Bachelor Vollzeit Englisch SS 2024
Bachelor NXT GEN ab WS 2024
Bachelor Vollzeit Deutsch
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
Bachelor Vollzeit Englisch SS 2024
Bachelor NXT GEN ab WS 2024
Bachelor Vollzeit Deutsch
Bachelor Dual Management
Bachelor Dual Technik
Prep4University Programm
Master Vollzeit Englisch
Master Vollzeit Deutsch
Master Berufsbegleitend Englisch
Master Berufsbegleitend Deutsch
Master Dual Management & Technik
MBA
Standorte
Campus Köln
Campus Mainz
Campus Berlin/Potsdam
Internationalität & Studentenleben
Kaum ein Markt ist so gefragt wie der des Management Consultings: Sowohl die Globalisierung als auch die Digitalisierung lösen weitreichende Veränderungen in der Wirtschaft aus und führen zu immer komplexeren Geschäftsprozessen. Um derartigen Herausforderungen durchgehend gewachsen zu sein, nehmen viele große und erfolgreiche Unternehmen die Dienste erfahrener Unternehmensberater in Anspruch.
Doch was zeichnet diese aus? Neben dem Spaß daran, sich stets verändernden Aufgaben in verschieden aufgestellten Unternehmen anzunehmen, sind es Deine umfangreichen fachlichen Kenntnisse. Innerhalb eines Consulting-Studiums an der CBS in Köln, Potsdam oder Aachen hast Du die Chance, Dich diese anzueignen und später selbst bei einer der internationalen Top-Beratungen zu arbeiten!
Du möchtest Unternehmensberater werden und später weltweit tätig sein? An der CBS hast Du die Möglichkeit, Dich im Rahmen Deines International-Business-Studiums auf den Fachbereich Management Consulting zu spezialisieren. Die Lehrinhalte des Consulting-Studiums schaffen eine ausgewogene Balance zwischen Theorie und Praxis – dabei stehen stets die das Geschäftsleben dominierenden Zahlen im Vordergrund. Die Entwicklung neuer Ideen und Strategien ist zwar wichtig, diese erfordern im Management Consulting jedoch stets einer überprüfbaren Basis. Daher lernst Du an der CBS nicht nur entscheidende Finanzmerkmale kennen und Betriebsabläufe verstehen, sondern auch die Fähigkeit des Analysierens und des Ableitens sinnvoller Maßnahmen.
*Die angezeigten Preise verstehen sich als Semestergebühr. Informationen zu den Studiengebühren für Nicht-EU-Studierende findest Du auf der allgemeinen Informationsseite zu den Studiengebühren. Stand: März 2021.
Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Bachelorstudiengang Unternehmensberatung:
Introduction: Basic business, economic, and market principles and key terms
External Business Environment
Global Markets
Competitive Environment
Internal Environment
Management, Leadership & Motivation
Business Function: HR, Operations, Marketing, Finance & Accounting
Entrepreneurship
Business Ethics and CSR
Emerging Business Trends
Survey on different legal systems and the harmonizing effect of EU Law
Concluding a contract
Different types of contracts and their typical features
Performance and obligations
Solving problems (e.g. failure to perform, liabilities)
Safeguarding creditors’ rights
Forms of business organizations
Introduction to functions, graphs and interpretations
Understanding Derivatives
Applications of Derivatives
Understanding Differential Equations
Applications of Differential Equations
Understanding Logarithms
Applications of Logarithms
Introducing data and statistics
Descriptive statistics and exploratory data analysis
Introduction to probability theory
Discrete and continuous probability distributions
Sampling and sampling distributions
Interval estimations
Hypothesis development and testing
Simple linear regressions
The purpose of accounting
Formal rules and assumptions, national law, IFRS, US-GAAP
The system of financial statements and accounts
Accounting for services and merchandising
Inventory valuation
Receivables
Plant, natural and intangible assets
Liabilities
Owner’s equity of corporations
Value-added tax
The purpose of accounting
Formal rules and assumptions, national law, IFRS, US-GAAP
The system of financial statements and accounts
Accounting for services and merchandising
Inventory valuation
Receivables
Plant, natural and intangible assets
Liabilities
Owner’s equity of corporations
Value-added tax
Marketing Definition and Process
Marketing in Context of Corporate Strategies
Internal Analysis and Marketing Environment (Micro)
Marketing Environment (Macro)
Consumer Buying Behaviour
Market Segmentation
Strategic Brand Management
Marketing Instruments (Product, Price Place, Promotion)
Marketing and Sustainability
Recruitment and Attraction
HR Planning, Controlling & Instruments
Training and Employee Development
Motivation and Leadership
Compensation and Benefits
Performance Appraisal and Management
Certificate of employment
HR Ethics
Trends in HRM
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
This course aims to solidify the students’ existing language competencies as independent users of English and to enable them to apply this to their studies, focusing on educational and business domains. Students will learn the skills and process of critical thinking and analysis and how to express and elaborate their thoughts, opinions, and arguments. Students will have gained an understanding of complex language and writing skills to organize and develop their ideas in a scholarly way.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
Introduction into microeconomic models
Consumer theory
The theory of the firm
Competitive markets
Market failure
Market power and monopoly
Oligopoly and monopolistic competition
Externalities
Asymmetric information
Introduction to game theory
Introduction into microeconomic models
Consumer theory
The theory of the firm
Competitive markets
Market failure:
Market power and monopoly
Oligopoly and monopolistic competition
Externalities
Asymmetric information
Introduction to game theory
Introduction to Market Research
Defining the marketing research problem and developing an approach
Research design
Secondary Data
Qualitative research
Quantitative research
Scaling and sampling
Fieldwork and Data preparation
Basic data analysis (how to use it)
Report preparation and presentation
Rationales of cost accounting
Simplistic methods of overhead allocation
Job costing
Process costing
Activity-based costing
Overcapacity costing
Joint product costing
Overhead analysis sheet
Concepts of relevant cost and revenue
Budgeting
Industrial Buying Behaviour
New perception of supply management
The procurement marketing process
Situation Analysis: Defining critical supply problems, potentials, targets and strategies
Need Analysis: Defining the demand
Evaluating and Selecting Supply Markets
Supplier Evaluation: Find the ‘right supplier’
Supplier Relationship Management: Importance of supplier collaborations
Supplier Negotiation Process: Strategies and tools
Green procurement: Describing a sustainable procurement model
Creating a basis for sustainable procurement and integrating sustainable measures into procurement processes
Sustainable supplier management: Key theories and practices
Introduction to Strategy and Strategic Management
External Analysis: understanding opportunities and threats the environment offers
Internal Analysis: uncovering strengths and weaknesses of the organization
Generic business-level strategies for competitive advantage
Basic Corporate-level strategic choices for long-term profitability
Diversification strategy
Internationalization
Mergers and acquisitions
Strategic entrepreneurship
Strategic leadership
Social Responsibility and Ethics of Strategic Management
Basics of Corporate Governance
Finance: Goals, Functions and Environment
Financial analysis and Financial Forecasting
Managing Working Capital
Sources of Short-Term Financing
Capital Markets and Investment Banking
External financing resources: Debt capital
External financing resources: Equity capital
Capital Budgeting: The Time Value of Money
Capital structure and the Cost of Capital
This course aims to solidify the students’ existing language competencies as independent users of English and to enable them to apply this to their studies, focusing on educational and business domains. Students will learn the skills and process of critical thinking and analysis and how to express and elaborate their thoughts, opinions, and arguments. Students will have gained an understanding of complex language and writing skills to organize and develop their ideas in a scholarly way.
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
Indicators: Gross Domestic Product and its major components, Inflation
Labour Markets and unemployment
The classical AS-AD model
Keynes’ IS-LM Model
The basic RBC model
Monetary Policy
Fiscal Policy
Indicators: Gross Domestic Product and its major components, Inflation
Labour Markets and unemployment
The classical AS-AD model
Keynes’ IS-LM Model
The basic RBC model
Monetary Policy
Fiscal Policy
Determinants & dimensions of culture in business
Culture & styles of management
Culture & corporate structures
Culture & leadership
Culture & corporate strategy
Cultural change in organisations
Culture and international marketing management
Cultural diversity in organisations
Business communication across culture & barriers to intercultural communication
Working with international teams
Conflicts & cultural differences
Developing intercultural communicative competence
Global competition and the transnational corporation in the global economy
Emerging markets
Institutions governing competition
Formal and informal institutions
Organizational designs for multinational companies
Location-based aspects: Competitive advantages of countries
Organization, local adaptation and the need for standardization
New approaches in International Management (Born Global, QRC, …)
Networks and innovation
Managing people in multinational enterprises
Managing expatriates
Leadership and management behaviour in multinational companies
Guide and Strategic Plan to Case study analysis
Writing a proper case study analysis report
In-depth Case Study Analysis with focus on Financial Management
Solving of interdisciplinary case studies with a focus on digital management
Introduction to Project Management and its increased complexity in the contemporary global landscapes
Project life cycle
Organizing the project and estimating its risks
Tendering and contracting
Defining project scope and requirements
Project planning: people, resources and schedules
Building and leading the project team
Managing and controlling project progress and cost
Managing quality and change
Project management across borders and cultures
Closing the project
Improving project performance
Management Consulting: what it is and how it adds value
Consulting skills
Management consulting along managerial functions
Consultant-client relationships
Benefits and criticism of the consulting industry
History and development of the management consulting as a profession
Types of consulting projects: characteristics and value-added
Internal vs. External consultants
International Consulting Issues
Consulting career
Ethics and Social Environment of Management Consulting
Secondary research and information gathering techniques
Interviewing techniques
Working hypothesis development techniques
Market definition and market analysis tools
Industry attractiveness analysis tools
Competitive landscape analysis tools
Tools for identifying international opportunities and threats
Data evaluating techniques
Stakeholder analysis tools
Creativity techniques
Consulting report writing techniques
Presentation techniques
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
IT and MIS as enablers of strategic decision making
E-business, networks, and mobile technology
Infrastructure, hardware and software
Databases and data warehouses
Business Intelligence
Networks and communications
Operations management and supply chain management
Enterprise resource planning
Limitations and risks of IT systems and applications
MIS market trends, major providers and IT solutions.
The role of social media in business
Industry 4.0 and the Internet of Things
The overall aim of this module is to introduce students to the basic concepts of corporate taxation, especially the different types of taxes, transparent and intransparent entities and the value added tax.
These courses aim to enable the students to develop and/or strengthen relevant skills that are of particular interest to them. Electives allow students to expand their knowledge. The following are examples of the types of courses on offer. Typically you have the choice between two or three different electives.
International Marketing
International Human Resource Management
Organisational Behaviour
Global Supply Chain Management
Entrepreneurship
Diversity in Business
Corporate Social Responsibility
International Accounting
Advanced Statistics
Design Thinking
Quantitative Social Media Research
SAP as Enterprise Resource Planning Software
Snack Content
Harvesting and analyzing social media data for business purposes
Industry 4.0
These courses aim to enable the students to develop and/or strengthen relevant skills that are of particular interest to them. Electives allow students to expand their knowledge. The following are examples of the types of courses on offer. Typically you have the choice between two or three different electives.
International Marketing
International Human Resource Management
Organisational Behaviour
Global Supply Chain Management
Entrepreneurship
Diversity in Business
Corporate Social Responsibility
International Accounting
Advanced Statistics
Design Thinking
Quantitative Social Media Research
SAP as Enterprise Resource Planning Software
Snack Content
Harvesting and analyzing social media data for business purposes
Industry 4.0
The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation (real or scenario-based), related to the field of their specialization. By the end of the module students should be able to:
Define project goals for the “client”.
Work under the set timeframe and agreed project scope.
Cooperate in the international project teams.
Plan and conduct secondary and primary research to gather necessary information: understand which information is needed and where to look for it.
Conduct analysis of the “client business”: be able to understand the researched information in a wider context.
Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.
Develop possible strategic directions for the “client” business.
Formulate recommendations
Key components of a set of financial statements
Introduction to International Financial Accounting Standards
Techniques of financial analysis (Ratio Analysis, Accounting Analysis, Cash Flow Analysis)
Estimating Weighted Average Cost of Capital
Computing Free Cash Flows and Interpreting Earnings
Valuation
Costs and Targets of Production
Operations Strategy
Location Decisions and Layout Planning
Production Organisation and Process Design
Design of Products and Services
Materials Management and Capacity Planning
Product Variability and Its Impact on Process Performance
Lean Production and Toyota Production System
Total Quality Management and Statistical Process Control
Logistics and Supply Chain Management
Sustainable Operations
Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
You will spend the fifth semester at one of our numerous partner universities abroad. Our International Office supports you in the selection & application process and coordinates the courses to be taken abroad with you in advance.
During your 6th semester you are working on your Bachelor thesis. You have 12 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectible. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well.
During the Bachelor Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Bachelor thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.
In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behaviour-related actions.
Introduction to Organizational Behaviour
Research Methods in Organizational Behaviour
Diversity in Organizations
Organizational Behaviour through Nations and Cultures
Attitudes and Job Satisfaction
Perception and Individual Decision Making
Personality and Values
Motivation Theories
Motivation in Practice
Group Dynamics and Work Teams
Leadership
Ethics and Organizational Behaviour
The concept of Entrepreneurship
Success factors of Entrepreneurship
Specific entrepreneurial issues in specific country settings: cross-country analysis
Entrepreneurial activity in the world
Identifying and evaluating opportunities
Developing business ideas from opportunities
Feasibility analysis of a business idea
Writing a Business Plan: Roadmap to business success
Developing entrepreneurial strategies and marketing mix
Social Entrepreneurship
In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.
Teil des Studiums ist ein Praktikum (10 ECTS) in Deutschland oder im Ausland. Unser Career Service unterstützt Dich bei der Suche nach einem geeigneten Unternehmen.
Die ersten drei Semester des International-Business-Studiums mit Schwerpunkt Management Consulting sind als Grundstudium zu verstehen. Sie dienen dazu, Dir die wichtigsten betriebswirtschaftlichen Kenntnisse auf internationaler Ebene zu vermitteln. Es erwarten Dich spannende Lehrinhalte aus Bereichen wie Business Law, Marketing und Human Resource Management.
In den darauffolgenden Semestern erwirbst Du spezialisiertes Fachwissen des Management Consultings – Schwerpunkte bilden hier u. a. Project Management, Financial Analysis sowie Organizational Behaviour. Im 4. Semester stellst Du Dein Können auf die Probe: Du bearbeitest eine Case Study oder einen realen Fall und präsentierst Deine Lösungsansätze. Dadurch erhältst Du eine genaue Vorstellung davon, wie sich Dein zukünftiger Arbeitsalltag als Consultant gestalten könnte.
Um Dich ideal auf eine internationale Karriere als Consultant vorzubereiten, findet das gesamte Consulting-Studium auf Englisch statt – der Sprache der Consultants. Sämtliche fachrelevanten Methoden und Strategien werden auf Englisch gelehrt, auch der Austausch mit Dozenten erfolgt in der Weltsprache. Du wünschst dir eine Möglichkeit, Deine Sprachkenntnisse zu vertiefen und sie im Ausland einzusetzen? Nimmst Du ein Unternehmensberatungs-Studium an der CBS auf, erfüllt sich dieser Wunsch: Du qualifizierst Dich zur Teilnahme am Double-Degree-Programm, welches in Kooperation mit der niederländischen Hochschule Fontys stattfindet – die Unterrichtssprache ist hier ebenfalls Englisch. Darüber hinaus kannst Du im Rahmen des Consulting-Studiums eine weitere Fremdsprache erlernen und erfüllen damit die hohen Anforderungen des internationalen Beratungsmarktes.
Mit dem Consulting Bachelorstudium verfügst Du über die ideale Grundlage, um Deine fachlichen Kenntnisse entweder weiter auszubauen – etwa im Rahmen eines Masterstudiums in Consulting – oder direkt eine Karriere aufzunehmen. Nach ihrer Tätigkeit als Consultant wechseln viele Unternehmensberater beispielsweise in eines der Unternehmen, das sie zuvor betreut haben oder starten direkt ihr eigenes Business. Doch auch direkt im Anschluss an Dein Studium kannst Du ein Start-up gründen. Als Management-Consulting-Absolvent der CBS profitierst Du dabei von einem erheblichen Wissensvorsprung – denn welche Wege zum Wachstum führen, wie Investoren überzeugt werden können, wie strategisches Personalmanagement funktioniert und viele weitere Kenntnisse eignest Du dir bereits im Bachelor des Consulting-Studiums an.
Strebest Du eine Karriere bei einer international erfolgreichen Unternehmensberatung an, ist Auslandserfahrung unverzichtbar – im Consulting-Studium ist ein Auslandssemester daher verpflichtend. Die CBS kooperiert mit etlichen Partnerhochschulen, die sich über den gesamten Globus verteilen. Lerne den amerikanischen Way of Business in Kalifornien kennen oder entdecke die kulturellen Unterschiede zwischen Deutschland und Südkorea.
Damit Du Dich schon während des Consulting-Studiums optimal auf den Arbeitsmarkt vorbereiten, verschiedene Branchen kennenlernen und wertvolle Erfahrungen sammeln kannst, die Dir später in einer Management-Consulting-Position von großem Nutzen sein werden, sind mehrere Praxisphasen im Lehrplan des Unternehmensberatung Bachelorstudium integriert. So wirst Du u. a. in Deiner vorlesungsfreien Zeit ein achtwöchiges Praktikum absolvieren und an komplexen Fragenstellungen in einem gemeinsamen Business Project mit Praxispartnern arbeiten. Auch unser Business Simulation Game bietet Dir die Chance, Dein Wissen praktisch anzuwenden. Unser Career Service unterstützt Dich dabei, einen spannenden Praktikumsplatz bei einem renommierten Unternehmen zu finden – auch im Ausland!
Du erlenst in unseren Soft-Skill-Kursen, wie Du Teams führst und mit Deinen Kommilitoninnen/Kommilitonen auf allen Hierarchieebenen zielgerichtet kommunizierst. Ob im Bewerbungsgespräch oder bei einer wichtigen Abschlusspräsentation – Ein souveränes Auftreten ist dabei die Summe aus Deinen Erfahrungen und gezielten Trainings, in denen Du Deine Fähigkeiten verbessern kannst. Mit einer überzeugenden Ausstrahlung und Rhetorik wirst Du im Arbeitsleben stets erfolgreich sein.
Du möchtest Dich zu Hause in Ruhe über unsere Bachelor- und Master-Studiengänge informieren? Jetzt unverbindlich und kostenlos Dein Infomaterial anfordern, und wir senden Dir gern unser Infomaterial zum Studium per E-Mail zu.
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Beratung: Campus Köln
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | +49 (0) 221 93 18 09-31 |
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Beratung: Campus Mainz
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Beratung: Campus Aachen
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!
Telefon: | +49 (0) 2232 5673-423 |
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E-Mail: | study@cbs.de |
Beratung: Campus Düsseldorf/Neuss, Solingen
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„Besonders die Soft-Skill-Kurse haben mir für mein Auftreten in den Bewerbungsgesprächen sehr geholfen. Durch die Arbeit im Finance and Business Club habe ich ein breites Netzwerk aufgebaut und Projektmanagement-Fähigkeiten erworben, mit denen ich bei den Firmen punkten konnte."
„Das praxisnahe Lernen in kleinen Gruppen hat mich optimal auf heutige Projekt- und Teamarbeit vorbereitet. Die CBS hat mir die entscheidenden Soft Skills und aktuelles Wissen aus der Praxis vermittelt."
„Das Management Studium bereitet einen sorgfältig auf die Aufgaben eines Beraters vor. "Insbesondere das Fördern von Präsentationstechniken sowie analytischem Denkvermögen ist im Berateralltag von enormer Bedeutung.“
„Die CBS ist eine international ausgerichtete und sehr praxisorientierte Hochschule, die mich durch die Pflichtpraktika, das Kursangebot und die zu erstellenden Projekt-/Gruppenarbeiten sehr gut auf die Berufswelt vorbereitet hat.“
„Viele Professoren haben uns im Unterricht an ihrer Branchenerfahrung teilhaben lassen und konnten trockene Theorie mit Praxisbeispielen veranschaulichen. Auch die internationale Atmosphäre am Campus hat mir gut gefallen.“
„Das Studium an der CBS hat einen großen Beitrag zu meiner Persönlichkeitsentwickung geleistet.“
„Insbesondere das Rhetoriktraining hat mir sehr geholfen meine eigenen Ideen zu präsentieren. Ebenso ist die praxisbezogene Ausbildung an der CBS sehr gut!“
„Das Studium an der CBS hat mich in vielerlei Hinsicht auf meine Karriere bei einer der weltweit führenden Media-Agenturen vorbereitet.“
„Besonders gefallen hat mir die Mischung aus Theorie und Praxis, die Internationalität, die kleinen Lerngruppen sowie die vielen Aktivitäten außerhalb des Lehrplans.“
„Durch das Masterstudium an der CBS konnte ich mein fachliches Wissen weiterentwickeln und mich perfekt auf den Berufseinstieg vorbereiten. Vor allem konnte ich aus den praxisbezogenen Inhalten sehr viel mitnehmen.“
„Viele Kontakte aus dem Studium sind für mich heute noch relevante Ansprechpartner für die verschiedensten Themen. Hier schon an der Uni zu lernen, welchen Mehrwert das Netzwerk haben kann, war wichtig.“
„Mir haben besonders der persönliche Charakter des Studiums und die gute Atmosphäre gefallen, die insbesondere durch die Kursgröße und die Nähe zu den Dozenten erreicht wurden.“