Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Vollzeit Deutsch
Bachelor Dual Management
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Vollzeit Deutsch
Bachelor Dual Management
Bachelor Dual Technik
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Vollzeit Deutsch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
MBA
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Internationalität & Studentenleben
Du hast eine Leidenschaft für Zahlen? Mit dem Studiengang „Finance and Management“ (Bachelor of Science) studierst Du ein betriebswirtschaftliches Bachelor-Studium mit Fokus auf Finanzwirtschaft. Als Finance Manager nimmst Du später eine Schlüsselposition in Unternehmen ein und verantwortest die Steuerung des Geldmanagements. Durch Deine hohe Affinität zu analytischen Prozessen sind die Absolventen/-innen dieses Studienprogramms prädestiniert für den Berufseinstieg in klassischen Unternehmen der Finanzbranche, wie Banken, Versicherungen und der Börse.
Was ist Controlling? Definition einfach erklärt
Vom dritten bis zum sechsten Semester erwirbst Du das Fachwissen über finanzwirtschaftliche Zusammenhänge und Prozesse. Innerhalb des Lehrplans werden Themenschwerpunkte, wie die Modelle der Kapitalmarkttheorie, die Vorstellung der Finanzinstrumente sowie der Zusammenhang zwischen Risiko und Ertrag von Geldanlagen, gesetzt. Abgerundet durch praktische Erfahrungen aus dem Auslandssemester und Business Project gewinnst Du an Expertise, um anspruchsvolle Aufgaben im nationalen und internationalen Finanzsektor zu übernehmen.
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: März 2021.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Bachelorstudiengang Finance & Management:
Introduction: Basic business, economic, and market principles and key terms
External Business Environment
Global Markets
Competitive Environment
Internal Environment
Management, Leadership & Motivation
Business Function: HR, Operations, Marketing, Finance & Accounting
Entrepreneurship
Business Ethics and CSR
Emerging Business Trends
Survey on different legal systems and the harmonizing effect of EU Law
Concluding a contract
Different types of contracts and their typical features
Performance and obligations
Solving problems (e.g. failure to perform, liabilities)
Safeguarding creditors’ rights
Forms of business organizations
Introduction to functions, graphs and interpretations
Understanding Derivatives
Applications of Derivatives
Understanding Differential Equations
Applications of Differential Equations
Understanding Logarithms
Applications of Logarithms
Introducing data and statistics
Descriptive statistics and exploratory data analysis
Introduction to probability theory
Discrete and continuous probability distributions
Sampling and sampling distributions
Hypothesis development and testing
Simple linear regressions
Marketing Definition and Process
Marketing in Context of Corporate Strategies
Internal Analysis and Marketing Environment (Micro)
Marketing Environment (Macro)
Consumer Buying Behaviour
Market Segmentation
Strategic Brand Management
Marketing Instruments (Product, Price Place, Promotion)
Marketing and Sustainability
Recruitment and Attraction
HR Planning, Controlling & Instruments
Training and Employee Development
Motivation and Leadership
Compensation and Benefits
Performance Appraisal and Management
Certificate of employment
HR Ethics
Trends in HRM
The purpose of accounting
Formal rules and assumptions, national law, IFRS, US-GAAP
The system of financial statements and accounts
Accounting for services and merchandising
Inventory valuation
Receivables
Plant, natural and intangible assets
Liabilities
Owner’s equity of corporations
Value-added tax
The purpose of accounting
Formal rules and assumptions, national law, IFRS, US-GAAP
The system of financial statements and accounts
Accounting for services and merchandising
Inventory valuation
Receivables
Plant, natural and intangible assets
Liabilities
Owner’s equity of corporations
Value-added tax
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
The aim of this course is to solidify the students’ existing language competencies, as independent users of English, and to enable them to apply this to their studies, focusing on educational and business domains. Since English is the medium of instruction in their respective study programmes, students are expected to reach a proficient user level in English within the first year.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
Introduction into microeconomic models
Consumer theory
The theory of the firm
Competitive markets
Market failure
Market power and monopoly
Oligopoly and monopolistic competition
Externalities
Asymmetric information
Introduction to game theory
Introduction into microeconomic models
Consumer theory
The theory of the firm
Competitive markets
Market failure:
Market power and monopoly
Oligopoly and monopolistic competition
Externalities
Asymmetric information
Introduction to game theory
Introduction to Market Research
Defining the marketing research problem and developing an approach
Research design
Secondary Data
Qualitative research
Quantitative research
Scaling and sampling
Fieldwork and Data preparation
Basic data analysis (how to use it)
Report preparation and presentation
Rationales of cost accounting
Simplistic methods of overhead allocation
Job costing
Process costing
Activity-based costing
Overcapacity costing
Joint product costing
Overhead analysis sheet
Concepts of relevant cost and revenue
Budgeting
Organisation of the IASB
Conceptual framework of the IASB
Current projects of the IASB
The financial reporting environment, presentation of financial statements
Special problems to do with revenue recognition
Special problems to do with recognition and measurement of financial instruments
Accounting for lease in accordance with IFRS
Special questions of accounting for tangible assets in accordance with IFRS
Special questions of accounting for intangible assets in accordance with IFRS
Special questions of accounting for intangible assets in accordance with IFRS
Consolidation of intercompany results
Finance: Goals, Functions and Environment
Financial analysis and Financial Forecasting
Managing Working Capital
Sources of Short-Term Financing
Capital Markets and Investment Banking
External financing resources: Debt capital
External financing resources: Equity capital
Capital Budgeting: The Time Value of Money
Capital structure and the Cost of Capital
The aim of this course is to solidify the students’ existing language competencies, as independent users of English, and to enable them to apply this to their studies, focusing on educational and business domains. Since English is the medium of instruction in their respective study programmes, students are expected to reach a proficient user level in English within the first year.
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
Indicators: Gross Domestic Product and its major components, Inflation
Labour Markets and unemployment
The classical AS-AD model
Keynes’ IS-LM Model
The basic RBC model
Monetary Policy
Fiscal Policy
Indicators: Gross Domestic Product and its major components, Inflation
Labour Markets and unemployment
The classical AS-AD model
Keynes’ IS-LM Model
The basic RBC model
Monetary Policy
Fiscal Policy
Determinants & dimensions of culture in business
Culture & styles of management
Culture & corporate structures
Culture & leadership
Culture & corporate strategy
Cultural change in organisations
Culture and international marketing management
Cultural diversity in organisations
Business communication across culture & barriers to intercultural communication
Working with international teams
Conflicts & cultural differences
Developing intercultural communicative competence
Global competition and the transnational corporation in the global economy
Emerging markets
Institutions governing competition
Formal and informal institutions
Organizational designs for multinational companies
Location-based aspects: Competitive advantages of countries
Organization, local adaptation and the need for standardization
New approaches in International Management (Born Global, QRC, …)
Networks and innovation
Managing people in multinational enterprises
Managing expatriates
Leadership and management behaviour in multinational companies
Role of Underwriters
Understanding Money Markets
Introduction to Foreign Exchange
Introduction to Bond Markets
Introduction to Equity Markets
Central Banks and Regulatory Authorities
Outlook to the further development of International Financial Markets
Overview of various types of fixed income securities, valuation of fixed income securities, understanding bond ratings, securitisation and asset backed securities, risks associated with investing in bonds, understanding yield spreads, interpreting the yield curve, Spot rates and Forward rates, measurement of interest rate risk, bond portfolio management strategies
Derivatives instruments; Futures and forwards, option payoffs and options strategies, option valuation techniques
Key components of a set of domestic and foreign financial statements
Techniques of financial analysis (Ratio Analysis, Accounting Analysis, Cash Flow Analysis)
Estimating Weighted Average Cost of Capital
Computing Free Cash Flows and Interpreting Earnings
Valuation
Guide and Strategic Plan to Case study analysis
Writing a proper case study analysis report
In-depth Case Study Analysis with focus on Financial Management
Solving of interdisciplinary case studies with a focus on digital management
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
The overall aim of this module is to introduce students to the basic concepts of corporate taxation, especially the different types of taxes, transparent and intransparent entities and the value added tax.
Corporate Tax
Taxation of corporations/ enterprises in Germany
Type of taxes
Tax transparent and intransparent entities
Corporate income tax / trade tax
Introduction: Financial decision making and law of one price
Interest rates and quotes
Investment decision rules
Fundamentals of capital budgeting
Capital markets and the risk of pricing
Optimal portfolio choice and CAPM
Estimating the cost of capital
Capital structure in perfect capital markets
Financial Distress and restructuring
Objectives of financial decision making
Investment principle – risk and return
Estimation challenges
Capital structure trade-offs
Finding the right financing mix
Timing and financing choices
Sustainability and ethics in finance
Cost reduction decisions
Expansion decisions
Equipment selection decisions
Lease or buy decisions
Equipment replacement decisions
The Nature of Econometrics
The Simple Regression Model
Multiple Regression Analysis: Estimation
Multiple Regression Analysis: Hypothesis Testing and Confidence Intervals
Multiple Regression Analysis: Categorical variables and further issues
Heteroskedasticity , multicollinearity, omitted variables
The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation (real or scenario-based), related to the field of their specialization. By the end of the module students should be able to:
Define project goals for the “client”.
Work under the set timeframe and agreed project scope.
Cooperate in the international project teams.
Plan and conduct secondary and primary research to gather necessary information: understand which information is needed and where to look for it.
Conduct analysis of the “client business”: be able to understand the researched information in a wider context.
Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.
Develop possible strategic directions for the “client” business.
Formulate recommendations
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
You will spend the fifth semester at one of our numerous partner universities abroad. Our International Office supports you in the selection & application process and coordinates the courses to be taken abroad with you in advance.
During your 6th semester you are working on your Bachelor thesis. You have 12 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectible. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well.
During the Bachelor Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Bachelor thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
This course focuses on basic ethical concepts and how they might be applied in the world of Financial Management. The course starts with four basic questions:
What is ethical behaviour?” – “Why is Business Ethics important for Financial Management?
What has been done so far to integrate Business Ethics into Financial Management? and –
What can be done to integrate Business Ethics into Financial Management more effectively in the future?
On the basis of these questions several instruments and projects in Financial Management will be studied, discussed and analysed.
The course on Strategic Banking and finance examines how banking institutions act in the financial markets (such as those for credit, investments, bonds, stocks, foreign exchange). It covers important topics in bank management ranging from foreign exchange markets, derivatives, country risk analysis, and asset-liability management to banking strategies. It provides theoretical and practical education to help students conduct complex business activities in the area of corporate finance and international financial management. After completing the course the student will be able to:
Describe the functions of commercial banking institutions as well as other financial service providers such as investment banking firms, security brokers and dealers, insurance companies and other non-depository organizations.
Explain how commercial banks operate.
Describe the importance of risk management in their operations, including how they compete in the market place with other financial service providers.
Analyze financial institutions in terms of risk identification, risk measurement and control and the effect of risk on profitability and growth.
Learn the basics of financial institution management, including: analysis of their financial statements; asset and liability management; capital management; product development; and strategic and profit planning processes.
Understand why a balance must be achieved among liquidity, risk assumption, and profitability.
In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behaviour-related actions.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
Teil des Studiums ist ein Praktikum (10 ECTS) in Deutschland oder im Ausland. Unser Career Service unterstützt Dich bei der Suche nach einem geeigneten Unternehmen.
Die Weltfinanzkrise hat eindrucksvoll gezeigt, wie global vernetzt und hochgradig komplex die Finanzwelt heute ist. Wer sich auf diesem Parkett sicher bewegen will, muss lernen, den Takt der Branche zu halten: FinTechs haben der Bankenwelt zu neuer Dynamik verholfen und klassische Finanzleistungen binnen kürzester Zeit durch digitale Lösungen abgelöst. Für Transaktionen an internationalen Börsen bedarf es demnach nur noch wenige Millisekunden. Das Studium „Finance and Management“ (Bachelor of Science) bereitet Dich optimal auf eine Karriere in der internationalen Geschäftswelt vor. Neben der finanzwirtschaftlichen Ausbildung nimmst Du an Fremdsprachen- und Business-Skills-Trainings teil.
In der internationalen Finanzbranche wird Unternehmenswachstum häufig durch Übernahmen oder Zusammenschlüsse realisiert. Ob zum Markteintritt oder zur Erschließung neuer Geschäftsfelder – für einen reibungslosen Ablauf bedarf es in Unternehmen an Finanz-Experten/-innen mit dem nötigen Fingerspitzengefühl für Verhandlungen. Im Rahmen Deines Bachelor-Studiums lernst Du, Finanzkennzahlen auszuwerten und die Finanz- und Ertragslage zu prüfen. Diese Kompetenzen machen Dich zum ersten Ansprechpartner für Transaktionsentscheidungen bei Deinem künftigen Arbeitgebern.
Mit Deinem Finanzmanagement Studium legst Du nicht nur die Grundlage für Deine berufliche Laufbahn, sondern auch für Dein Karriere-Netzwerk. Die studentische Initiative CBS Finance and Business Club gilt als erste Anlaufstelle für Studierende mit Interesse an Finanz- und Anlage-Themen. Die Club-Mitglieder streben einen engen Austausch mit namhaften Branchenvertretern an, die mehrmals im Semester Gastvorträge am CBS Campussen halten. Auch Exkursionen zu Börsen oder Hauptversammlungen werden regelmäßig angeboten.
Ein Bachelor-Abschluss in „Finance and Management“ (Bachelor of Science) qualifiziert Dich für attraktive Führungspositionen in der Wirtschaft und dem Finanzwesen. Durch Dein theoretisches und praktisches Branchen-Know-how, Deine exzellenten Englischkenntnissen sowie Präsentations- und Rhetorik-Fertigkeiten verfügst Du über ein optimales Kompetenzprofil für den Arbeitsmarkt.
Das Finanzmanager Gehalt – diese Verdienstmöglichkeiten gibt es - Hier mehr erfahren
Damit Du Dich schon während des Bachelorstudiums optimal auf den Arbeitsmarkt vorbereiten und verschiedene Branchen kennenlernen kannst, sind mehrere Praxisphasen im Lehrplan des Finance und Management Studiums integriert. So wirst Du u. a. in Deiner vorlesungsfreien Zeit ein achtwöchiges Praktikum absolvieren und an komplexen Fragenstellungen in einem gemeinsamen Business Project mit Praxispartnern arbeiten. Auch unser Business Simulation Game bietet Dir die Chance, Dein Wissen praktisch anzuwenden. Unser Career Service unterstützt Dich dabei, einen spannenden Praktikumsplatz bei einem renommierten Unternehmen zu finden – auch im Ausland!
Außerdem erlernst Du in unseren Soft-Skill-Kursen, wie Du Teams führst und mit deinen Kommilitoninnen/Kommilitonen auf allen Hierarchieebenen zielgerichtet kommunizierst. Ob im Bewerbungsgespräch oder bei einer wichtigen Abschlusspräsentation – Ein souveränes Auftreten ist dabei die Summe aus Deinen Erfahrungen und gezielten Trainings, in denen Du Deine Fähigkeiten verbessern kannst. Mit einer überzeugenden Ausstrahlung und Rhetorik wirst Du im Arbeitsleben stets erfolgreich sein.
Neben dieser Praxiseinblicke stärkst Du Deine interkulturellen Kompetenzen während des Auslandssemesters. Da die CBS über ein großes Netzwerk an Partnerhochschulen verfügt, kannst Du Dein Auslandssemester an über 120 Universitäten auf der ganzen Welt verbringen. Bei der Auswahl des Ziels und dem Bewerbungsprozess stehen Dir die Mitarbeiter des International Office beratend zur Seite.
Du möchtest Dich zu Hause in Ruhe über unsere Bachelor- und Master-Studiengänge informieren? Jetzt unverbindlich und kostenlos Dein Infomaterial anfordern, und wir senden Dir gern unser Infomaterial zum Studium per E-Mail zu.
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„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Die CBS ist eine international ausgerichtete und sehr praxisorientierte Hochschule, die mich durch die Pflichtpraktika, das Kursangebot und die zu erstellenden Projekt-/Gruppenarbeiten sehr gut auf die Berufswelt vorbereitet hat.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“