INFOMATERIAL ANFORDERN
INFOMATERIAL ANFORDERN
Master
WiWo_BesteFachhochschulen2021_CBS_International_Business_School

Digital Transformation Management Master

INFOMATERIAL ANFORDERN
1000+

Partnerunternehmen
200+

Karriere-Events jährlich
94%

der Alumni finden den perfekten Job in weniger als 6 Monaten nach Abschluss

Digital Transformation Management (M.A.) in Köln, Mainz & Potsdam studieren

master-digitale-transformation

Was ist ein Digital Transformation Management Master? Und Warum solltest Du das studieren?

Als einer der größten Transformationsprozesse in der Geschichte der Menschheit verändert die Digitalisierung die Anforderungen an Unternehmen und Geschäftsabläufe. Um den digitalen Wandel innerhalb von Unternehmen erfolgreich zu gestalten, werden Führungskräfte mit umfangreichem Prozessmanagement- und IT-Know-how benötigt.

Der Master-Studiengang „Digital Transformation Management“ bietet  Dir fundiertes Fachwissen zu Chancen und Herausforderungen der Digitalisierung sowie den effizienten Einsatz neuer IT-Technologien in Unternehmen. Du entwickelst digitale Strategien und Geschäftsmodelle und erhältst Einblick in Abläufe des Innovations- und Change Managements.

Mit dieser Spezialisierung erwirbst Du das Kompetenzprofil, um die digitale Transformation in internationalen Unternehmen voranzutreiben.

 

  • ECTS 120
  • Semester 4
  • Vorlesungssprache Englisch
  • Studienform Vollzeit
  • Abschluss Master of Arts
  • Campus Köln | Mainz | Potsdam
  • Praktikum Integriert**
  • Auslandssemester Integriert**
  • Studienbeginn Sommer Köln
  • Studienbeginn Winter Köln | Mainz | Potsdam
  • Studiengebühren Köln* 5.310 €
  • Studiengebühren Mainz* 4.950 €
  • Studiengebühren Potsdam* 4.950 €
FINANZIERUNG
AKKREDITIERUNG & RANKINGS

Studienverlaufsplan

Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Digital Transformation Management:

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Business Economics3 ECTS ? !
  • Demand analysis & estimating demand

  • Supply and market equilibrium

  • Production economics

  • Cost analysis

  • Estimating cost functions and production functions

  • Economies of scale

  • Prices, output and strategy in different markets

  • Game theory models of oligopoly

  • Pricing techniques and analysis

  • Government regulation

Empirical Research Methods3 ECTS ? !
  • Quantitative and qualitative methods

  • Development of a research question

  • Steps of research process

  • Methods of data collection

  • Sampling

  • Data analysis using statistical software programs (SPSS or R)

  • Writing a research report

Strategic Analysis & Management3 ECTS ? !
  • Strategy making process and strategic reasoning

  • Cultural and institutional context of strategic management

  • Network-level strategies

  • Corporate development and configuration

  • Strategic change and corporate restructuring

  • Strategy evaluation and strategic controls

Innovation Management & Digital Transformation3 ECTS ? !
  • Dynamics of innovation & their implications for change management

  • Individual creativity and invention

  • Corporate creativity & intrapreneuring

  • Technology management

  • Innovation and technology strategies

  • Managing innovations

  • Diffusion of innovations

  • Cultural differences in innovation capability

  • Contemporary trends in innovation management

Programmspezifische Lehrinhalte

Business Models & Systems in a Digital Era3 ECTS ? !
Business Coding3 ECTS ? !
Digital Strategizing3 ECTS ? !
  • Fundamentals

  • Starting points for digital strategies (selection)

  • Challenges in introducing digital strategies – four fights

  • Identification of success factors for digital strategies (selection)

  • Agile strategy management

  • Social and ethical aspects of digital strategies

Digital Organization, Automation & Technology3 ECTS ? !
  • Basic concepts

  • Fundamentals

  • Characteristics of the digital organization

  • Digital maturity models, digital maturity assessment

  • Summary: Capabilities of digitally transformed companies

  • Digital transformation of the organization – Case studies: Born-digital companies Digitally transformed companies

Überfachliche Kompetenzen

International Project Management2 ECTS ? !
  • Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management

  • Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving

  • Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure

Language & Communication Skills2 ECTS ? !

The “Scholarly Writing and Analysis” course is offered for German native speakers. German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Corporate Social Responsibility3 ECTS ? !
  • Cornerstones of sustainable management

  • CSR as management approach

  • Practical approaches of organizational effectiveness

  • Tools for CSR implementation

  • CSR and financial performance

  • Life cycle assessment

Corporate Governance3 ECTS ? !
  • Historical developments around the world

  • Directors and board structures in different parts of the world

  • Family business governance

  • Role of institutional investors

  • Corporate governance in mergers and acquisitions

  • Socially responsible investments

  • Corporate governance in different regions

Value Based Management3 ECTS ? !
  • Financial measurement of corporate strategies: the principles

  • Traditional value-based systems and their link with financial models

  • Cash flow return on investments (CFROI)

  • Customer life-time value

  • Corporate financial & compensation design

Sustainable Supply Chain Management3 ECTS ? !
  • Defining a sustainable supply chain

  • Discussion of various theoretical concepts and their implications for sustainable supply chain management

  • Green marketing

  • Green logistics

Programmspezifische Lehrinhalte

Strategic Digital & Social Media Marketing 3 ECTS ? !
Experience Lab: Search Engine Marketing3 ECTS ? !
Business Project6 ECTS ? !

The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.

By the end of the module students should be able to:

  • Define project goals for the “client”.

  • Work under the set timeframe and agreed project scope.

  • Cooperate in the international project teams.

  • Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.

  • Develop possible strategic directions for the “client” business.

  • Formulate recommendations.

Wahlbereich

Business Elective3 ECTS ? !

By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The following are examples of the types of courses on offer:

  • Corporate Strategy and Renewal

  • Digital Network Economy

  • Digital Leadership

  • Portfolio Theory

  • Power Pricing

  • Finance & Growth

  • Advanced Portfolio Management

  • Branding

  • International HRM

  • Start-up Management & Business Modeling

  • Trader in Capital Markets

Interdisciplinary Elective3 ECTS ? !

By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The Interdisciplinary Electives usually include subjects like:

  • Chat Bot Design

  • International Competitiveness

  • Omni-Channel Commerce

  • International Trade and Emerging Markets

  • Bitcoin and the Market of Cryptocurrencies

  • Business Process Modeling

  • Design Thinking & Adobe Creative Cloud

  • SAP S/4 Hana in Controlling and Finance

  • App Development in JavaScript

  • East Asian Culture and Business

  • Cultures of Consumption

  • SPSS

*Instead of the interdisciplinary elective, German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.

Überfachliche Kompetenzen

Event Management (Ted Talk) Seminar2 ECTS ? !
  • Basics of event management

  • Objective of the event and different types of events

  • The event as a marketing and communication tool

  • Planning and preparation

  • Event execution

  • Tasks and role of the event manager

  • Choosing the right venue

  • Personnel selection

Programmspezifische Lehrinhalte

Data & Analytics3 ECTS ? !
Applied Business Programming & Analytics3 ECTS ? !
Mastering Change Management3 ECTS ? !
Agile Mindset & Agile Methods3 ECTS ? !
Venture Lab4 ECTS ? !
Integrative Case Studies3 ECTS ? !
Business Simulation Game3 ECTS ? !

In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.

Master Thesis Tutorial2 ECTS ? !

During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.

Wahlbereich

Business Elective3 ECTS ? !

By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The following are examples of the types of courses on offer:

  • Corporate Strategy and Renewal

  • Digital Network Economy

  • Digital Leadership

  • Portfolio Theory

  • Power Pricing

  • Finance & Growth

  • Advanced Portfolio Management

  • Branding

  • International HRM

  • Start-up Management & Business Modeling

  • Trader in Capital Markets

Interdisciplinary Elective3 ECTS ? !

By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The Interdisciplinary Electives usually include subjects like:

  • Chat Bot Design

  • International Competitiveness

  • Omni-Channel Commerce

  • International Trade and Emerging Markets

  • Bitcoin and the Market of Cryptocurrencies

  • Business Process Modeling

  • Design Thinking & Adobe Creative Cloud

  • SAP S/4 Hana in Controlling and Finance

  • App Development in JavaScript

  • East Asian Culture and Business

  • Cultures of Consumption

  • SPSS

*Instead of the interdisciplinary elective, German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.

Überfachliche Kompetenzen

Assessment Center Bootcamp 2 ECTS ? !
  • Consulting Industry: Sector Overview Company Profiles – Job Opportunities and Consulting Careers

  • Job profile: Characteristics of capabilities and skills needed as a consultant

  • Job application and interview training

  • Consulting (mini) case study training

  • Framework for processing case studies

  • Brain Teaser Training

  • Case Simulation (Individual and Group Cases)

Programmspezifische Lehrinhalte

Master Thesis18 ECTS ? !

During your 4th semester you are working on your Master thesis. You have 19 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.

Internship or Study Abroad10 ECTS ? !

You can choose between an internship (lasting at least eight weeks) or a semester abroad at one of our partner universities.

Lerne die CBS persönlich kennen: Online & vor Ort Infoveranstaltungen

Köln

Open Campus Night - Campus Köln

2. Dezember 2021 | 18:00 - 20:00
Mainz

Open Campus Night - Campus Mainz

7. Dezember 2021 | 18:00 - 20:00
Virtual

Online Information Session MBA

29. November 2021 | 9:00 - 10:00
master-digitale-transformation-student

Internationale betriebswirtschaftliche Ausbildung an der Schnittstelle zur IT


Bereits im ersten Semester werden spezifische Grundlagen zum Thema Innovation Management vermittelt. In welcher Form sich Business Modelle im Digitalen Zeitalter verändern, und wie eine digitale Geschäftsstrategie aufgebaut werden kann erlernst Du zudem im Master Digital Transformation Management bereits im ersten Halbjahr.

Das zweite Semester gibt Dir einen Einblick in die Erfolgsfaktoren mit Fächern wie Corporate Social Responsibility und Sustainable Supply Chain Management.

Investoren, Partner und Geschäftsführer zu überzeugen eignest Du Dir im Innovation Lab- Business Plan Writing and Pitching im dritten Semester an und optimierst Dein Praxisanwendung im Capstone Simulation Game. Im Rahmen dieses digitalen Planspiels triffst Du mit Deinem Team die Geschäftsentscheidungen und wendest Deine Business Skills praktisch an.

Vom dritten bis zum sechsten Semester erwirbst Du das Fachwissen über finanzwirtschaftliche Zusammenhänge und Prozesse. Innerhalb des Lehrplans werden Themenschwerpunkte, wie die Modelle der Kapitalmarkttheorie, die Vorstellung der Finanzinstrumente sowie der Zusammenhang zwischen Risiko und Ertrag von Geldanlagen, gesetzt.


Das vierte Semester: Raum für Eigeninitiative

Im vierten Semester arbeitest Du an Deiner Master Thesis. Du kannst auswählen, ob Du die Master Thesis in Zusammenarbeit mit einem Unternehmen im Praktikum oder in einem Auslandssemester an einer unserer Partnerhochschulen schreibst.


Hoher Praxisbezug innerhalb des Digital Transformation Masters


Theorie trifft Praxis: Um frühzeitig Arbeitserfahrungen als Digital Transformation Manager zu sammeln, gibt es die Möglichkeit eines Praxissemesters während der Master Thesis. Ob in der Marketing-Abteilung eines Start-Ups oder im Personalmanagement eines großen Konzerns – mit der Spezialisierung kannst Du in verschiedenen Tätigkeitsfeldern Praxiskenntnisse sammeln.


Um schon im Studium bestmöglich auf den Berufseinstieg vorzubereiten, rückt die CBS Dich, den Studierenden in den Mittelpunkt. So lernst Du in Praxisprojekten und experimentellen Lernformaten, wie den Simulation Games, Dein eigenes Gespür für Management-Entscheidungen auszubilden. Du erfährst also bereits im Studium, worauf es in der Praxis ankommt und überzeugst zukünftige Arbeitgeber durch Deine Erfahrung.


Durch verschiedene Networking- und Recruiting Events lernst Du während des Studiums immer wieder namhafte Unternehmen kennen. Mit dieser Unterstützung kannst Du Dich ganz auf Dein persönliches Karriereziel fokussieren. Dein Masterabschluss in Digital Transformation Management verhilft Dir so zum mühelosen Ein- und Aufstieg in der Wirtschaft.

Eine Spezialisierung - viele Tätigkeitsbereiche


Als Begleiterin oder Begleiter für digitale Veränderungsprozesse stehen Dir nach Deinem Abschluss viele Wege in Unternehmen und in die Selbstständigkeit offen. Mithilfe der Karriere-Events an der CBS und innerhalb der Praxisphasen kannst Du verschiedene Berufsfelder frühzeitig kennenlernen und bereits während Deines Studiums den Grundstein für Deine Karriere legen. Das Masterprogramm ermöglicht Dir zudem, eine akademische Laufbahn einzuschlagen.

Werde jetzt zum Experten

JETZT BEWERBEN
JETZT STUDIENBERATUNG VEREINBAREN

Das sagen unsere Alumni

NOCH NICHT ÜBERZEUGT? HIER FINDEST DU WEITERE GRÜNDE, WARUM DU MIT DER CBS DIE RICHTIGE ENTSCHEIDUNG TRIFFST

  • INTERNATIONAL

  • PRAXISORIENTIERT

  • AKKREDITIERT

  • PERSÖNLICH

WARUM CBS?

Erfahre mehr über unsere Masterstudiengänge in Deinem kostenlosen Infomaterial

Du möchtest Dich zu Hause in Ruhe über unsere Master-Studiengänge informieren? Dann fordere jetzt unverbindlich und kostenlos Dein Infomaterial an. Wir senden Dir gern unser Infomaterial zum Studium per E-Mail zu. 

Folge uns auf Instagram & Facebook, lerne uns auf einer Infoveranstaltung kennen, oder nehme Kontakt mit unseren Studienberatern auf, um mehr über uns zu erfahren.

Anika Zaeske

Anika Zaeske

Beratung: Campus Köln
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 221 93 18 09-31
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
Leah Krug

Leah Krug

Beratung: Campus Mainz
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 6131 88055 31
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
Katharina Ging

Katharina Ging

Beratung: Campus Potsdam
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 221 93 18 09-31
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
  • icon active icon
  • icon active icon
  • icon active icon
Schreibe uns bei WhatsApp