Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Vollzeit Deutsch
Bachelor Dual Management
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Vollzeit Deutsch
Bachelor Dual Management
Bachelor Dual Technik
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Vollzeit Deutsch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
MBA
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
Internationalität & Studentenleben
E-Commerce und Handelsmanagement – mit diesem Studium lernst Du die abwechslungsreichen Seiten des Handels kennen. Dank Freihandel, geöffneter Grenzpolitik, Digitalisierung und optimierter Logistikstrategien hat heutzutage jede/r die Möglichkeit, Produkte per E-Commerce aus weit entfernten Ecken der Erde zu bestellen und diese bereits kurz danach zu erhalten. Sogar frische Zutaten für das Abendessen werden gekühlt zur gewünschten Adresse geliefert – eine logistische Meisterleistung. Der Handel ist eine Branche, die sich ständig neu erfindet und in der sich auch in Zukunft noch einiges bewegen wird. Die Möglichkeiten des internationalen Handels sind eine Herausforderung für die großen Multichannel-Handelsunternehmen sowie die reinen E-Commerce-Anbieter. Das abwechslungsreiche Studium in dem Bereich E-Commerce und Handelsmanagement bereitet Dich hervorragend für eine spätere Karriere im Handel vor.
An der CBS hast Du die Möglichkeit, Handelsmanagement und E-Commerce zu studieren. Im Rahmen des International Business Studiums spezialisierst Du Dich auf den Bereich International Trade und erhältst im Zuge dessen fundierte Kenntnisse bezüglich des aktuellen Marktgeschehens.
In den Semestern 1 und 2 beginnst Du mit Studieninhalten zu den Grundlagen der Betriebswirtschaftslehre, anschließend erwirbst Du in den Semestern 3 bis 6 spezifisches Handelsfachwissen. Die Module des Handelsmanagement-Studiums umfassen unter anderem:
International Trade Theory and Policy
Strategies of Multinational Enterprises
International Trade Law
Digital Management
Global Supply Chain Management
Die erlernten Grundkenntnisse befähigen Dich bereits im 4. Semester Deines E-Commerce-Studiums zu der Durchführung eines Business-Projects, bei dem Du eine Aufgabe aus dem Bereich internationaler Handel lösen – entweder als Case Study oder als reale Problemstellung in Kooperation mit einem Praxispartner. Abschließend stellen alle Studierenden ihre Projekte des praktischen Studienmoduls vor. An der CBS wird bereits früh in Deinem Handelsmanagement-Studium ein aktueller Praxisbezug vermittelt. Dadurch profitierst Du bereits zu Beginn Deiner beruflichen Karriere von anwendungsorientiertem Wissen im Handelsmanagement.
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: März 2021.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Bachelorstudiengang E-Commerce & Handelsmanagement:
Introduction: Basic business, economic, and market principles and key terms
External Business Environment
Global Markets
Competitive Environment
Internal Environment
Management, Leadership & Motivation
Business Function: HR, Operations, Marketing, Finance & Accounting
Entrepreneurship
Business Ethics and CSR
Emerging Business Trends
Survey on different legal systems and the harmonizing effect of EU Law
Concluding a contract
Different types of contracts and their typical features
Performance and obligations
Solving problems (e.g. failure to perform, liabilities)
Safeguarding creditors’ rights
Forms of business organizations
Introduction to functions, graphs and interpretations
Understanding Derivatives
Applications of Derivatives
Understanding Differential Equations
Applications of Differential Equations
Understanding Logarithms
Applications of Logarithms
Introducing data and statistics
Descriptive statistics and exploratory data analysis
Introduction to probability theory
Discrete and continuous probability distributions
Sampling and sampling distributions
Interval estimations
Hypothesis development and testing
Simple linear regressions
The purpose of accounting
Formal rules and assumptions, national law, IFRS, US-GAAP
The system of financial statements and accounts
Accounting for services and merchandising
Inventory valuation
Receivables
Plant, natural and intangible assets
Liabilities
Owner’s equity of corporations
Value-added tax
The purpose of accounting
Formal rules and assumptions, national law, IFRS, US-GAAP
The system of financial statements and accounts
Accounting for services and merchandising
Inventory valuation
Receivables
Plant, natural and intangible assets
Liabilities
Owner’s equity of corporations
Value-added tax
Marketing Definition and Process
Marketing in Context of Corporate Strategies
Internal Analysis and Marketing Environment (Micro)
Marketing Environment (Macro)
Consumer Buying Behaviour
Market Segmentation
Strategic Brand Management
Marketing Instruments (Product, Price Place, Promotion)
Marketing and Sustainability
Recruitment and Attraction
HR Planning, Controlling & Instruments
Training and Employee Development
Motivation and Leadership
Compensation and Benefits
Performance Appraisal and Management
Certificate of employment
HR Ethics
Trends in HRM
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
This course aims to solidify the students’ existing language competencies as independent users of English and to enable them to apply this to their studies, focusing on educational and business domains. Students will learn the skills and process of critical thinking and analysis and how to express and elaborate their thoughts, opinions, and arguments. Students will have gained an understanding of complex language and writing skills to organize and develop their ideas in a scholarly way.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
Introduction into microeconomic models
Consumer theory
The theory of the firm
Competitive markets
Market failure
Market power and monopoly
Oligopoly and monopolistic competition
Externalities
Asymmetric information
Introduction to game theory
Introduction into microeconomic models
Consumer theory
The theory of the firm
Competitive markets
Market failure:
Market power and monopoly
Oligopoly and monopolistic competition
Externalities
Asymmetric information
Introduction to game theory
Introduction to Market Research
Defining the marketing research problem and developing an approach
Research design
Secondary Data
Qualitative research
Quantitative research
Scaling and sampling
Fieldwork and Data preparation
Basic data analysis (how to use it)
Report preparation and presentation
Rationales of cost accounting
Simplistic methods of overhead allocation
Job costing
Process costing
Activity-based costing
Overcapacity costing
Joint product costing
Overhead analysis sheet
Concepts of relevant cost and revenue
Budgeting
Industrial Buying Behaviour
New perception of supply management
The procurement marketing process
Situation Analysis: Defining critical supply problems, potentials, targets and strategies
Need Analysis: Defining the demand
Evaluating and Selecting Supply Markets
Supplier Evaluation: Find the ‘right supplier’
Supplier Relationship Management: Importance of supplier collaborations
Supplier Negotiation Process: Strategies and tools
Green procurement: Describing a sustainable procurement model
Creating a basis for sustainable procurement and integrating sustainable measures into procurement processes
Sustainable supplier management: Key theories and practices
Introduction to Strategy and Strategic Management
External Analysis: understanding opportunities and threats the environment offers
Internal Analysis: uncovering strengths and weaknesses of the organization
Generic business-level strategies for competitive advantage
Basic Corporate-level strategic choices for long-term profitability
Diversification strategy
Internationalization
Mergers and acquisitions
Strategic entrepreneurship
Strategic leadership
Social Responsibility and Ethics of Strategic Management
Basics of Corporate Governance
Finance: Goals, Functions and Environment
Financial analysis and Financial Forecasting
Managing Working Capital
Sources of Short-Term Financing
Capital Markets and Investment Banking
External financing resources: Debt capital
External financing resources: Equity capital
Capital Budgeting: The Time Value of Money
Capital structure and the Cost of Capital
This course aims to solidify the students’ existing language competencies as independent users of English and to enable them to apply this to their studies, focusing on educational and business domains. Students will learn the skills and process of critical thinking and analysis and how to express and elaborate their thoughts, opinions, and arguments. Students will have gained an understanding of complex language and writing skills to organize and develop their ideas in a scholarly way.
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
Indicators: Gross Domestic Product and its major components, Inflation
Labour Markets and unemployment
The classical AS-AD model
Keynes’ IS-LM Model
The basic RBC model
Monetary Policy
Fiscal Policy
Indicators: Gross Domestic Product and its major components, Inflation
Labour Markets and unemployment
The classical AS-AD model
Keynes’ IS-LM Model
The basic RBC model
Monetary Policy
Fiscal Policy
Determinants & dimensions of culture in business
Culture & styles of management
Culture & corporate structures
Culture & leadership
Culture & corporate strategy
Cultural change in organisations
Culture and international marketing management
Cultural diversity in organisations
Business communication across culture & barriers to intercultural communication
Working with international teams
Conflicts & cultural differences
Developing intercultural communicative competence
Global competition and the transnational corporation in the global economy
Emerging markets
Institutions governing competition
Formal and informal institutions
Organizational designs for multinational companies
Location-based aspects: Competitive advantages of countries
Organization, local adaptation and the need for standardization
New approaches in International Management (Born Global, QRC, …)
Networks and innovation
Managing people in multinational enterprises
Managing expatriates
Leadership and management behaviour in multinational companies
Guide and Strategic Plan to Case study analysis
Writing a proper case study analysis report
In-depth Case Study Analysis with focus on Financial Management
Solving of interdisciplinary case studies with a focus on digital management
The organisation of import and export operations
Planning and preparations for export marketing strategy
International logistics and channels of distribution
Payment terms and procedures
Export sales contracts
Documentation, risk and insurance
Countertrade
Trade finance (L/C)
Import / Export regulations
Product selection and suppliers
The entry modes in international trade
Comparative advantage
Resource-based Heckscher-Olin model
Modern trade theories
Mobility of the factors of production
Trade policy and protectionism
International monetary and financial systems
Multinational corporation and “product cycle”
Global and regional trade regimes and organizations
Economic integration and the European Union
WTO
National efforts to boost innovation and competitiveness
International trade and globalization
Based on the rules and regulations under the WTO, UN, EU and certain national laws the following contents will be covered:
Restrictions on trade in goods
Restrictions on trade in services
Minimum quality requirements
Intellectual property rights
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
IT and MIS as enablers of strategic decision making
E-business, networks, and mobile technology
Infrastructure, hardware and software
Databases and data warehouses
Business Intelligence
Networks and communications
Operations management and supply chain management
Enterprise resource planning
Limitations and risks of IT systems and applications
MIS market trends, major providers and IT solutions.
The role of social media in business
Industry 4.0 and the Internet of Things
The overall aim of this module is to introduce students to the basic concepts of corporate taxation, especially the different types of taxes, transparent and intransparent entities and the value added tax.
These courses aim to enable the students to develop and/or strengthen relevant skills that are of particular interest to them. Electives allow students to expand their knowledge. The following are examples of the types of courses on offer. Typically you have the choice between two or three different electives.
International Marketing
International Human Resource Management
Organisational Behaviour
Global Supply Chain Management
Entrepreneurship
Diversity in Business
Corporate Social Responsibility
International Accounting
Advanced Statistics
Design Thinking
Quantitative Social Media Research
SAP as Enterprise Resource Planning Software
Snack Content
Harvesting and analyzing social media data for business purposes
Industry 4.0
These courses aim to enable the students to develop and/or strengthen relevant skills that are of particular interest to them. Electives allow students to expand their knowledge. The following are examples of the types of courses on offer. Typically you have the choice between two or three different electives.
International Marketing
International Human Resource Management
Organisational Behaviour
Global Supply Chain Management
Entrepreneurship
Diversity in Business
Corporate Social Responsibility
International Accounting
Advanced Statistics
Design Thinking
Quantitative Social Media Research
SAP as Enterprise Resource Planning Software
Snack Content
Harvesting and analyzing social media data for business purposes
Industry 4.0
The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation (real or scenario-based), related to the field of their specialization. By the end of the module students should be able to:
Define project goals for the “client”.
Work under the set timeframe and agreed project scope.
Cooperate in the international project teams.
Plan and conduct secondary and primary research to gather necessary information: understand which information is needed and where to look for it.
Conduct analysis of the “client business”: be able to understand the researched information in a wider context.
Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.
Develop possible strategic directions for the “client” business.
Formulate recommendations
Fundamentals of international logistics
Inventory management
Warehouse management
Packaging and transportation
Procurement logistics
Production logistics
Distribution logistics
Disposal logistics
Basics of Supply Chain Management
Supply Chain Strategy & Design
Supply Chain Planning & Synchronization
Trends in supply chain management
The strategic imperatives
Expanding abroad: motivations, means, and mentalities
Understanding the international context: responding to conflicting environmental forces
Understanding the impact of globalization and technological change on company’s ability to achieve and sustain above-average returns
Developing transnational strategies: building layers of competitive advantage
The organizational challenge
Developing a transnational organization: managing integration, responsiveness, and flexibility
Creating worldwide innovation and learning: exploiting cross border knowledge management
Engaging in cross border collaboration: managing across corporate boundaries
The managerial implications, including assessment of corporate strategic options such as internationalization, domestic and international merges and acquisitions, as well as strategic alliances under various environmental conditions in diverse international markets
Implementing the strategy: building multidimensional capabilities
The future of the transnational management model and its evolving global role
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
You will spend the fifth semester at one of our numerous partner universities abroad. Our International Office supports you in the selection & application process and coordinates the courses to be taken abroad with you in advance.
During your 6th semester you are working on your Bachelor thesis. You have 12 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectible. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well.
During the Bachelor Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Bachelor thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behaviour-related actions.
Defining e-business and e-commerce
E-business opportunities and risks
E-Business models (e.g. online marketplaces, auctions, e-shops)
Analysing the e-environment
Defining and implementing e-business strategies: How can they create business value?
Analysing and implementing e-procurement (drivers, risks, costs)
Analysing and implementing e-marketing (e-marketing planning process)
Implementing relationship management (including retention management)
Principles of financial transactions
Risk identification
Structure of clean payments and documentary credits
Cross border leasing
International factoring
Project finance
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
Teil des Studiums ist ein Praktikum (10 ECTS) in Deutschland oder im Ausland. Unser Career Service unterstützt Dich bei der Suche nach einem geeigneten Unternehmen.
Waren, Dienstleistungen und Informationen fließen zwischen Unternehmen sowie Einzelpersonen und bilden dabei komplexe Handelsbeziehungen rund um den Globus. Spezialisten/-innen aus den Bereichen E-Commerce und Handelsmanagement bringen alle benötigten Fähigkeiten mit, um die einwandfreie Abwicklung von Handelsprozessen zu ermöglichen. Entsprechend suchen Unternehmen Experten/-innen, welche das Supply Chain Management ganzheitlich überblicken. Wenn Du bei der CBS Handelsmanagement und E-Commerce studierst, wirst Du zu den gesuchten Fachleuten gehören, die sowohl den traditionellen als auch den digitalen Handel beherrschen und später bei großen Konzernen Milliarden bewegen.
Dein Handelsmanagement-Studium vermittelt Dir alle nötigen Grundlagen, um für Deine künftigen Arbeitgeber komplexe Lieferketten so zu managen, dass die benötigten Waren zur richtigen Zeit am richtigen Ort sind.
Weltweit agierende Handelsunternehmen haben vielerlei Möglichkeiten, Warenströme zu koordinieren. Anbietern von Waren und Dienstleistungen stellen sich regelmäßig wichtige Fragen, die den Erfolg Deiner Firma maßgeblich mitbestimmen:
In welchen Ländern wird größtenteils eingekauft?
Können weitere Märkte erschlossen werden?
Welche Möglichkeiten der Zwischenfinanzierung der Waren bieten sich an?
Wie wird die Logistik organisiert?
Welchen Stellenwert hat E-Commerce im Unternehmen?
Wenn Du Handelsmanagement und E-Commerce studierst, lernst Du Dich solcher Fragen mit einem ganzheitlichen Ansatz anzunehmen und Lösungen zu entwickeln. Anhand aktueller Business Cases diskutierst Du mögliche Optionen im Bereich des Handels und entwickelst eigene Strategien.
Ein Wirtschaftsstudium, welches den Aspekt der Globalisierung vernachlässigt, ist heutzutage kaum noch vorstellbar. An der CBS wirst Du mit Deinem Handelsmanagement-Studium auf alle Facetten des internationalen Marktes vorbereitet. Während Deines Studiums lernst Du in den Soft-Skills Kursen wie du Teams führst oder verhandlungssicher mit Geschäftspartnern überall auf der Welt kommunizierst. Neben der Unterrichtssprache Englisch kannst Du weitere Fremdsprachen erlernen. Möchtest Du Deine Sprachkenntnisse weiter vertiefen, unterstützt die CBS Dich ebenso dabei, Dein Englisch zu perfektionieren. Nutze die Möglichkeit, Dein Praktikum im Ausland zu absolvieren oder entscheide Dich für ein Auslandssemester an einer der Partnerhochschulen. So lernst Du kulturelle Unterschiede in der Praxis kennen. Ein großes Plus, wenn Du später im Beruf Verhandlungen führst. Unser Career Service unterstützt Dich dabei, einen spannenden Praktikumsplatz bei einem renommierten Unternehmen zu finden.
Mit dem Abschluss Deines E-Commerce- und Handelsmanagement-Studiums in Köln, Potsdam oder Aachen stehen Dir alle Türen offen. Beruflich ergibt sich für Dich dadurch die Möglichkeit, bei folgenden Unternehmen zu arbeiten:
Handelsriesen in Deutschland
internationalen Konzerne
großen Multichannel-Handelsunternehmen
spezialisierte Mittelständler
bekannte E-Commerce-Unternehmen
Start-ups auf der ganzen Welt
Mit Deiner Entscheidung, internationales Handelsmanagement an der CBS International Business School zu studieren, setzt Du ein starkes Signal in Deinem Lebenslauf – und erwirbst vor allem exzellentes, praxisorientiertes Wissen, womit Du herausstechen wirst. Du willst E-Commerce in Köln, Potsdam oder Aachen studieren? Dann hast Du mit der CBS International Business School den idealen Partner gefunden.
Du möchtest Dich zu Hause in Ruhe über unsere Bachelor- und Master-Studiengänge informieren? Jetzt unverbindlich und kostenlos Dein Infomaterial anfordern, und wir senden Dir gern unser Infomaterial zum Studium per E-Mail zu.
Folge uns auf Instagram & Facebook, lerne uns auf einer Infoveranstaltung kennen, oder nehme Kontakt mit unseren Studienberatern auf, um mehr über uns zu erfahren.
Beratung: Campus Köln
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | +49 (0) 221 93 18 09-31 |
---|---|
WhatsApp: | Schreib uns bei WhatsApp |
E-Mail: | study@cbs.de |
Beratung: Campus Mainz
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | +49 (0) 6131 88055 31 |
---|---|
WhatsApp: | Schreib uns bei WhatsApp |
E-Mail: | study@cbs.de |
Beratung: Campus Berlin/Potsdam
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | +49 (0) 178 57 61 749 |
---|---|
WhatsApp: | Schreib uns bei WhatsApp |
E-Mail: | study@cbs.de |
Beratung: Campus Aachen
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | +49 (0) 2232 5673-423 |
---|---|
WhatsApp: | Schreib uns bei WhatsApp |
E-Mail: | study@cbs.de |
Beratung: Campus Düsseldorf/Neuss, Solingen
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | +49 (0) 2131/40306-726 |
---|---|
WhatsApp: | Schreib uns bei WhatsApp |
E-Mail: | study@cbs.de |
„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Die CBS ist eine international ausgerichtete und sehr praxisorientierte Hochschule, die mich durch die Pflichtpraktika, das Kursangebot und die zu erstellenden Projekt-/Gruppenarbeiten sehr gut auf die Berufswelt vorbereitet hat.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“