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Berufsbegleitendes Digital Transformation Management Masterstudium

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Digital Transformation Management berufsbegleitend (M.A.) in Köln

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Warum solltest Du einen berufsbegleitenden Digital Transformation Management Master machen?

Der digitale Wandel revolutioniert die Arbeitswelt und eröffnet neue Chancen für Unternehmen und Geschäftsabläufe. Führungskräfte mit digitalem Mindset helfen ihnen dabei, jegliche Veränderungsprozesse zu meistern. Im berufsbegleitenden Master-Studiengang „Digital Transformation Management“ wirst Du auf diese Herausforderungen optimal vorbereitet: Du lernst, digitale Strategien zu konzipieren und Prozesse durch Methoden des Innovations- und Change Managements konfliktarm umzusetzen. Leg jetzt mit dem berufsbegleitenden CBS-Masterstudium den Grundstein für Deine Karriere als Digital Leader!

Voraussetzung für die Aufnahme des Masterstudiums ist ein erster akademischer Abschluss aus dem wirtschaftswissenschaftlichen Bereich sowie fortgeschrittene Englischkenntnisse. Informationen zu den Zulassungsmöglichkeiten für fachfremde Bewerber/Bewerberinnen findest Du hier.

Schlaglichter auf den digitalen Wandel

Während Deines berufsbegleitenden Digital Transformation Management Master-Studiums betrachtest Du die Charakteristika, Risiken und Potentiale der Digitalisierung für Unternehmen aus allen Blickwinkeln. Du beschäftigst Dich mit den technologischen Grundlagen der Digitalisierung, erarbeitest Strategien für digitale Business Modelle und lernst Methoden zur ihrer Umsetzung. Ergänzt werden diese Fachkenntnisse durch einen tiefen Einblick in das digitale Marketing. Welche Technologien helfen, um Leads zu generieren? Mit welchen Maßnahmen kann die Kundenzufriedenheit erhöht werden?

  • ECTS 120
  • Semester 5
  • Vorlesungssprache Englisch
  • Studienform Berufsbegleitend
  • Abschluss Master of Arts
  • Campus Köln
  • Studienbeginn Winter Köln
  • Studiengebühren* 3.030€
FINANZIERUNG
AKKREDITIERUNG & RANKINGS

Studienverlaufsplan

Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Digital Transformation:

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Business Economics3 ECTS ? !
  • Demand analysis & estimating demand

  • Supply and market equilibrium

  • Production economics

  • Cost analysis

  • Estimating cost functions and production functions

  • Economies of scale

  • Prices, output and strategy in different markets

  • Game theory models of oligopoly

  • Pricing techniques and analysis

  • Government regulation

Empirical Research Methods3 ECTS ? !
  • Quantitative and qualitative methods

  • Development of a research question

  • Steps of research process

  • Methods of data collection

  • Sampling

  • Data analysis using statistical software programs (SPSS or R)

  • Writing a research report

Strategic Analysis & Management3 ECTS ? !
  • Strategy making process and strategic reasoning

  • Cultural and institutional context of strategic management

  • Network-level strategies

  • Corporate development and configuration

  • Strategic change and corporate restructuring

  • Strategy evaluation and strategic controls

Innovation Management & Digital Transformation3 ECTS ? !
  • Dynamics of innovation & their implications for change management

  • Individual creativity and invention

  • Corporate creativity & intrapreneuring

  • Technology management

  • Innovation and technology strategies

  • Managing innovations

  • Diffusion of innovations

  • Cultural differences in innovation capability

  • Contemporary trends in innovation management

Programmspezifische Lehrinhalte

Business Models & Systems in a Digital Era3 ECTS ? !
  • In this course, students acquire skills to develop and evaluate digital business models and learn how selected business systems and applications can improve a company’s performance.

  • Students know the function, structure and types of business models and selected systems and can describe and explain how and to what extent business models change.

  • They understand the impact of digital technologies and business systems and the relevance of data for high performing business models.

  • They can explain the need to adapt existing business models or develop new ones in the face of the growing importance of digitalization in diverse industries.

  • Students are familiar with state-of-the-art business model frameworks and apply them to support digital business model development.

  • They develop their own digital business models, present their ideas in a pitch format and evaluate their results.

Business Coding3 ECTS ? !
  • Introduction to software development

  • The Internet (components, client-server-database communication)

  • Understand how to modularize a business problem into components (front-end, back-end, databases, APIs)

  • Coding in JavaScript, or Python

  • Understanding data assignment/updates, data types, loops, selection statements, structured data, functions and methods)

  • Documenting, testing, and debugging of scripts

  • Data privacy and security (authorization, authentication, and encryption)

Überfachliche Kompetenzen

International Project Management2 ECTS ? !
  • Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management

  • Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving

  • Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure

Language & Communication Skills2 ECTS ? !

Students are initially placed into an ACTW (Advanced) or FCTW (Foundations) course based on their results of the placement test. International students who qualify for the ACTW course have the option to officially replace this course by a German course.

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Corporate Social Responsibility3 ECTS ? !
  • Cornerstones of sustainable management

  • CSR as management approach

  • Practical approaches of organizational effectiveness

  • Tools for CSR implementation

  • CSR and financial performance

  • Life cycle assessment

Corporate Governance3 ECTS ? !
  • Historical developments around the world

  • Directors and board structures in different parts of the world

  • Family business governance

  • Role of institutional investors

  • Corporate governance in mergers and acquisitions

  • Socially responsible investments

  • Corporate governance in different regions

Value Based Management3 ECTS ? !
  • Financial measurement of corporate strategies: the principles

  • Traditional value-based systems and their link with financial models

  • Cash flow return on investments (CFROI)

  • Customer life-time value

  • Corporate financial & compensation design

Sustainable Supply Chain Management3 ECTS ? !
  • Defining a sustainable supply chain

  • Discussion of various theoretical concepts and their implications for sustainable supply chain management

  • Green marketing

  • Green logistics

Programmspezifische Lehrinhalte

Digital Strategizing3 ECTS ? !
  • Fundamentals

  • Starting points for digital strategies (selection)

  • Challenges in introducing digital strategies – four fights

  • Identification of success factors for digital strategies (selection)

  • Agile strategy management

  • Social and ethical aspects of digital strategies

Digital Organization, Automation & Technology3 ECTS ? !
  • Basic concepts

  • Fundamentals

  • Characteristics of the digital organization

  • Digital maturity models, digital maturity assessment

  • Summary: Capabilities of digitally transformed companies

  • Digital transformation of the organization – Case studies: Born-digital companies Digitally transformed companies

Wahlbereich

Business Elective3 ECTS ? !

By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The following are examples of the types of courses on offer:

  • Corporate Strategy and Renewal

  • Digital Network Economy

  • Digital Leadership

  • Portfolio Theory

  • Power Pricing

  • Finance & Growth

  • Advanced Portfolio Management

  • Branding

  • International HRM

  • Start-up Management & Business Modeling

  • Trader in Capital Markets

Überfachliche Kompetenzen

Event Management (Ted Talk) Seminar2 ECTS ? !
  • Basics of event management

  • Objective of the event and different types of events

  • The event as a marketing and communication tool

  • Planning and preparation

  • Event execution

  • Tasks and role of the event manager

  • Choosing the right venue

  • Personnel selection

Programmspezifische Lehrinhalte

Strategic Digital & Social Media Marketing 3 ECTS ? !
  • Concepts: Online Marketing/ Digital Marketing

  • Digital marketing sub-disciplines and major activity areas

  • Performance measurement using Web analytics (e.g. Metrics and Tools)

  • Data-driven Advertising

  • Programmatic Advertising

  • Legal and ethical aspects of digital marketing (e.g., EU’s General Data Protection Regulation (GDPR))

  • Strategic planning and design of a social media marketing campaign

     

Experience Lab: Search Engine Marketing3 ECTS ? !
  • Introduction: definition

  • Search Engine Optimization / SEO

  • Keyword research

  • On-page SEO

  • Web analytics and SEO tools

  • Search Engine Advertising/ SEA

  • Campaign settings 

Business Project6 ECTS ? !

The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.

By the end of the module students should be able to:

  • Define project goals for the “client”.

  • Work under the set timeframe and agreed project scope.

  • Cooperate in the international project teams.

  • Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.

  • Develop possible strategic directions for the “client” business.

  • Formulate recommendations.

Data & Analytics3 ECTS ? !
  • Data- and evidence-based decision making

  • Differentiation between data, insight and evidence

  • Characteristics of data

  • Relevance and consequences of data quality

  • Use case analysis for data-driven decisions

  • Sampling, statistical significance, statistical methods

  • Data visualization and report building

  • Behavioral foundation of human decision making

  • Errors and flaws in human information processing and decision making

  • AI and automation

  • Current business applications for AI and automation


Applied Business Programming & Analytics3 ECTS ? !
  • Business problem analysis, complexity reduction and modularization

  • Designing a software solution process

  • Understanding the data flow

  • Software evaluation and effort estimation

  • Software progress reporting and tracking

  • Software selection

  • Requirements document or wireframe

  • Programming and implementation solution

  • Versioning, incremental refinement and development of solution

  • Testing of solution

  • Bug fixing of solution

  • Preparation of demoing

Wahlbereich

Business Elective3 ECTS ? !

By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The following are examples of the types of courses on offer:

  • Corporate Strategy and Renewal

  • Digital Network Economy

  • Digital Leadership

  • Portfolio Theory

  • Power Pricing

  • Finance & Growth

  • Advanced Portfolio Management

  • Branding

  • International HRM

  • Start-up Management & Business Modeling

  • Trader in Capital Markets

Interdisciplinary Elective3 ECTS ? !

By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The Interdisciplinary Electives usually include subjects like:

  • Chat Bot Design

  • International Competitiveness

  • Omni-Channel Commerce

  • International Trade and Emerging Markets

  • Bitcoin and the Market of Cryptocurrencies

  • Business Process Modeling

  • Design Thinking & Adobe Creative Cloud

  • SAP S/4 Hana in Controlling and Finance

  • App Development in JavaScript

  • East Asian Culture and Business

  • Cultures of Consumption

  • SPSS

Programmspezifische Lehrinhalte

Mastering Change Management3 ECTS ? !
  • Definition and context

  • Organizations and the environmental change

  • The formal and informal subsystem of change

  • Forms of change

  • Frequency and magnitude of change

  • Organizational responses to change

  • Resistance, commitment and readiness to change

  • Implementing change management

  • Change Funnel

  • Change Communication

  • Culture and the organizational change

  • Politics and the organizational change

  • Power and the organizational change

Agile Mindset & Agile Methods3 ECTS ? !
  • Agile Foundations (theory & practice, incl. examples and mini tasks

  • Agile Mindset

  • Agile Practices and software fostering agile methods

  • Agile Methods

  • Agile Transformation of Organizations 

Venture Lab4 ECTS ? !
  • Discovering and evaluating entrepreneurial opportunities

  • Developing business ideas from opportunities (e.g. based on using Design Thinking, Personas and User Stories).

  • Feasibility analysis of business ideas

  • Transferring the idea into a Business Model

  • Business Model and its building blocks (value proposition, customers segments, channels, customer relationships, revenue model, key partners, key activities, key resources, cost structure)

  • Business Plan: Introduction, Sample Case and General Outline

  • Developing the details of the business plan

  • Finding sources of financing: Business angels; Private equity; Start up financing; Venture capital investors

  • Preparing a pitch deck for successfully presenting the new venture business plan

Integrative Case Studies3 ECTS ? !
  • Focused review of the curriculum content

  • Pre-assessment quiz/ content area assessment as benchmark for students’ status quo

  • Guide and Strategic Plan to Case Study Analysis

  • Writing a proper Case Study Analysis report

  • Developing proper answers to Case questions, applying the relevant theoretical knowledge and frameworks

  • In-depth Case Study Analysis with focus all subject areas of the curriculum

  • In-depth Case Study Analysis with special focus on Strategic Management

Business Simulation Game3 ECTS ? !

In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.

Master Thesis Tutorial2 ECTS ? !

During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.

Wahlbereich

Interdisciplinary Elective3 ECTS ? !

By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The Interdisciplinary Electives usually include subjects like:

  • Chat Bot Design

  • International Competitiveness

  • Omni-Channel Commerce

  • International Trade and Emerging Markets

  • Bitcoin and the Market of Cryptocurrencies

  • Business Process Modeling

  • Design Thinking & Adobe Creative Cloud

  • SAP S/4 Hana in Controlling and Finance

  • App Development in JavaScript

  • East Asian Culture and Business

  • Cultures of Consumption

  • SPSS

Überfachliche Kompetenzen

Assessment Center Bootcamp2 ECTS ? !
  • Consulting Industry: Sector Overview Company Profiles – Job Opportunities and Consulting Careers

  • Job profile: Characteristics of capabilities and skills needed as a consultant

  • Job application and interview training

  • Consulting (mini) case study training

  • Framework for processing case studies

  • Brain Teaser Training

  • Case Simulation (Individual and Group Cases)

Programmspezifische Lehrinhalte

Master Thesis28 ECTS ? !

During your 5th semester you are working on your Master thesis. You have 32 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.

master-digitale-transformation

Berufsbegleitender Digital Transformation Management Master: Zeit für neue Praxiserfahrungen

An der CBS International Business School legst Du mit dem berufsbegleitenden Masterstudium „Digital Transformation Management“ den Grundstein für neue Aufgaben und Positionen. In praxisbezogenen Lerninhalten, wie einem Business Simulation Game, erfährst Du schon frühzeitig, wie Du Deine Fachkenntnisse gezielt in der Praxis anwendest. Während dieses digitalen Planspiels lernst Du komplexe Management-Entscheidungen zu treffen und hast die Chance, „Dein“ Unternehmen zum Sieg zu führen. Im Rahmen des Business Projects löst Du dann gemeinsam mit Deiner Gruppe eine Aufgabenstellung für einen Unternehmenspartner der CBS. Dabei beratest Du „Deinen Kunden“, stellst Analysen an und leitest Handlungsempfehlungen ab wie sich digitale Transformationsprozesse in seinem speziellen Fall umsetzen lassen. Bei diesem Projekt sammelst Du nicht nur wertvolle Praxiserfahrungen, sondern erhältst auch einen Einblick in die Branche des jeweiligen Kooperationspartners und kannst Dein Business-Netzwerk weiter ausbauen.

Investoren, Partner und Geschäftsführer zu überzeugen eignest Du Dir im Innovation Lab- Business Plan Writing and Pitching an und optimierst Dein Praxisanwendung im Capstone Simulation Game. Im Rahmen dieses digitalen Planspiels triffst Du mit Deinem Team die Geschäftsentscheidungen und wendest Deine Business Skills praktisch an. Da vor allem die Gründung digitaler Unternehmen in den letzten Jahren erfolgsversprechend waren, kannst Du Deine kreativen Kompetenzen aus dem Bereich Digital Transformation Management hier gewinnbringend einsetzen und wertvollen Input für Deinen Arbeitsalltag mitnehmen.

Digitale Manager/innen mit den nötigen Soft Skills

Auf dem heutigen Arbeitsmarkt kannst Du Dich neben Fachkenntnissen durch die Beherrschung wichtiger Business Skills von anderen Bewerber/Bewerberinnen abheben. Zusätzlich zu Projektmanagement-Fähigkeiten lernst Du im Soft Skills Bereich der CBS auch mehr über interkulturelle Teamführung und-zusammenarbeit. Dein internationales Profil wertest Du durch die Unterrichtssprache Englisch zusätzlich auf und qualifizierst Dich so für Management-Positionen im internationalen Umfeld.

Die Business Electives bieten Dir außerdem die Möglichkeit aus unterschiedlichen Fachbereichen Zusatzkurse zu wählen, bei denen Du Dich beispielsweise in den Themenfeldern Marketing, Recht oder Finanzmanagement weiterbilden kannst.

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10. Juni 2023 | 11:00 - 14:00
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24. Juni 2023 | 11:00 - 14:00
Solingen

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20. Juli 2023 | 18:00 - 20:00

Was sind die Berufsaussichten nach Deinem Studienabschluss?

Für Deine Masterthesis kannst Du ein Thema aus dem Umfeld Deines derzeitigen Arbeitgebers wählen und so Deinen Arbeitsbereich gewinnbringend unterstützen. Selbstständige/r Berater/Beraterin oder Manager/Managerin in einem internationalen Unternehmen? Mit einem Abschluss des Master-Studienprogramms eröffnen sich die Absolvent/Absolventinn neben dem Job neue Perspektiven in verschiedenen Unternehmensbereichen. Auch steht es Dir offen, eine akademische Laufbahn einzuschlagen und nach dem Master zu promovieren.

NOCH NICHT ÜBERZEUGT? HIER FINDEST DU WEITERE GRÜNDE, WARUM DU MIT DER CBS DIE RICHTIGE ENTSCHEIDUNG TRIFFST

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Anika Zaeske

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