Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Vollzeit Deutsch
Bachelor Dual Management
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
Standorte
Campus Köln
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Campus Berlin/Potsdam
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Internationalität & Studentenleben
Mit einem Master-Abschluss in „Business Psychology and Management“ qualifizierst Du Dich sowohl für hochrangige Managementpositionen in Marketing, Werbung und Strategie sowie in den Bereichen Führung und Personal.
Wie Konsumenten/-innen im Wirtschaftskreislauf oder Mitarbeitende in Change-Prozessen agieren, lässt sich nicht pauschal vorhersehen oder berechnen. Wirtschaftspsychologen/-innen nehmen bei diesen Fragestellungen aufgrund ihrer wissenschaftlich fundierten, interdisziplinären Ausbildung eine wichtige Funktion ein: Erstens besitzt Du die psychologische Expertise, um Mitarbeiter/-innen oder Kunden/-innen positiv zu beeinflussen und zu lenken. Zweitens verfügst Du über ein tiefes betriebswirtschaftliches Verständnis, das Dir hilft, Veränderungsprozesse in der Organisationsstruktur nachhaltig zu gestalten. Drittens weißt Du aufgrund Deines Management-Know-hows interne Umstrukturierungen besonders effizient zu steuern. Wirtschaftspsychologie und Management sind essentiell für ein nachhaltig wachsendes Unternehmen.
Was ist Wirtschaftspsychologie? Definition - Einfach erklärt
Warum solltest Du Wirtschaftspyschology studieren?
Unser Master-of-Science-Studienprogramm „Business Psychology and Management“ ist deutschlandweit eines der wenigen, das die fachliche Ausrichtung der Wirtschaftspsychologie englischsprachig anbietet. Es wurde eigens auf die Anforderungen an Führungskräfte in internationalen Unternehmen zugeschnitten: Studierende werden nicht nur fachlich exzellent ausgebildet, sondern qualifizieren sich zudem in den Bereichen Selbst-, Projekt- und Team-Management, internationales Projektmanagement und reflektiertes Führungsverhalten.
In den ersten Semestern beschäftigst Du Dich vorrangig mit Themenschwerpunkten aus dem strategischen Management und internationaler Wirtschaft, die anhand verschiedener Fallbeispiele praxisnah vermittelt werden. Dazu zählen Seminare und Vorlesungen wie:
Innovation Management and Digital Transformation
Strategic Analysis and Management
International Economics
Applied Management Accounting
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: März 2021.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Masterstudiengang Business Psychology:
Demand analysis & estimating demand
Supply and market equilibrium
Production economics
Cost analysis
Estimating cost functions and production functions
Economies of scale
Prices, output and strategy in different markets
Game theory models of oligopoly
Pricing techniques and analysis
Government regulation
Quantitative and qualitative methods
Development of a research question
Steps of research process
Methods of data collection
Sampling
Data analysis using statistical software programs (SPSS or R)
Writing a research report
Strategy making process and strategic reasoning
Cultural and institutional context of strategic management
Network-level strategies
Corporate development and configuration
Strategic change and corporate restructuring
Strategy evaluation and strategic controls
Dynamics of innovation & their implications for change management
Individual creativity and invention
Corporate creativity & intrapreneuring
Technology management
Innovation and technology strategies
Managing innovations
Diffusion of innovations
Cultural differences in innovation capability
Contemporary trends in innovation management
Cornerstones of sustainable management
CSR as management approach
Practical approaches of organizational effectiveness
Tools for CSR implementation
CSR and financial performance
Life cycle assessment
Historical developments around the world
Directors and board structures in different parts of the world
Family business governance
Role of institutional investors
Corporate governance in mergers and acquisitions
Socially responsible investments
Corporate governance in different regions
Foundations of Psychology
Perception, Attention, Cognitions, Thinking, Awareness, Ideas, Emotions, Motivation, Memory, Intelligence, Self-concept
Memory structures and memory processes
Heuristics as a special form of social information processing
Overview of business psychology topics
Overview of research methods
Conducting psychological interviews
Psychological negotiation techniques
Crisis and conflict counselling
Phases of escalation
Phase-specific intervention
Decision-based management: managerial decisions from a psychological point of view
Cultural theories and models
The influence of culture on behaviour
Team typologies
Phases of team development
Trust and control
Emergence and avoidance of conflicts
Leadership verses management
Leadership styles
Differentiation between qualitative and quantitative research
Designs of qualitative research
Data collection methods
Processes of data preparation
Data evaluation criteria
Students are initially placed into an ACTW (Advanced) or FCTW (Foundations) course based on their results of the placement test. International students who qualify for the ACTW course have the option to officially replace this course by a German course.
Globalization and income
Globalization and international trade
Trade and comparative advantage
Trade barriers and trade policy
Firm location, distance and transport costs
Currency crises and exchange rate policy
Financial crises, firms and the open economy
Managerial accounting and global business environment
Cost term, terms and classifications
Systems design: Job-order costing
Systems design: Process costing
Cost-volume-profit relationships
Sustainability and ethics in accounting decision making
Leadership Theories
Theoretical concepts for communication with employees
Methods of agile management
Technological development effecting leadership
Instruments and methods of digital leadership
advertising and advertising impact
Targets of advertising
Information processing of advertising
Emotional effects
Applying psychology to advertising and marketing
Implicit associations and attitudes as well as their measurement
Subliminal influencing
Intra- and interpersonal influences on attitudes, preferences and behaviour
Psychological principles of conscious and unconscious decisions
Introduction to market research in the consumer goods sector
Phases and methods of market research and buyer behaviour
Selected methods of data acquisition, data preparation and data analysis various types of market research studies
Special benefit potential of data scanning for market research and buyer behaviour research
Different methods of data scanning acquisition
Market research activities
The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation, related to the field of their specialization.
By the end of the module students should be able to:
Define project goals for the “client”.
Work under the set timeframe and agreed project scope.
Cooperate in the international project teams.
Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.
Develop possible strategic directions for the “client” business.
Formulate recommendations.
By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The following are examples of the types of courses on offer:
Corporate Strategy and Renewal
Digital Network Economy
Digital Leadership
Portfolio Theory
Power Pricing
Finance & Growth
Advanced Portfolio Management
Branding
International HRM
Start-up Management & Business Modeling
Trader in Capital Markets
Basic competence (Project specifications, project goals and evaluation, project phases and cycles, project norms and rules)
Social competence (Communication, motivation, groups and team structures, leadership, conflict management)
Methodological competence (Structural aspects, time management, cost management, human resource management, creativity and problem solving)
Organisational competence (Quality management, documentation, risk management, project start and closure)
Strengths and weaknesses of quantitative research
Criteria of Measurement Quality (Reliability, Validity, Objectivity)
Levels of Measurement (nominal, ordinal, interval, ratio)
Scales of Measurement (e.g. Likert, Guttman, semantic differential…)
The logic of sampling (populations and sampling frames)
Obtaining quantitative data (observation studies and survey research)
Questionnaire construction and interview techniques
Students are initially placed into an ACTW (Advanced) or FCTW (Foundations) course based on their results of the placement test. International students who qualify for the ACTW course have the option to officially replace this course by a German course.
Models of labour practices
Work analysis and evaluation
Job design
Work motivation, satisfaction and performance
Complaints management
Self-management: definition and techniques
Selected examples of work and organisational psychology in professional practice
Performance appraisal
Human resources development
Needs analysis and various forms of training and personnel development
Transfer and evaluation of personnel development measures
International posting
Employee appraisals and target agreement
Customer orientation
Social skills
Development of coaching
Aptitude diagnostics and personnel selection
Recruiting / recruitainment
Shared economy
SMART working
Talent management
Performance management
Diversity management
Leadership in virtual teams
Methods of data collection
Descriptive data analysis: proportions, frequency distributions
Correlation tin order to calculate relationships
Inferential statistical statements on context and difference hypotheses
Differences between groups: t-test and analysis of variance
Test procedures for nominal or ordinal scaled data
Effect sizes
The concept of test strength
In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behavior-related actions.
During the Master Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Master thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
By choosing Business Electives in the second and third semester you can personalize your degree course and extend your management knowledge. The following are examples of the types of courses on offer:
Corporate Strategy and Renewal
Digital Network Economy
Digital Leadership
Portfolio Theory
Power Pricing
Finance & Growth
Advanced Portfolio Management
Branding
International HRM
Start-up Management & Business Modeling
Trader in Capital Markets
In the Soft Skills Courses you will improve your social, leadership and project management skills. Additionally to the courses in the first and second semester you can choose another one in the third semester. Decide for yourself which of your personal competences you want to push forward.
Psychological experimentation as an application of the scientific method
Identifying the problem and defining the research question
Formulating a testable hypothesis
Operationalisation of the dependent and independent variable
Planning and conducting an experiment
Choosing the right experimental plan (experimental and quasi-experimental)
Different experimental designs (e.g. randomized or matched groups; factorial designs; within or between subject designs, …)
Students are initially placed into an ACTW (Advanced) or FCTW (Foundations) course based on their results of the placement test. International students who qualify for the ACTW course have the option to officially replace this course by a German course.
During your 4th semester you are working on your Master thesis. You have 19 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectable. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well. Or you can write your thesis in connection with a stay abroad.
Teil des Studiums ist ein Praktikum (10 ECTS) in Deutschland oder im Ausland. Unser Career Service unterstützt Dich bei der Suche nach einem geeigneten Unternehmen.
Ab dem zweiten Semester rückt die wirtschaftspsychologische Forschung rund um die Kunden/-innen und das Digitalgeschäft in den Fokus: In Lehrveranstaltungen wie „Advertising Psychology & Sales Management“ oder „Market Research & Marketing Psychology“ erfährst Du, wie Du die Kaufentscheidungsprozesse von Kunden/-innen anhand psychologischer Analysemethoden besser verstehen und positiv beeinflussen kannst. Als weitere Lehrveranstaltungen mit wirtschaftspsychologischem Schwerpunkt erwarten Dich:
Psychology in Digital Leadership & Agile Management
Work and Organisational Psychology
Human Resource Development and Coaching
Modern Trends of Applied Business Psychology
Mit einem Master-of-Science-Titel in „Business Psychology and Management“ bieten sich Dir zahlreiche Karrierechancen – ob als selbstständiger Berater oder als Angestellter im mittleren und gehobenen Management internationaler Unternehmen. Eine Anstellung finden Alumni eines Masters der Wirtschaftspsychologie mit Management-Schwerpunkt u. a.:
im Recruiting, Personalauswahl und Eignungsdiagnostik
in der Personal- und Organisationsentwicklung
im Coaching
in der Strategieberatung
im Marketing Management
im Kommunikations- und Werbemanagement
im Agile oder Change Management
in der Markt- und Meinungsforschung
Als weitere Option steht Dir nach Deinem Master der Wirtschaftspsychologie ein Promotionsstudium in diesem Fachbereich an unserer Hochschule offen.
Wirtschaftspsychologie Gehalt – Verdienstmöglichkeiten im Überblick
Während Deines Wirtschaftspsychologie Studiums sammelst Du im Rahmen unserer Business Projects, bei denen Du gemeinsam mit Unternehmenspartnern an realen oder realitätsnahen Business Cases arbeitest, sowie in einem achtwöchigen Praktikum im In- und Ausland wichtige Praxiserfahrungen. Auf Wunsch schreibst Du im vierten Semester Deine Master Thesis als Projekt in einem Unternehmen Deiner Wahl.
Du möchtest Dich zu Hause in Ruhe über unsere Master-Studiengänge informieren? Dann fordere jetzt unverbindlich und kostenlos Dein Infomaterial an. Wir senden Dir gern unser Infomaterial zum Studium per E-Mail zu.
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Beratung: Campus Köln
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | +49 (0) 221 93 18 09-31 |
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WhatsApp: | Schreib uns bei WhatsApp |
Email: | study@cbs.de |
Beratung: Campus Mainz
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | +49 (0) 6131 88055 31 |
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Beratung: Campus Berlin/Potsdam
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | +49 (0) 178 57 61 749 |
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„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Die CBS ist eine international ausgerichtete und sehr praxisorientierte Hochschule, die mich durch die Pflichtpraktika, das Kursangebot und die zu erstellenden Projekt-/Gruppenarbeiten sehr gut auf die Berufswelt vorbereitet hat.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“