Focus: Forced Labour - ILO’s objectives and companies’ responsibilities
Focus: Child Labour – ILO’s objectives and companies’ responsibilities
Focus: Non-discrimination
Focus: Maritime Labour – seafarer wages
Current challenges
Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management
Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving
Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure
Cornerstones of sustainable management
CSR as management approach
Practical approaches of organizational effectiveness
Tools for CSR implementation
CSR and financial performance
Life cycle assessment
Historical developments around the world
Directors and board structures in different parts of the world
Family business governance
Role of institutional investors
Corporate governance in mergers and acquisitions
Socially responsible investments
Corporate governance in different regions
Value maximization and corporate objectives, shareholder value and stakeholder value approach
Financial measurement of corporate strategies and competitive advantage: the principles
Shortcomings of traditional profitability ratios for a value-based management
Economic Value Added, Cash Value Added
Identifying the drivers of value creation and investment decision-making
Management compensation and incentives for value creation
Defining the state of a sustainable supply chain based on actual trends
Discussion of various theoretical concepts (e.g. Stakeholder Theory, Slack Resource Theory) and their implications for sustainable supply chain management
Defining a “New Normal” of how to do business (e.g. circular economy, regenerative business models, carbon literacy training)
Sustainable Marketing (definition, Green Marketing Strategy Mix, Green Washing and Sustainable Consumer Buying Behaviour)
Sustainable Procurement (definition, Sustainable Procurement Process Model with a focus on sustainable supplier relationship management; new trends like circular procurement)
Sustainable Logistics
Sustainable Design
Carbon Emission / Human Rights in global supply chains
Introduction to HR training & development
Needs analysis and various forms of further training and personnel development
Instruments and planning of HR development
Transfer and evaluation of personnel development measures
Performance & Staff appraisals and agreement on objectives
The psychology of potential and competence
Customer orientation
Social competences
Group and team dynamics
Counselling formats
Development of coaching
Evaluation and effectiveness of coaching
Development phases and intervention methods of coaching
E-coaching
Anamnesis in the initial interview
Typical coaching occasions
Dramaturgy of a coaching session and a coaching process
Social interactions in the coaching process
Methods of coaching
HR research objectives
Planning the HR research process
Types of research and information sources
HR research quality evaluation criteria
HR metrics
Predictive HR analytics
Benchmarking studies
Collecting, recording and analysing qualitative HR-related data
Collecting, recording and analysing quantitative HR-related data
HR surveys
HR information systems and software for statistical analysis
HR Balanced Scorecard
Summarizing and communicating research findings and making recommendations
Different Inteligencies – IQ vs EQ
The role of emotions – daily and work life
The construct of Emotional intelligence
Emotionally intelligent competencies & skills
Skills acquisition – Experiential/action learning
Reflection & reflexion
Encouraging engagement
Developing trust
The course “HR Consulting and Project Management Techniques” introduce students to the main challenges of the modern HR management consulting profession and includes e.g. key problem solving as well as decision making techniques, constituting the main elements of the “advanced toolkit”, commonly used by HR consultants in diverse contexts.
HR Management consulting as a management activity
Controversies and ethics of HR management consulting
HR Consulting engagement as problem solving exercise
Analytical and interactive data processing and forecasting methods
Analytical problem solving approaches and techniques
Creative approaches to problem solving and decision making
Evidence-based decision making methods
Structured and logical report writing techniques
Effective communication techniques
Application of different instruments and methods of agile HR work and instruments
Introduction to HR innovations and the philosophy of “New Generation HR”
Overview of Contemporary and future HRM
Implementation innovative HR approaches, tools, and techniques
Best Practices discussions (topics depending on the involved HR practitioners)
Impact analysis of selected HR innovations on the company's performance
Conditions for a successful implementation (culture, acceptance, etc.)
Ethical considerations & sustainability of HR innovations
Creating own and new ideas of innovative HR approaches, tools, etc.
Theory of strategic HRM
Strategic HRM and business strategy
Strategic HRM and organisational performance
Strategic HRM in a complex and uncertain environment
Strategic HRM in MNEs vs. SMEs
Strategic Staffing
Strategic Training and Develop Management
Strategic Compensation and Rewards
Strategic HRM and Sustainability
Leadership Theories / Models and Leadership Traits
Leadership Styles
Cognitive, Behavioural, and Emotional Explanation for Human Motivation
Performance Management and Controlling
Leadership Tools
Organisations and Organisational Effectiveness
Organisational Theory
Basic Challenges of Organisational Planning and Development
Organisational Design
Management in Organisational and Ethical Culture
Organisational Life Cycle
Organisational Decision Making
Organisational Development and Change
Change Management in Mergers and Acquisitions
The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.
By the end of the module students should be able to:
Define project goals for the “client”.
Work under the set timeframe and agreed project scope.
Cooperate in the international project teams.
Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.
Develop possible strategic directions for the “client” business.
Formulate recommendations.
Main Concepts in Employment Relations
Leadership construct and different perspectives
Leadership relationships (leader, led)
Interactional, personal and situational aspects of leadership
Leadership effectiveness
Theoretical explanations of the development of the leadership relationship (e.g. leader-member exchange theory)
Selected fields of leadership
Work-life balance
Different approaches to leadership styles & different leadership tools
Significant and current developments in organizational practice and corresponding consequences for leadership in organizations
Strategies of Employee Relationship Management (ERM), employees as internal customers
Importance of emotional intelligence in employee relationship management (ERM)
International and comparative employment relations
Employee relations and CSR
Image of humanity
Changing (social) values
Forms of New Work
Self-direction, Self-control, Self-Guidance
Holacracy
Big Data and HR Analytics
Digital competences
Digital technologies and their significance for HR
Active Sourcing & Social Media Recruiting
Use of software and mobile applications in further selected HR functions (HR training & development; HR compensation & benefits, HR service)
Discovering and evaluating entrepreneurial opportunities
Developing business ideas from opportunities (e.g. based on using Design Thinking, Personas and User Stories)
Feasibility analysis of business ideas
Transferring the idea into a Business Model
Business Model and its building blocks (value proposition, customers segments, channels, customer relationships, revenue model, key partners, key activities, key resources, cost structure)
Business Plan: Introduction, Sample Case and General Outline
Developing the details of the business plan
Finding sources of financing: Business angels; Private equity; Start up financing; Venture capital investors
Preparing a pitch deck for successfully presenting the new venture business plan
Focused review of the curriculum content
Pre-assessment quiz/ content area assessment as benchmark for students’ status quo
Guide and Strategic Plan to Case Study Analysis
Writing a proper Case Study Analysis report
Developing proper answers to Case questions, applying the relevant theoretical knowledge and frameworks
In-depth Case Study Analysis with focus all subject areas of the curriculum
In-depth Case Study Analysis with special focus on Strategic Management
In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.
During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
The evolution of storytelling
What storytelling looks like in a variety of organisational contexts
Criteria for successful storytelling
Case studies and successful storytelling campaigns
Character development
What do you want to say?: guidelines for taglines, quotes and copy
Storyboarding and plot development
During your 5th semester you are working on your Master thesis, the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.
Während Deines berufsbegleitendenden Masters im Bereich Human Resources wirfst Du einen ganzheitlichen Blick auf das Personalwesen. Du erfährst, wie Du Mitarbeitende motivieren kannst oder inwieweit sich die Globalisierung auf das Personalmanagement auswirkt. Zusätzlich beschäftigst Du Dich unter anderem mit folgenden Fragen:
Wie werden Aus- und Weiterbildung durch Personalentwicklung optimal umgesetzt?
Unter welchen Aspekten wähle ich neue Mitarbeitende aus?
Welche Rolle spielen kulturspezifische Eigenschaften bei der Teamzusammenstellung?
In welchen Fällen rentiert sich eine dezentrale Personalorganisation?
Welche rechtlichen Gesichtspunkte sind bei der Personalplanung zu beachten?
Wie vermittle ich in Krisensituationen im Personalwesen?
Was ist Personalmanagement? Definition, Beispiele, Ziele & Aufgaben - Hier mehr erfahren
Nach Abschluss des berufsbegleitenden Masterstudiengangs „HRM and Leadership“ kannst Du neue Positionen innerhalb des Personalmanagements von nationalen und internationalen Unternehmen übernehmen. Auch die Selbstständigkeit und die Aufnahme einer Promotion bieten sich als berufliche Perspektiven an. Dir steht eine Vielzahl von Möglichkeiten offen – die CBS unterstützt Dich bei Deinem Start in die Berufswelt.
Dieser berufsbegleitende Master im HR-Management bietet Dir bereits ab dem ersten Semester Einblick in Personalführung in einer globalisierten Welt. Zusätzlich zur allgemeinen betriebswissenschaftlichen Wissensvermittlung wirst Du insbesondere ins Strategische Management sowie unter Anderem in die Themen Diversity und Business Ethics einsteigen. und überfachlichen Kompetenzen.
Im dritten Semester wird ein Fokus auf das strategische Personalmanagement, die Unternehmensentwicklung sowie die Unternehmenstransformation gelegt.
Damit Du Dein Wissen nach dem Abschluss optimal anwenden kannst, ist der Praxisbezug während des Studiums an der CBS ein besonderer Pluspunkt, und das nicht nur in den Lehrinhalten und durch die Dozentinnen und Dozenten aus der freien Wirtschaft.
Im Rahmen des integrierten Praxismoduls „Business Project“ berätst Du einen realen Kunden, indem Du die Fragestellung eines Kooperationspartners der CBS im Team bearbeitest und Handlungsempfehlungen ableitest. Deine unternehmerischen Fähigkeiten kannst Du anschließend im Business Simulation Game gemeinsam mit Kommilitonen und Kommilitoninnen unter Beweis stellen. Bei diesem virtuellen Planspiel triffst Du komplexe Geschäfts-Entscheidungen von denen Gewinn oder Verlust „Deines Unternehmens“ abhängen.
Investoren, Partner und Geschäftsführer zu überzeugen eignest Du Dir im Innovation Lab- Business Plan Writing and Pitching und optimierst Dein Praxisanwendung im Capstone Simulation Game. Im Rahmen dieses digitalen Planspiels triffst Du mit Deinem Team die Geschäftsentscheidungen und wendest Deine Business Skills praktisch an.
Im letzten Semester konzentrierst Du Dich dann auf die Ausarbeitung Deiner Masterthesis, die Du selbstverständlich thematisch an ein aktuelles Projekt Deines Arbeitgebers anlehnen kannst.
Das berufsbegleitende Masterstudium „HRM & Leadership“ bietet eine weiterführende betriebswirtschaftliche Ausbildung mit dem Fokus auf Human Resources Management. Personalerinnen und Personaler sind wahre Allround-Talente: In diesem Berufsfeld hast Du die Aufgabe, den Überblick zu bewahren und Personalentscheidungen zu treffen, die sich für das Unternehmen auch wirtschaftlich rentieren. Entsprechend besuchst Du unter anderem Seminare zu „Business Economics“, „Corporate Governance“ und „Sustainable Supply Chain Management“.
Die Arbeitswelt 4.0 stellt HR-Manager vor neue Herausforderungen. Gerade in jungen, dynamischen Geschäftsfeldern fluktuiert das Personal und Unternehmen möchten ihrem Nachwuchs etwas bieten. Als Teil der Human-Resources-Abteilung bist Du nicht nur dafür verantwortlich, Mitarbeitende zu rekrutieren, sondern hast ebenso die Aufgabe, die Unternehmenskultur aktiv mitzugestalten. Im Master Human Resources berufsbegleitend lernst Du, wie sich Angestellte langfristig im Betrieb wohlfühlen und was Du bieten kannst, damit eine positive Arbeitsatmosphäre entsteht. Denn auch in der Personalabteilung trägst Du zur Unternehmensleistung und Wettbewerbsfähigkeit bei.
Als HR-Manager arbeitest Du eng mit Kolleginnen und Kollegen zusammen, sodass Teamführung zu den wichtigsten Soft Skills in Deinem Beruf zählt. An der CBS International Business School entwickelst Du Deine Fähigkeiten in Kursen zu Projekt- und Teammanagement weiter. Während des Business Projects, bei dem Du reale oder realitätsnahe Cases mit Unternehmensvertretenden bearbeitest, kannst Du zudem Deine Kompetenzen direkt in der Praxis unter Beweis stellen.
„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“
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