INFOMATERIAL ANFORDERN
INFOMATERIAL ANFORDERN
Master
WiWo_BesteFachhochschulen2021_CBS_International_Business_School

Berufsbegleitendes Digital Transformation Management Masterstudium

INFOMATERIAL ANFORDERN
1000+

Partnerunternehmen
200+

Karriere-Events jährlich
94%

der Alumni finden den perfekten Job in weniger als 6 Monaten nach Abschluss

Digital Transformation Management berufsbegleitend (M.A.) in Köln & Mainz

master-digitale-transformation

Warum solltest Du einen berufsbegleitenden Digital Transformation Management Master machen?

Der digitale Wandel revolutioniert die Arbeitswelt und eröffnet neue Chancen für Unternehmen und Geschäftsabläufe. Führungskräfte mit digitalem Mindset helfen ihnen dabei, jegliche Veränderungsprozesse zu meistern. Im berufsbegleitenden Master-Studiengang „Digital Transformation Management“ wirst Du auf diese Herausforderungen optimal vorbereitet: Du lernst, digitale Strategien zu konzipieren und Prozesse durch Methoden des Innovations- und Change Managements konfliktarm umzusetzen. Leg jetzt mit dem berufsbegleitenden CBS-Masterstudium den Grundstein für Deine Karriere als Digital Leader!

Voraussetzung für die Aufnahme des Masterstudiums ist ein erster akademischer Abschluss aus dem wirtschaftswissenschaftlichen Bereich sowie fortgeschrittene Englischkenntnisse. Informationen zu den Zulassungsmöglichkeiten für fachfremde Bewerber/Bewerberinnen findest Du hier.

Schlaglichter auf den digitalen Wandel

Während Deines berufsbegleitenden Digital Transformation Management Master-Studiums betrachtest Du die Charakteristika, Risiken und Potentiale der Digitalisierung für Unternehmen aus allen Blickwinkeln. Du beschäftigst Dich mit den technologischen Grundlagen der Digitalisierung, erarbeitest Strategien für digitale Business Modelle und lernst Methoden zur ihrer Umsetzung. Ergänzt werden diese Fachkenntnisse durch einen tiefen Einblick in das digitale Marketing. Welche Technologien helfen, um Leads zu generieren? Mit welchen Maßnahmen kann die Kundenzufriedenheit erhöht werden?

  • ECTS 120
  • Semester 5
  • Vorlesungssprache Englisch
  • Studienform Berufsbegleitend
  • Abschluss Master of Arts
  • Campus Köln | Mainz
  • Studienbeginn Winter Köln | Mainz
  • Studiengebühren* 2.970 €
FINANZIERUNG
AKKREDITIERUNG & RANKINGS

Studienverlaufsplan

Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Digital Transformation:

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Business Economics3 ECTS ? !
  • Demand analysis & estimating demand

  • Supply and market equilibrium

  • Production economics

  • Cost analysis

  • Estimating cost functions and production functions

  • Economies of scale

  • Prices, output and strategy in different markets

  • Game theory models of oligopoly

  • Pricing techniques and analysis

  • Government regulation

Empirical Research Methods3 ECTS ? !
  • Quantitative and qualitative methods

  • Development of a research question

  • Steps of research process

  • Methods of data collection

  • Sampling

  • Data analysis using statistical software programs (SPSS or R)

  • Writing a research report

Strategic Analysis & Management3 ECTS ? !
  • Strategy making process and strategic reasoning

  • Cultural and institutional context of strategic management

  • Network-level strategies

  • Corporate development and configuration

  • Strategic change and corporate restructuring

  • Strategy evaluation and strategic controls

Innovation Management & Digital Transformation3 ECTS ? !
  • Dynamics of innovation & their implications for change management

  • Individual creativity and invention

  • Corporate creativity & intrapreneuring

  • Technology management

  • Innovation and technology strategies

  • Managing innovations

  • Diffusion of innovations

  • Cultural differences in innovation capability

  • Contemporary trends in innovation management

Programmspezifische Lehrinhalte

Business Models & Systems in a Digital Era3 ECTS ? !
Business Coding3 ECTS ? !

Überfachliche Kompetenzen

International Project Management2 ECTS ? !
  • Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management

  • Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving

  • Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure

Language & Communication Skills2 ECTS ? !

The “Advanced Critical Thinking & Writing Skills” course is offered for German native speakers. German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Corporate Social Responsibility3 ECTS ? !
  • Cornerstones of sustainable management

  • CSR as management approach

  • Practical approaches of organizational effectiveness

  • Tools for CSR implementation

  • CSR and financial performance

  • Life cycle assessment

Corporate Governance3 ECTS ? !
  • Historical developments around the world

  • Directors and board structures in different parts of the world

  • Family business governance

  • Role of institutional investors

  • Corporate governance in mergers and acquisitions

  • Socially responsible investments

  • Corporate governance in different regions

Value Based Management3 ECTS ? !
  • Financial measurement of corporate strategies: the principles

  • Traditional value-based systems and their link with financial models

  • Cash flow return on investments (CFROI)

  • Customer life-time value

  • Corporate financial & compensation design

Sustainable Supply Chain Management3 ECTS ? !
  • Defining a sustainable supply chain

  • Discussion of various theoretical concepts and their implications for sustainable supply chain management

  • Green marketing

  • Green logistics

Programmspezifische Lehrinhalte

Digital Strategizing3 ECTS ? !
  • Fundamentals

  • Starting points for digital strategies (selection)

  • Challenges in introducing digital strategies – four fights

  • Identification of success factors for digital strategies (selection)

  • Agile strategy management

  • Social and ethical aspects of digital strategies

Digital Organization, Automation & Technology3 ECTS ? !
  • Basic concepts

  • Fundamentals

  • Characteristics of the digital organization

  • Digital maturity models, digital maturity assessment

  • Summary: Capabilities of digitally transformed companies

  • Digital transformation of the organization – Case studies: Born-digital companies Digitally transformed companies

Wahlbereich

Business Elective3 ECTS ? !

By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The following are examples of the types of courses on offer:

  • Corporate Strategy and Renewal

  • Digital Network Economy

  • Digital Leadership

  • Portfolio Theory

  • Power Pricing

  • Finance & Growth

  • Advanced Portfolio Management

  • Branding

  • International HRM

  • Start-up Management & Business Modeling

  • Trader in Capital Markets

Überfachliche Kompetenzen

Event Management (Ted Talk) Seminar2 ECTS ? !
  • Basics of event management

  • Objective of the event and different types of events

  • The event as a marketing and communication tool

  • Planning and preparation

  • Event execution

  • Tasks and role of the event manager

  • Choosing the right venue

  • Personnel selection

Programmspezifische Lehrinhalte

Strategic Digital & Social Media Marketing 3 ECTS ? !
Experience Lab: Search Engine Marketing3 ECTS ? !
Business Project6 ECTS ? !

The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.

By the end of the module students should be able to:

  • Define project goals for the “client”.

  • Work under the set timeframe and agreed project scope.

  • Cooperate in the international project teams.

  • Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.

  • Develop possible strategic directions for the “client” business.

  • Formulate recommendations.

Data & Analytics3 ECTS ? !
Applied Business Programming & Analytics3 ECTS ? !

Wahlbereich

Business Elective3 ECTS ? !

By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The following are examples of the types of courses on offer:

  • Corporate Strategy and Renewal

  • Digital Network Economy

  • Digital Leadership

  • Portfolio Theory

  • Power Pricing

  • Finance & Growth

  • Advanced Portfolio Management

  • Branding

  • International HRM

  • Start-up Management & Business Modeling

  • Trader in Capital Markets

Interdisciplinary Elective3 ECTS ? !

By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The Interdisciplinary Electives usually include subjects like:

  • Chat Bot Design

  • International Competitiveness

  • Omni-Channel Commerce

  • International Trade and Emerging Markets

  • Bitcoin and the Market of Cryptocurrencies

  • Business Process Modeling

  • Design Thinking & Adobe Creative Cloud

  • SAP S/4 Hana in Controlling and Finance

  • App Development in JavaScript

  • East Asian Culture and Business

  • Cultures of Consumption

  • SPSS

Programmspezifische Lehrinhalte

Mastering Change Management3 ECTS ? !
Agile Mindset & Agile Methods3 ECTS ? !
Venture Lab4 ECTS ? !
Integrative Case Studies3 ECTS ? !
Business Simulation Game3 ECTS ? !

In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.

Master Thesis Tutorial2 ECTS ? !

During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.

Wahlbereich

Interdisciplinary Elective3 ECTS ? !

By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The Interdisciplinary Electives usually include subjects like:

  • Chat Bot Design

  • International Competitiveness

  • Omni-Channel Commerce

  • International Trade and Emerging Markets

  • Bitcoin and the Market of Cryptocurrencies

  • Business Process Modeling

  • Design Thinking & Adobe Creative Cloud

  • SAP S/4 Hana in Controlling and Finance

  • App Development in JavaScript

  • East Asian Culture and Business

  • Cultures of Consumption

  • SPSS

Überfachliche Kompetenzen

Assessment Center Bootcamp 2 ECTS ? !
  • Consulting Industry: Sector Overview Company Profiles – Job Opportunities and Consulting Careers

  • Job profile: Characteristics of capabilities and skills needed as a consultant

  • Job application and interview training

  • Consulting (mini) case study training

  • Framework for processing case studies

  • Brain Teaser Training

  • Case Simulation (Individual and Group Cases)

Programmspezifische Lehrinhalte

Master Thesis28 ECTS ? !

During your 5th semester you are working on your Master thesis. You have 32 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.

master-digitale-transformation-student

Berufsbegleitender Digital Transformation Management Master: Zeit für neue Praxiserfahrungen

An der CBS International Business School legst Du mit dem berufsbegleitenden Masterstudium „Digital Transformation Management“ den Grundstein für neue Aufgaben und Positionen. In praxisbezogenen Lerninhalten, wie einem Business Simulation Game, erfährst Du schon frühzeitig, wie Du Deine Fachkenntnisse gezielt in der Praxis anwendest. Während dieses digitalen Planspiels lernst Du komplexe Management-Entscheidungen zu treffen und hast die Chance, „Dein“ Unternehmen zum Sieg zu führen. Im Rahmen des Business Projects löst Du dann gemeinsam mit Deiner Gruppe eine Aufgabenstellung für einen Unternehmenspartner der CBS. Dabei beratest Du „Deinen Kunden“, stellst Analysen an und leitest Handlungsempfehlungen ab wie sich digitale Transformationsprozesse in seinem speziellen Fall umsetzen lassen. Bei diesem Projekt sammelst Du nicht nur wertvolle Praxiserfahrungen, sondern erhältst auch einen Einblick in die Branche des jeweiligen Kooperationspartners und kannst Dein Business-Netzwerk weiter ausbauen.

Investoren, Partner und Geschäftsführer zu überzeugen eignest Du Dir im Innovation Lab- Business Plan Writing and Pitching an und optimierst Dein Praxisanwendung im Capstone Simulation Game. Im Rahmen dieses digitalen Planspiels triffst Du mit Deinem Team die Geschäftsentscheidungen und wendest Deine Business Skills praktisch an. Da vor allem die Gründung digitaler Unternehmen in den letzten Jahren erfolgsversprechend waren, kannst Du Deine kreativen Kompetenzen aus dem Bereich Digital Transformation Management hier gewinnbringend einsetzen und wertvollen Input für Deinen Arbeitsalltag mitnehmen.

Digitale Manager/innen mit den nötigen Soft Skills

Auf dem heutigen Arbeitsmarkt kannst Du Dich neben Fachkenntnissen durch die Beherrschung wichtiger Business Skills von anderen Bewerber/Bewerberinnen abheben. Zusätzlich zu Projektmanagement-Fähigkeiten lernst Du im Soft Skills Bereich der CBS auch mehr über interkulturelle Teamführung und-zusammenarbeit. Dein internationales Profil wertest Du durch die Unterrichtssprache Englisch zusätzlich auf und qualifizierst Dich so für Management-Positionen im internationalen Umfeld.

Die Business Electives bieten Dir außerdem die Möglichkeit aus unterschiedlichen Fachbereichen Zusatzkurse zu wählen, bei denen Du Dich beispielsweise in den Themenfeldern Marketing, Recht oder Finanzmanagement weiterbilden kannst.

Werde jetzt zum Experten

JETZT BEWERBEN
JETZT STUDIENBERATUNG VEREINBAREN

Lerne die CBS persönlich kennen: Online & vor Ort Infoveranstaltungen

Köln

Open Campus Day - Campus Köln

13. November 2021 | 11:00 - 15:00
Mainz

Open Campus Day - Campus Mainz

13. November 2021 | 11:00 - 15:00
Potsdam

Open Campus Night - Campus Potsdam

18. November 2021 | 18:00 - 20:00
Virtuell

Infoveranstaltung Master Online

29. Oktober 2021 | 11:00 - 12:00

Was sind die Berufsaussichten nach Deinem Studienabschluss?

Für Deine Masterthesis kannst Du ein Thema aus dem Umfeld Deines derzeitigen Arbeitgebers wählen und so Deinen Arbeitsbereich gewinnbringend unterstützen. Selbstständige/r Berater/Beraterin oder Manager/Managerin in einem internationalen Unternehmen? Mit einem Abschluss des Master-Studienprogramms eröffnen sich die Absolvent/Absolventinn neben dem Job neue Perspektiven in verschiedenen Unternehmensbereichen. Auch steht es Dir offen, eine akademische Laufbahn einzuschlagen und nach dem Master zu promovieren.

NOCH NICHT ÜBERZEUGT? HIER FINDEST DU WEITERE GRÜNDE, WARUM DU MIT DER CBS DIE RICHTIGE ENTSCHEIDUNG TRIFFST

  • INTERNATIONAL

  • PRAXISORIENTIERT

  • AKKREDITIERT

  • PERSÖNLICH

WARUM CBS?

Erfahre mehr über unsere Masterstudiengänge in Deinem kostenlosen Infomaterial

Du möchtest Dich zu Hause in Ruhe über unsere Master-Studiengänge informieren? Dann fordere jetzt unverbindlich und kostenlos Dein Infomaterial an. Wir senden Dir gern unser Infomaterial zum Studium per E-Mail zu. 

Folge uns auf Instagram & Facebook, lerne uns auf einer Infoveranstaltung kennen, oder nehme Kontakt mit unseren Studienberatern auf, um mehr über uns zu erfahren.

Anika Zaeske

Anika Zaeske

Beratung: Campus Köln
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 221 93 18 09-31
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
Mirjam Zimmermann

Mirjam Zimmermann

Beratung: Campus Mainz
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 6131 88055 31
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
Jens Vögeler

Jens Vögeler

Beratung: Campus Brühl
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 223 25 67 34-15
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
Michelle Graf

Michelle Graf

Beratung: Campus Aachen
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 241 47 57 12-56
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
Khaled Sidiqi

Khaled Sidiqi

Beratung: Campus Neuss
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 213 14 03 06-846
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
David Winkelmann

David Winkelmann

Beratung: Campus Neuss, Solingen
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 213 14 03 06-841
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
  • icon active icon
  • icon active icon
  • icon active icon
  • icon active icon
  • icon active icon
  • icon active icon

Das sagen unsere Alumnis

Schreibe uns bei WhatsApp