Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Vollzeit Deutsch
Bachelor Dual Management
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
Bachelor Vollzeit Englisch
Bachelor Vollzeit Deutsch
Bachelor Dual Management
Bachelor Dual Technik
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Vollzeit Deutsch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
MBA
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Internationalität & Studentenleben
Es gibt einen guten Grund, warum viele Vorstandsvorsitzende zuerst Finanzchef/-in waren. In jedem Geschäft geht es ums Geldverdienen, um Rentabilität und Liquidität. Zahlen sind das Herz eines jeden Unternehmens. Wer die Finanzlage kennt und sie steuern kann, kann das gesamte Unternehmen führen. Experten/-innen mit Financial Management-Abschluss sind deshalb begehrt. Du arbeitest in den Finanzabteilungen von Unternehmen oder direkt in Unternehmen, für die Geld das wesentliche Business ist: bei Banken, Finanzdienstleistern oder Versicherungen.
Wenn Du Dich im Rahmen des International Business Studiums auf Financial Management spezialisierst, erwirbst Du in den Semestern 3 bis 6 tiefes Finance-Fachwissen. Im Finanzmanagement Studium beschäftigst Du Dich mit den grundlegenden Modellen der Kapitalmarkttheorie, mit Finanzinstitutionen und Finanzinstrumenten sowie der Theorie und Praxis der Kapitalmärkte. Dazu zählt auch der Zusammenhang zwischen Risiko und Ertrag von Geldanlagen. Das bildet die Grundlage für weitere Themen wie Corporate Finance oder strategisches Management im Banken- und Finanzwesen. Du wirst lernen, Dich sicher in diesen Themen zu bewegen. Das ist die optimale Vorbereitung für den Start Deiner Karriere im Finanzsektor.
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: März 2021.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Bachelorstudiengang Financial Management:
Introduction: Basic business, economic, and market principles and key terms
External Business Environment
Global Markets
Competitive Environment
Internal Environment
Management, Leadership & Motivation
Business Function: HR, Operations, Marketing, Finance & Accounting
Entrepreneurship
Business Ethics and CSR
Emerging Business Trends
Survey on different legal systems and the harmonizing effect of EU Law
Concluding a contract
Different types of contracts and their typical features
Performance and obligations
Solving problems (e.g. failure to perform, liabilities)
Safeguarding creditors’ rights
Forms of business organizations
Introduction to functions, graphs and interpretations
Understanding Derivatives
Applications of Derivatives
Understanding Differential Equations
Applications of Differential Equations
Understanding Logarithms
Applications of Logarithms
Introducing data and statistics
Descriptive statistics and exploratory data analysis
Introduction to probability theory
Discrete and continuous probability distributions
Sampling and sampling distributions
Interval estimations
Hypothesis development and testing
Simple linear regressions
The purpose of accounting
Formal rules and assumptions, national law, IFRS, US-GAAP
The system of financial statements and accounts
Accounting for services and merchandising
Inventory valuation
Receivables
Plant, natural and intangible assets
Liabilities
Owner’s equity of corporations
Value-added tax
The purpose of accounting
Formal rules and assumptions, national law, IFRS, US-GAAP
The system of financial statements and accounts
Accounting for services and merchandising
Inventory valuation
Receivables
Plant, natural and intangible assets
Liabilities
Owner’s equity of corporations
Value-added tax
Marketing Definition and Process
Marketing in Context of Corporate Strategies
Internal Analysis and Marketing Environment (Micro)
Marketing Environment (Macro)
Consumer Buying Behaviour
Market Segmentation
Strategic Brand Management
Marketing Instruments (Product, Price Place, Promotion)
Marketing and Sustainability
Recruitment and Attraction
HR Planning, Controlling & Instruments
Training and Employee Development
Motivation and Leadership
Compensation and Benefits
Performance Appraisal and Management
Certificate of employment
HR Ethics
Trends in HRM
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
This course aims to solidify the students’ existing language competencies as independent users of English and to enable them to apply this to their studies, focusing on educational and business domains. Students will learn the skills and process of critical thinking and analysis and how to express and elaborate their thoughts, opinions, and arguments. Students will have gained an understanding of complex language and writing skills to organize and develop their ideas in a scholarly way.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
Introduction into microeconomic models
Consumer theory
The theory of the firm
Competitive markets
Market failure
Market power and monopoly
Oligopoly and monopolistic competition
Externalities
Asymmetric information
Introduction to game theory
Introduction into microeconomic models
Consumer theory
The theory of the firm
Competitive markets
Market failure:
Market power and monopoly
Oligopoly and monopolistic competition
Externalities
Asymmetric information
Introduction to game theory
Introduction to Market Research
Defining the marketing research problem and developing an approach
Research design
Secondary Data
Qualitative research
Quantitative research
Scaling and sampling
Fieldwork and Data preparation
Basic data analysis (how to use it)
Report preparation and presentation
Rationales of cost accounting
Simplistic methods of overhead allocation
Job costing
Process costing
Activity-based costing
Overcapacity costing
Joint product costing
Overhead analysis sheet
Concepts of relevant cost and revenue
Budgeting
Industrial Buying Behaviour
New perception of supply management
The procurement marketing process
Situation Analysis: Defining critical supply problems, potentials, targets and strategies
Need Analysis: Defining the demand
Evaluating and Selecting Supply Markets
Supplier Evaluation: Find the ‘right supplier’
Supplier Relationship Management: Importance of supplier collaborations
Supplier Negotiation Process: Strategies and tools
Green procurement: Describing a sustainable procurement model
Creating a basis for sustainable procurement and integrating sustainable measures into procurement processes
Sustainable supplier management: Key theories and practices
Introduction to Strategy and Strategic Management
External Analysis: understanding opportunities and threats the environment offers
Internal Analysis: uncovering strengths and weaknesses of the organization
Generic business-level strategies for competitive advantage
Basic Corporate-level strategic choices for long-term profitability
Diversification strategy
Internationalization
Mergers and acquisitions
Strategic entrepreneurship
Strategic leadership
Social Responsibility and Ethics of Strategic Management
Basics of Corporate Governance
Finance: Goals, Functions and Environment
Financial analysis and Financial Forecasting
Managing Working Capital
Sources of Short-Term Financing
Capital Markets and Investment Banking
External financing resources: Debt capital
External financing resources: Equity capital
Capital Budgeting: The Time Value of Money
Capital structure and the Cost of Capital
This course aims to solidify the students’ existing language competencies as independent users of English and to enable them to apply this to their studies, focusing on educational and business domains. Students will learn the skills and process of critical thinking and analysis and how to express and elaborate their thoughts, opinions, and arguments. Students will have gained an understanding of complex language and writing skills to organize and develop their ideas in a scholarly way.
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
Indicators: Gross Domestic Product and its major components, Inflation
Labour Markets and unemployment
The classical AS-AD model
Keynes’ IS-LM Model
The basic RBC model
Monetary Policy
Fiscal Policy
Indicators: Gross Domestic Product and its major components, Inflation
Labour Markets and unemployment
The classical AS-AD model
Keynes’ IS-LM Model
The basic RBC model
Monetary Policy
Fiscal Policy
Determinants & dimensions of culture in business
Culture & styles of management
Culture & corporate structures
Culture & leadership
Culture & corporate strategy
Cultural change in organisations
Culture and international marketing management
Cultural diversity in organisations
Business communication across culture & barriers to intercultural communication
Working with international teams
Conflicts & cultural differences
Developing intercultural communicative competence
Global competition and the transnational corporation in the global economy
Emerging markets
Institutions governing competition
Formal and informal institutions
Organizational designs for multinational companies
Location-based aspects: Competitive advantages of countries
Organization, local adaptation and the need for standardization
New approaches in International Management (Born Global, QRC, …)
Networks and innovation
Managing people in multinational enterprises
Managing expatriates
Leadership and management behaviour in multinational companies
Guide and Strategic Plan to Case study analysis
Writing a proper case study analysis report
In-depth Case Study Analysis with focus on Financial Management
Solving of interdisciplinary case studies with a focus on digital management
Key components of a set of domestic and foreign financial statements
Techniques of financial analysis (Ratio Analysis, Accounting Analysis, Cash Flow
Analysis)
Estimating Weighted Average Cost of Capital
Computing Free Cash Flows and Interpreting Earnings
Valuation
Role of Underwriters
Understanding Money Markets – local and foreign
Introduction to Foreign Exchange
Introduction to Bond Markets – local and foreign
Introduction to Equity Markets – local and foreign
Central Banks and Regulatory Authorities across developed markets
Outlook to the further development of International Financial Markets
Overview of various types of fixed income securities, valuation of fixedincome securities, understanding bond ratings, securitisation and asset backed securities, risks associated with investing in bonds, understanding yield spreads,interpreting the yield curve, Spot rates and Forward rates, measurement of interest rate risk, bond portfolio management strategies in the international context
Derivatives instruments; Futures and forwards, option payoffs and options strategies, option valuation techniques
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
IT and MIS as enablers of strategic decision making
E-business, networks, and mobile technology
Infrastructure, hardware and software
Databases and data warehouses
Business Intelligence
Networks and communications
Operations management and supply chain management
Enterprise resource planning
Limitations and risks of IT systems and applications
MIS market trends, major providers and IT solutions.
The role of social media in business
Industry 4.0 and the Internet of Things
The overall aim of this module is to introduce students to the basic concepts of corporate taxation, especially the different types of taxes, transparent and intransparent entities and the value added tax.
These courses aim to enable the students to develop and/or strengthen relevant skills that are of particular interest to them. Electives allow students to expand their knowledge. The following are examples of the types of courses on offer. Typically you have the choice between two or three different electives.
International Marketing
International Human Resource Management
Organisational Behaviour
Global Supply Chain Management
Entrepreneurship
Diversity in Business
Corporate Social Responsibility
International Accounting
Advanced Statistics
Design Thinking
Quantitative Social Media Research
SAP as Enterprise Resource Planning Software
Snack Content
Harvesting and analyzing social media data for business purposes
Industry 4.0
These courses aim to enable the students to develop and/or strengthen relevant skills that are of particular interest to them. Electives allow students to expand their knowledge. The following are examples of the types of courses on offer. Typically you have the choice between two or three different electives.
International Marketing
International Human Resource Management
Organisational Behaviour
Global Supply Chain Management
Entrepreneurship
Diversity in Business
Corporate Social Responsibility
International Accounting
Advanced Statistics
Design Thinking
Quantitative Social Media Research
SAP as Enterprise Resource Planning Software
Snack Content
Harvesting and analyzing social media data for business purposes
Industry 4.0
The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation (real or scenario-based), related to the field of their specialization. By the end of the module students should be able to:
Define project goals for the “client”.
Work under the set timeframe and agreed project scope.
Cooperate in the international project teams.
Plan and conduct secondary and primary research to gather necessary information: understand which information is needed and where to look for it.
Conduct analysis of the “client business”: be able to understand the researched information in a wider context.
Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.
Develop possible strategic directions for the “client” business.
Formulate recommendations
Introduction: Financial decision making and law of one price
Interest rates and quotes
Investment decision rules
Fundamentals of capital budgeting
Capital (global) markets and the risk of pricing
Optimal portfolio choice and CAPM
Estimating the cost of capital locally and internationally
Capital structure in perfect capital markets
Financial Distress and restructuring
Objectives of financial decision making, also in multinational context
Investment principle – risk and return
Estimation challenges
Capital structure trade-offs
Finding the right financing mix
Timing, location and financing choices
Sustainability and ethics in finance
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
You will spend the fifth semester at one of our numerous partner universities abroad. Our International Office supports you in the selection & application process and coordinates the courses to be taken abroad with you in advance.
During your 6th semester you are working on your Bachelor thesis. You have 12 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectible. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well.
During the Bachelor Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Bachelor thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behaviour-related actions.
On the basis of the above mentioned questions several fields, instruments and projects in Financial Management will be analysed, such as:
The relationship between Strategic Banking and ethical aspects of Financial
Management
Ethical investing and its affect to the financial performance of firms
Sustainability by highlighting capital allocation decisions
Development Finance
Microfinance
Project finance
Public and private sources of capital
Innovative strategies in clean energy finance
The lecture is divided into three course sections:
Introduction and review of concepts
Banks as Financial Intermediaries
General Principles of Bank Management
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
Teil des Studiums ist ein Praktikum (10 ECTS) in Deutschland oder im Ausland. Unser Career Service unterstützt Dich bei der Suche nach einem geeigneten Unternehmen.
Die Finanzwelt ist global vernetzt und wird immer komplexer. Geld- und Warenströme fließen um den Globus. An den Börsen von New York bis Tokyo verändern sich Situationen im Takt von Millisekunden. Durch Währungsschwankungen steigen oder sinken die Werte von Waren, Krediten oder Firmenanteilen. Und Du bist mittendrin. In Deinem Finance Studium lernst Du die Zusammenhänge der Weltwirtschaft kennen, um später selbst Teil der internationalen Geschäftswelt zu werden. Die Sprache, auf die es ankommt: Englisch. Deshalb ist sie Vorlesungssprache. Wir ermutigen Dich außerdem, weitere Fremdsprachen zu erlernen – an der CBS International Business School findest Du ein großes Angebot an Sprachkursen vor.
Wie wachsen Unternehmen? Klar, aus eigener Kraft. Aber auf internationaler Ebene sehr oft auch durch Zusammenschlüsse und Übernahmen. Hier sind die Finanz-Experten/-innen gefragt, auf Seite der Unternehmen, der Banken und der Beratungen. Denn bei diesen „Mergers and Acquisitions“ ist die Auswertung der Finanzkennzahlen, die Financial Due Dilligence, äußerst wichtig. Die Finanz- und Ertragslage wird geprüft, um das Risiko zu begrenzen. Mit dem Wissen aus Deinem Finance Studium kannst Du einen entscheidenden Beitrag zur Entscheidungsfindung leisten.
Ein Finance Studium befähigt Dich auch, eine Karriere im Börsenhandel oder bei Investmentgesellschaften anzustreben. Viele unserer Studierenden interessieren sich für Finanz- und Anlage-Themen auch über das Studium hinaus. Deshalb gründeten sie beispielsweise den CBS Finance Club. Dort wird alle zwei Wochen diskutiert, Gastredner aus der Finanzwelt kommen vorbei, Wissen und Erfahrungen werden ausgetauscht. Zusätzlich stehen Exkursionen auf dem Programm, beispielsweise zu Börsen oder Hauptversammlungen.
Ein Auslandssemester oder auch ein Praktikum im Ausland ist Teil Deines Finance Studiums. Erfahre aus erster Hand, wie sich Unternehmenskulturen und Herausforderungen im Ausland unterscheiden. So sicherst Du dir einen Erfahrungsvorsprung. Wir unterstützen Dich bei der Wahl der passenden Hochschule bzw. des optimalen Unternehmens.
Absolventen eines Finance Studiums steht die gesamte Welt der Wirtschaft und des Finanzwesens offen. Dank Deines Wissens, Deines Auslandsaufenthalts, Deines Praktikums und der wissenschaftlichen Arbeit über ein finanzwirtschaftliches Thema, die Du während des Studiums schreibst, hast Du exzellente Chancen auf dem Arbeitsmarkt. Worauf wartest Du noch?
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„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Die CBS ist eine international ausgerichtete und sehr praxisorientierte Hochschule, die mich durch die Pflichtpraktika, das Kursangebot und die zu erstellenden Projekt-/Gruppenarbeiten sehr gut auf die Berufswelt vorbereitet hat.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“