Der Master in Human Resources bereitet Dich optimal auf die Arbeit im Personalwesen großer und kleiner Unternehmen vor. Denn in Zeiten von Fachkräftemangel und Digitalisierungsmaßnahmen – sowie dem Wunsch nach mehr Diversität, nachhaltigem Mitarbeitermanagement und einer modernen Führungsethik – wird die Personalabteilung zum Antrieb des Wandels. Dafür bedarf es an Mitarbeiter und Führungskräfte, die in der Lage sind, diese globalen Strategien und Transformationen zielführend durchzusetzen.
Mit einem Master in Human Resources und Leadership (HRM) an der CBS profitierst Du nicht nur von der Vermittlung fundierter HR-Kenntnisse, sondern auch von praxisnahen Übungen sowie der ganzheitlichen, englischsprachigen Hochschulausbildung. Mit Deinem im HRM-Master erworbenen Fachwissen, Deiner Team- und Integrationsfähigkeit sowie Deinen Praxis- und Führungskompetenzen qualifizierst Du Dich für eine Position im mittleren und höheren Management.
Der Master Human Resource Management ermöglicht es Dir, alle BWL-Grundlagen aufzufrischen sowie erweiterte betriebswirtschaftliche Kenntnisse zu erwerben. Es erwarten Dich BWL-spezifische Kurse in unter anderem diesen Bereichen:
Business Economics
Corporate Governance
Value Based Management
Sustainable Supply Chain Management
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: März 2022.
**Du kannst auswählen, ob Du im vierten Semester ein Praktikum oder ein Auslandssemester absolvierst. Parallel dazu schreibst Du Deine Master Thesis.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Personalmanagement:
Demand analysis & estimating demand
Supply and market equilibrium
Production economics
Cost analysis
Estimating cost functions and production functions
Economies of scale
Prices, output and strategy in different markets
Game theory models of oligopoly
Pricing techniques and analysis
Government regulation
Quantitative and qualitative methods
Development of a research question
Steps of research process
Methods of data collection
Sampling
Data analysis using statistical software programs (SPSS or R)
Writing a research report
Strategy making process and strategic reasoning
Cultural and institutional context of strategic management
Network-level strategies
Corporate development and configuration
Strategic change and corporate restructuring
Strategy evaluation and strategic controls
Dynamics of innovation & their implications for change management
Individual creativity and invention
Corporate creativity & intrapreneuring
Technology management
Innovation and technology strategies
Managing innovations
Diffusion of innovations
Cultural differences in innovation capability
Contemporary trends in innovation management
Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management
Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving
Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure
The “Scholarly Writing and Analysis” course is offered for German native speakers. German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.
Cornerstones of sustainable management
CSR as management approach
Practical approaches of organizational effectiveness
Tools for CSR implementation
CSR and financial performance
Life cycle assessment
Historical developments around the world
Directors and board structures in different parts of the world
Family business governance
Role of institutional investors
Corporate governance in mergers and acquisitions
Socially responsible investments
Corporate governance in different regions
Financial measurement of corporate strategies: the principles
Traditional value-based systems and their link with financial models
Cash flow return on investments (CFROI)
Customer life-time value
Corporate financial & compensation design
Defining a sustainable supply chain
Discussion of various theoretical concepts and their implications for sustainable supply chain management
Green marketing
Green logistics
The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.
By the end of the module students should be able to:
Define project goals for the “client”.
Work under the set timeframe and agreed project scope.
Cooperate in the international project teams.
Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.
Develop possible strategic directions for the “client” business.
Formulate recommendations.
By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The following are examples of the types of courses on offer:
Corporate Strategy and Renewal
Digital Network Economy
Digital Leadership
Portfolio Theory
Power Pricing
Finance & Growth
Advanced Portfolio Management
Branding
International HRM
Start-up Management & Business Modeling
Trader in Capital Markets
By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The Interdisciplinary Electives usually include subjects like:
Chat Bot Design
International Competitiveness
Omni-Channel Commerce
International Trade and Emerging Markets
Bitcoin and the Market of Cryptocurrencies
Business Process Modeling
Design Thinking & Adobe Creative Cloud
SAP S/4 Hana in Controlling and Finance
App Development in JavaScript
East Asian Culture and Business
Cultures of Consumption
SPSS
*Instead of the interdisciplinary elective, German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.
Different Inteligencies – IQ vs EQ
The role of emotions – daily and work life
The construct of Emotional intelligence
Emotionally intelligent competencies & skills
Skills acquisition – Experiential/action learning
Reflection & reflexion
Encouraging engagement
Developing trust
Theory of strategic HRM
Strategic HRM and business strategy
Strategic HRM and organisational performance
Strategic HRM in a complex and uncertain environment
Strategic HRM in MNEs vs. SMEs
Strategic Staffing
Strategic Training and Develop Management
Strategic Compensation and Rewards
Strategic HRM and Sustainability
Leadership Theories / Models and Leadership Traits
Leadership Styles
Cognitive, Behavioural, and Emotional Explanation for Human Motivation
Performance Management and Controlling
Leadership Tools
Organisations and Organisational Effectiveness
Organisational Theory
Basic Challenges of Organisational Planning and Development
Organisational Design
Management in Organisational and Ethical Culture
Organisational Life Cycle
Organisational Decision Making
Organisational Development and Change
Change Management in Mergers and Acquisitions
In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.
During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The following are examples of the types of courses on offer:
Corporate Strategy and Renewal
Digital Network Economy
Digital Leadership
Portfolio Theory
Power Pricing
Finance & Growth
Advanced Portfolio Management
Branding
International HRM
Start-up Management & Business Modeling
Trader in Capital Markets
By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The Interdisciplinary Electives usually include subjects like:
Chat Bot Design
International Competitiveness
Omni-Channel Commerce
International Trade and Emerging Markets
Bitcoin and the Market of Cryptocurrencies
Business Process Modeling
Design Thinking & Adobe Creative Cloud
SAP S/4 Hana in Controlling and Finance
App Development in JavaScript
East Asian Culture and Business
Cultures of Consumption
SPSS
*Instead of the interdisciplinary elective, German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.
During your 4th semester you are working on your Master thesis. You have 19 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.
You can choose between an internship (lasting at least eight weeks) or a semester abroad at one of our partner universities.
In weltweit agierenden Unternehmen arbeitet HR über Ländergrenzen hinweg, daher verfolgt der Master in Human Resources an der CBS einen internationalen Ansatz. Um weltweit Talente zu finden, bei der HR-Transformation großer Unternehmen mitzuwirken oder sich mit internationalen Stakeholdern auszutauschen, bedarf es verhandlungssicherer Englischkenntnisse. Daher ist die Vorlesungssprache im Master HR und Leadership Englisch. Mit den zusätzlichen Sprachkenntnissen bist Du für die Arbeit in einem internationalen Umfeld umfassend vorbereitet.
Für Positionen in der Unternehmensleitung reicht es nicht, umfassende Fachkenntnisse vorzuweisen, denn gute Führungsqualitäten sind zusätzlich gefordert. Außerdem ist es vor allem im Bereich HR von zentraler Bedeutung, sich mit der Strukturierung von Betrieben auszukennen und zu wissen, wie diese weiterentwickelt werden kann. Um Deine Leadership Skills zu schärfen und Dir einen Überblick über die Organisation von Unternehmen zu vermitteln, erwarten Dich im Master HR folgende Seminare:
Corporate Development and Business Transformation
Strategic Human Resource Management
Power and Inequality in Organizations and Institutions
Im internationalen Personalwesen arbeitest Du mit Menschen zusammen, die ganz unterschiedliche Interessen und Ziele verfolgen. Damit Du Deine Ideen und Lösungen durchsetzt, Teams führen und mit Kolleginnen und Kollegen auf allen Hierarchieebenen zielgerichtet kommunizieren kannst, ist das Erlernen von Soft Skills Teil des Masters in Human Resource Management. Dazu gehört, dass Du mit dem Abschluss des Masters in HR Selfmanagement ebenso wie Teammanagement meisterst und in der Lage bist internationale Projekte zu koordinieren. In Kursen wie “International Stakeholder Management and Employment Relation” erfährst Du zudem, wie Du mit Partnern und wichtigen Interessengruppen des Unternehmens umgehst.
Damit Du Dein Wissen nach dem Abschluss optimal anwenden kannst, ist der Praxisbezug während des Studiums an der CBS ein besonderer Pluspunkt, und das nicht nur in den Lehrinhalten und durch die Dozentinnen und Dozenten aus der freien Wirtschaft.
Investoren, Partner und Geschäftsführer zu überzeugen eignest Du Dir im Innovation Lab- Business Plan Writing and Pitching und optimierst Dein Praxisanwendung im Capstone Simulation Game. Im Rahmen dieses digitalen Planspiels triffst Du mit Deinem Team die Geschäftsentscheidungen und wendest Deine Business Skills praktisch an.
Ein Business Project und ein Praktikum bei einem Unternehmen im In- oder Ausland bereiten Dich zudem auf den Berufsalltag vor. Von großer Bedeutung für Deinen späteren Berufsweg werden auch Deine ausgezeichneten Fremdsprachenkenntnisse sein, die Dich dank der Vorlesungssprache Englisch verbessern werden. Im vierten Semester arbeitest Du an Deiner Master Thesis. Du kannst auswählen, ob Du die Master Thesis in Zusammenarbeit mit einem Unternehmen im Praktikum oder in einem Auslandssemester an einer unserer Partnerhochschulen schreibst.
„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Die CBS ist eine international ausgerichtete und sehr praxisorientierte Hochschule, die mich durch die Pflichtpraktika, das Kursangebot und die zu erstellenden Projekt-/Gruppenarbeiten sehr gut auf die Berufswelt vorbereitet hat.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“
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