INFOMATERIAL ANFORDERN
INFOMATERIAL ANFORDERN
Bachelor
Master
Campus & Student Life

Strategic Management Consulting Berufbegleitend studieren

INFOMATERIAL ANFORDERN
800+
Partnerunternehmen
200+
Karriere-Events jährlich
94%
der Alumni finden den perfekten Job

Strategic Management and Consulting berufsbegleitend (M.Sc.) in Köln studieren!

master-strategic-management-and-consulting-studentin

Berufsbegleitender Consulting Master: Wegweiser für die Unternehmensentwicklung

An der CBS International Business School lernst Du im berufsbegleitenden Master „Strategic Management & Consulting“ das Fachwissen, um Risiken und Potentiale von Unternehmensentscheidungen zu bewerten. Schon während Deines Studiums wendest Du diese Fertigkeiten in verschiedenen Praxisprojekten an. Abgerundet wird Dein Studium durch ein Business-Skills-Training sowie viele studienbegleitende Angebote

Oftmals ist es der kritische Blick von außen, der neue Chancen aufzeigt: Unternehmensberater/Unternehmensberaterinnen werden zumeist dann beauftragt, wenn eine Organisation an ihre Grenzen stößt. Als externe oder interne Partner entwickeln sie passende Wachstumsstrategien, optimieren Prozesse oder leiten eine vollständige Neuausrichtung ein. Durch ihre Projektvielfalt und ihren Einblick in verschiedene Unternehmenskulturen ist die Consulting-Branche ideal für Manager/Managerinnen, die sich eine steile Lernkurve wünschen.

Voraussetzung für die Aufnahme des Masterstudiums ist ein erster akademischer Abschluss aus dem wirtschaftswissenschaftlichen Bereich sowie fortgeschrittene Englischkenntnisse. Informationen zu den Zulassungsmöglichkeiten für fachfremde Bewerber/innen findest Du hier.

Nachwuchskräfte für die Consultingbranche

Flexibilität, Entscheidungsfreudigkeit und hohe Fachkompetenz sind nur drei Kennzeichen von erfolgreichen Consultants. Um innerhalb kürzester Zeit eine Bestandsaufnahme durchzuführen, benötigst Du profunde Fachkenntnisse in allen Bereichen der Betriebswirtschaftslehre. Mit dem berufsbegleitenden Master-Studium „Strategic Management & Consulting“ erwirbst Du das Rüstzeug, um diese Herausforderungen erfolgreich zu meistern.

Bewährte Methoden und Strategien sorgen dafür, dass Consultants schneller und effizienter arbeiten können. An der CBS International Business School lernst Du diese in den ersten zwei Semestern in Seminaren wie „Strategic Analysis and Management“, „Consulting Techniques“ und „Evidence-based problem solving – CaseLab“ kennen.

  • ECTS 120
  • Semester 5
  • Vorlesungssprache Englisch
  • Studienform Berufsbegleitend
  • Abschluss Master of Science
  • Campus Köln
  • Studienbeginn Winter Köln
  • Studiengebühren* 3.210 €
FINANZIERUNG
AKKREDITIERUNG & RANKINGS

Studienverlaufsplan

Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Strategic Management:

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Business Economics3 ECTS ? !
  • Analysis of demand, supply, and market equilibrium

  • Theory of consumer choice

  • Theory of the firm, production and cost analysis

  • Market structures: perfect competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly, contestable markets

  • Game theory

  • Pricing strategies

  • Factor markets, labor economics

  • Economics of information

  • Industrial organization

  • Limitations of markets and interventions by the government

  • Econometric techniques related to these topics

Empirical Research Methods3 ECTS ? !
  • Development of a research question

  • Primary vs. secondary data

  • Steps of research process

  • Research designs

  • Quantitative and qualitative data

  • Structured methods of data collection: questionnaire and structured interview

  • Un- and semi-structured methods: qualitative interview and focus group

  • Quantitative and qualitative content analysis

  • Ethical considerations of data collection

  • Sampling

  • Data analysis using statistical software programs (SPSS)

  • Univariate analysis, bivariate analysis (crosstab and correlation), multiple linear regression

  • Writing a research report – structural and other formal requirements

Strategic Analysis & Management3 ECTS ? !
  •  Strategy making process and strategic reasoning: cognitive process of strategy 
    creation through the prism of logic and intuition

  • Setting strategic purpose in the context of responsible stakeholder management

  • Advanced external environment analysis: markets, industries and competitive 
    landscapes in static and dynamic perspective in the domestic and international 
    context

  • Diagnosing and managing strategic capability through national borders over time

  • Cultural and institutional context of strategic management: concepts, frameworks 
    and analytical tools

  • Generic and interactive business strategies, inside-out and outside-in perspective on 
    achieving and sustaining competitive advantage internationally

  • Network-level strategies

  • Corporate development and configuration: strategic options and portfolio matrices

  • Strategy formation

  • Strategic change and corporate restructuring

  • Strategic renewal

  • Strategy evaluation and strategic controls: tools and methods

  • Organizing for success

Innovation Management & Digital Transformation3 ECTS ? !
  • Diagnosing the change context: diffusion and dynamics of innovation 

  • Sources & types of innovation

  • Product/service, process & business model innovation

  • Individual and corporate creativity

  • Strategic innovation management & the innovation process incl. New Product Development (NPD)

  • Introduction to digitalization, digital age & digital divide

  • Digital drivers & disruptive forces

  • Technological drivers of digital transformation

  • Socio-technological change associated with the adoption of the mentioned drivers

  • Introduction to the digital organization & digital business models

  • Impact of digitalization on the value chain (Industry 4.0)

  • Digitalization-related innovation theories & technology management

  • Digitalization leadership & organisational transformation concepts

  • Change management & transformational leadership

  • Agility and VUCA world

  • SCRUM and Design Thinking

Programmspezifische Lehrinhalte

Consulting Techniques3 ECTS ? !
  • Management consulting as a management activity

  • Management consulting as an industry and profession: areas, history, development in the era of globalization

  • Controversies and ethics of management consulting

  • Consulting engagement as problem solving exercise

  • Analytical and interactive data processing and forecasting methods

  • Analytical problem solving approaches and techniques

  • Creative approaches to problem solving and decision making

  • Evidence-based decision making methods

  • Structured and logical report writing techniques

  • Effective communication techniques

Evidence-Based Problem Solving - CaseLab3 ECTS ? !
  • Strategy process

  • Strategic thinking

  • Strategy formation

  • Strategic content and context

  • Organizational context

  • Industry context

Überfachliche Kompetenzen

International Project Management2 ECTS ? !
  • Social competence: Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management

  • Methodological competence: Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving

  • Organisational competence: Quality management, documentation, risk management, project start and closure

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Corporate Social Responsibility3 ECTS ? !
  • Cornerstones of sustainable management

  • CSR as management approach

  • Practical approaches of organizational effectiveness

  • Tools for CSR implementation

  • CSR and financial performance

  • Life cycle assessment

Corporate Governance3 ECTS ? !
  • Historical developments around the world

  • Directors and board structures in different parts of the world

  • Family business governance

  • Role of institutional investors

  • Corporate governance in mergers and acquisitions

  • Socially responsible investments

  • Corporate governance in different regions

Value Based Management3 ECTS ? !
  • Value maximization and corporate objectives, shareholder value and stakeholder value approach

  • Financial measurement of corporate strategies and competitive advantage: the principles

  • Shortcomings of traditional profitability ratios for a value-based management

  • Economic Value Added, Cash Value Added

  • Identifying the drivers of value creation and investment decision-making

  • Management compensation and incentives for value creation

Sustainable Supply Chain Management3 ECTS ? !
  • Defining the state of a sustainable supply chain based on actual trends

  • Discussion of various theoretical concepts (e.g. Stakeholder Theory, Slack Resource Theory) and their implications for sustainable supply chain management

  • Defining a “New Normal” of how to do business (e.g. circular economy, regenerative business models, carbon literacy training)

  • Sustainable Marketing (definition, Green Marketing Strategy Mix, Green Washing and Sustainable Consumer Buying Behaviour)

  • Sustainable Procurement (definition, Sustainable Procurement Process Model with a focus on sustainable supplier relationship management; new trends like circular procurement)

  • Sustainable Logistics

  • Sustainable Design

  • Carbon Emission / Human Rights in global supply chains

Programmspezifische Lehrinhalte

Strategic Investment Decision & Risk Management3 ECTS ? !
  • Investment decisions under conditions of uncertainty

  • Types of Investments and disinvestments

  • Investment Decisions under capital constraints

  • Strategic Analysis of selected investment decisions

  • Funding Decisions

  • Financial Distress

Experience Lab: Search Engine Marketing3 ECTS ? !
  • Introduction: definition

  • Search Engine Optimization / SEO

  • Keyword research

  • On-page SEO

  • Web analytics and SEO tools

  • Search Engine Advertising/ SEA

  • Campaign settings 

Wahlbereich

Business Elective3 ECTS ? !

A business elective is a business or management-related elective course.By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.

Überfachliche Kompetenzen

Assessment Center Bootcamp2 ECTS ? !
  • Consulting Industry: Sector Overview Company Profiles – Job Opportunities and Consulting Careers

  • Job profile: Characteristics of capabilities and skills needed as a consultant

  • Job application and interview training

  • Consulting (mini) case study training

  • Framework for processing case studies

  • Brain Teaser Training

  • Case Simulation (Individual and Group Cases)

Programmspezifische Lehrinhalte

Strategic Renewal & Digital Business Models3 ECTS ? !
  • Corporate strategy

  • Development of a corporate strategic concept

  • Corporate strategy evaluation and development of strategic options

  • Emergent and prescriptive approaches

Applied M&A & Restructuring3 ECTS ? !
  • Corporate strategy evaluation and development of strategic options

  • Emergent and prescriptive approaches

  • Gap closing strategies

  • Buy strategies: Mergers and Acquisitions

  • Build strategies: Strategic renewal, organic corporate development strategies

  • Ally strategies

Industry 4.0 & System Engineering3 ECTS ? !
  • Innovative concepts, technologies and systems which are required for Industry 4.0

  • Use cases (Digital Twin, Predictive Maintenance, Condition Monitoring ) for Industry 4.0

  • Maturity and Readiness Model for Industry 4.0 Strategy

  • Business models in Industry 4.0

  • Systems analysis, systems design, systems architecture

Environmental Impact Management and Marketing3 ECTS ? !
  • Historical developments and environmental policies: Evolution and role of industrial ecology and environmental management

  • The transition from a linear to a circular economic system

  • Industrial Metabolism, Dematerialization, Cradle to Cradle (C2C) & Circular Economy

  • Life-Cycle-Impact Portfolio and Life-Cycle-Assessment: Stages of LCA process, interconnectedness to supply chain

Business Project6 ECTS ? !

The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.

By the end of the module students should be able to:

  • Define project goals for the “client”.

  • Work under the set timeframe and agreed project scope.

  • Cooperate in the international project teams.

  • Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.

  • Develop possible strategic directions for the “client” business.

  • Formulate recommendations.

Wahlbereich

Business Elective3 ECTS ? !

A business elective is a business or management-related elective course.By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge.

Interdisciplinary Elective3 ECTS ? !

By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.

Programmspezifische Lehrinhalte

Data Science3 ECTS ? !
  • Machine learning, AI and neural networks

  • Information visualization

  • Big Data and statistical methods for big data analysis

  • Data mining

  • Database systems (e.g Hadoop, Kubernetes)

Business Intelligence3 ECTS ? !
  • Introduction in Business Intelligence

  • KPIs and Dashboards

  • Report definitions

  • Multidimensional Modeling

  • OLAP

  • Data warehouses within a company infrastructure

  • Interfaces and ETL

  • BI Software Products

Venture Lab4 ECTS ? !
  • Discovering and evaluating entrepreneurial opportunities

  • Developing business ideas from opportunities (e.g. based on using Design Thinking, Personas and User Stories).

  • Feasibility analysis of business ideas

  • Transferring the idea into a Business Model

  • Business Model and its building blocks (value proposition, customers segments, channels, customer relationships, revenue model, key partners, key activities, key resources, cost structure)

  • Business Plan: Introduction, Sample Case and General Outline

  • Developing the details of the business plan

  • Finding sources of financing: Business angels; Private equity; Start up financing; Venture capital investors

  • Preparing a pitch deck for successfully presenting the new venture business plan

Integrative Case Studies3 ECTS ? !
  • Focused review of the curriculum content

  • Pre-assessment quiz/ content area assessment as benchmark for students’ status quo

  • Guide and Strategic Plan to Case Study Analysis

  • Writing a proper Case Study Analysis report

  • Developing proper answers to Case questions, applying the relevant theoretical knowledge and frameworks

  • In-depth Case Study Analysis with focus all subject areas of the curriculum

  • In-depth Case Study Analysis with special focus on Strategic Management

Business Simulation Game3 ECTS ? !

In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.

Master Thesis Tutorial2 ECTS ? !

During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.

Wahlbereich

Interdisciplinary Elective3 ECTS ? !

By choosing Interdisciplinary Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. An interdisciplinary elective is an elective from another discipline than your own specialization.

Überfachliche Kompetenzen

Event Management (Ted Talk) Seminar2 ECTS ? !
  • Basics of event management

  • Objective of the event and different types of events

  • The event as a marketing and communication tool

  • Planning and preparation

  • Event execution

  • Tasks and role of the event manager

  • Choosing the right venue

  • Personnel selection

Programmspezifische Lehrinhalte

Master Thesis28 ECTS ? !

During your 5th semester you are working on your Master thesis, the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.

master-strategic-management-and-consulting

Begleiter des strategischen Neustarts

Veränderungsprozesse in Unternehmen treffen zumeist auf Widerstände, wenngleich im Wandel oftmals Chancen liegen. Consultants geben ihren Kunden die Sicherheit auf dem Weg in die Umstrukturierung oder Fusion. Das Schwerpunktthema „Unternehmensneustart“ steht deswegen im Fokus des dritten Semesters. Ab dem vierten Semester setzt Du Dich zudem mit den Herausforderungen in Organisationsaufbau und –entwicklung auseinander.

Im Start-Up Innovation Lab hast Du die Möglichkeit, eigene Business Ideen zu entwickeln und die zugrunde liegenden Geschäftsprozesse aufzubauen. Im Rahmen dieses virtuellen Planspiels, lernst Du, umfangreiche unternehmerische Entscheidungen zu treffen und eine gesamtheitliche Betrachtung strategischer Prozesse in Angriff zu nehmen.

Neben diesen fachlichen Inhalten werden Deine Soft Skills in Fächern wie „Advanced Intercultural Team Leadership“ oder „International Project Management“ weiter gestärkt und für zukünftige berufliche Herausforderungen gefestigt.

Den Abschluss Deines Studiums bildet die Master Thesis im fünften Semester, die Du auf Wunsch mit einem Thema Ihres aktuellen Arbeitsgebietes verknüpfen kannst.

Sprungbrett zu den Top-Arbeitgebern

Strategische/r Berater/Beraterin im DAX-Konzern oder beim Hidden Champion im Mittelstand? Mit einem berufsbegleitenden Masterabschluss in „Strategic Management & Consulting“ kannst Du innerhalb des strategischen Managements beruflich durchstarten. Der Masterabschluss berechtigt Dich außerdem zur anschließenden Promotion, wenn Du Deine akademische Laufbahn weiterführen möchtest.

Training on the job

Sicherheit in der Kundenberatung lässt sich nicht studieren – sie muss im Beruf gewonnen werden. Während Deines berufsbegleitenden Master-Studiums hast Du die Möglichkeit, an einem Business Project und einem Business Simulation Game teilzunehmen.

Im Rahmen des integrierten Praxismoduls „Business Project“ berätst Du einen realen Kunden, indem Du die Fragestellung eines Kooperationspartners der CBS im Team bearbeitest und Handlungsempfehlungen ableitest.

Investoren, Partner und Geschäftsführer zu überzeugen eignest Du Dir im Innovation Lab- Business Plan Writing and Pitching und optimierst Dein Praxisanwendung im Capstone Simulation Game. Im Rahmen dieses digitalen Planspiels triffst Du mit Deinem Team die Geschäftsentscheidungen und wendest Deine Business Skills praktisch an.

Unsere Lehrenden aus der Praxis vermitteln Dir zudem ein authentisches Bild des Berufs und verfügen über ein großes Netzwerk zu Branchenvertretern.

Werde jetzt zum Experten

JETZT STUDIENBERATUNG VEREINBAREN
JETZT BEWERBEN

Lerne die CBS persönlich kennen: Online & vor Ort Infoveranstaltungen

Events
Düsseldorf/Neuss
Open Campus Day - Campus Düsseldorf/Neuss
25. Mai 2024 | 11:00 - 14:00
Events
Hannover
Open Campus Night - Campus Hannover
5. Juni 2024 | 18:00 - 20:00
Events
Hamburg
Open Campus Night - Campus Hamburg
6. Juni 2024 | 18:00 - 20:00
Events
Mainz
Open Campus Day - Campus Mainz
8. Juni 2024 | 11:00 - 14:00
Events
Berlin/Potsdam
Open Campus Day - Campus Berlin/Potsdam
8. Juni 2024 | 11:00 - 14:00
Events
Köln
Open Campus Day - Campus Köln
15. Juni 2024 | 11:00 - 14:00
Events
Solingen
Open Campus Day - Campus Solingen
22. Juni 2024 | 11:00 - 14:00
Events
Aachen
Open Campus Day - Campus Aachen
13. Juli 2024 | 11:00 - 14:00

Dein Weg zum berufsbegleitenden Master Consulting

Absolventen eines wirtschaftswissenschaftlichen Bachelor-Studiums können sich um einen Studienplatz im berufsbegleitenden Master-Programm „Strategic Management and Consulting“ bewerben. Als englischsprachiges Studienangebot werden zudem fortgeschrittene Englischkenntnisse vorausgesetzt.

Sprungbrett zu den Top-Arbeitgebern

Strategische/r Berater/Beraterin im DAX-Konzern oder beim Hidden Champion im Mittelstand? Mit einem berufsbegleitenden Masterabschluss in „Strategic Management and Consulting“ kannst Du innerhalb des strategischen Managements beruflich durchstarten.

NOCH NICHT ÜBERZEUGT? HIER FINDEST DU WEITERE GRÜNDE, WARUM DU MIT DER CBS DIE RICHTIGE ENTSCHEIDUNG TRIFFST

  • INTERNATIONAL

  • PRAXISORIENTIERT

  • AKKREDITIERT

  • PERSÖNLICH

WARUM CBS?

Das sagen unsere Alumni

Philip Kollmann
Projektmanager Wayne's Coffee

„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."

Katrin Rieger
Bereichsdirektorin Reisevertrieb
Deutschland / Vice President Sales
HanseMerkur Krankenversicherung

„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."

Christopher Rosenbaum
Manager
Ernst & Young GmbH
Wirschaftsprüfungsgesellschaft

„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“

Neil Jordaan
Global Digital Content Manager
Elanco

„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“

Lisa Fleischhauer
Technical Business Analyst
Fielmann Ventures GmbH

„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“

Christian Miele
Präsident
Bundesverband Deutsche Startups e.V.

„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“

Hauke Grün
Global Group Director
Initiative

„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“

Sandra Dreier
Partner im Bereich Financial Accounting & Advisory Services
EY (Ernst & Young GmbH Wirtschaftsprüfgesellschaft

„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“

Stefanie Zipp
Personalmarketingreferentin
Deutsche Bahn AG

„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“

Christian Knott
Partner
Capnamic Ventures Management GmbH

„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“

Tim Becker
Manager Automotive & Sustainability
Porsche Consulting GmbH

„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“

Erfahre mehr über unsere Masterstudiengänge in Deinem kostenlosen Infomaterial

Du möchtest Dich zu Hause in Ruhe über unsere Master-Studiengänge informieren? Dann fordere jetzt unverbindlich und kostenlos Dein Infomaterial an. Wir senden Dir gern unser Infomaterial zum Studium per E-Mail zu. 

Folge uns auf Instagram & Facebook, lerne uns auf einer Infoveranstaltung kennen, oder nehme Kontakt mit unseren Studienberatern auf, um mehr über uns zu erfahren.

Marc Spitz

Marc Spitz

Beratung: Campus Köln
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 22193 18 09 406
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
Mirjam Zimmermann

Mirjam Zimmermann

Beratung: Campus Mainz
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 6131 88055 31
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
Lidia Gusev

Lidia Gusev

Beratung: Campus Berlin/Potsdam
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 221 931809 - 476
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
Email: study@cbs.de
  • icon active icon
  • icon active icon
  • icon active icon