INFOMATERIAL ANFORDERN
INFOMATERIAL ANFORDERN
Master
WiWo_BesteFachhochschulen2021_CBS_International_Business_School

Mach Reisen zum Beruf mit International Tourism Management

INFOMATERIAL ANFORDERN
1000+

Partnerunternehmen
180+

Partnerhochschulen
4000

Studierende

International Tourism Management (B.A.) in Köln & Mainz studieren

bachelor-international-tourism-management

Was ist Tourismusmanagement? Und warum solltest Du das studieren?

Tourismus ist in unserer heutigen Welt allgegenwärtig und begegnet Dir in verschiedenen Formen fast täglich – sei es, weil Du selbst auf Reisen gehst oder an Deinem Heimatort mit Touristen/-innen in Berührung kommst. Tourismusmanagement ist dabei allerdings keineswegs selbsterklärend, denn vom Verbraucher über die Konzeption und Vermarktung von Tourismusprodukten sowie Reisezielen bis hin zur Optimierung von Dienstleistungen bedarf es fundierter Kenntnisse.

Denn Tourismus ist viel mehr als nur das Offensichtliche – darin spielen verschiedene Kulturen, Verkehr, Umwelt sowie zahlreiche weitere Aspekte eine große Rolle.

Daher bietet die CBS ein Tourismusstudium an, in dem Prozesse kritisch hinterfragt werden und die Bedeutung von Nachhaltigkeit vermittelt wird. Die folgenden Fragen verdeutlichen die unterschiedlichen Perspektiven verschiedener Interessensgruppen im Tourismusmanagement:

  • In welchem Verhältnis steht Tourismus zur gesamten Welt?

  • Auf wessen Kosten geht ein günstiger Urlaub?

  • Was bedeutet es, einen Ort zu besuchen, bevor er von Touristen zerstört wird?

Das International Tourismusmanagment-Team führt Dich durch die variablen Tourismussysteme, indem es zwischen Industrie und Wissenschaft einen Dialog herstellt. An der CBS Tourismusmanagement zu studieren, bedeutet über Dein eigenes Engagement nachzudenken und zu reflektieren, wie Du einen sinnvollen Beitrag zum Verständnis des zukünftigen Tourismus leisten kannst.

Tourismus Studium – Was sind die Studieninhalte? Theorie und Praxis verbinden

Die Tourismusindustrie gehört zu den größten Arbeitgebern sowie Branchen der Welt. Als einer der größten globalen Arbeitgeber mit den meisten internationalen Karrieremöglichkeiten, könnte die Arbeit im Tourismus buchstäblich bedeuten, überall auf der Welt zu arbeiten. Unser englischsprachiger Studiengang BA International Tourism Management schlägt eine Brücke zwischen Theorie und Praxis - und bringt unsere Studenten von Anfang an mit Branchenerfahrung zusammen:

  • Stadtrallys in Köln, Düsseldorf, Amsterdam oder Brügge die von der Abteilung für Tourismusmanagement veranstaltet werden.

  • Business Projects in Zusammenarbeit mit TUI Cruises, Hilton, Köln Tourismus, BOYOCA, Turkish Airlines, etc.

  • Jährliche CBS Study Trips zum Beispiel nach Südkorea, unterstützt durch den Deutschen Akademischen Austauschdienst und die Korea Tourism Organization.

  • Seit über 15 Jahren ist die CBS auf der weltgrößten Tourismusmesse, der ITB Berlin. Hier haben CBS-Studenten den Best Exhibitor Award (BEA) verliehen.

  • Virtual Reality Studienreisen. Live in 360° zum Beispiel den Oman erleben.

Wir legen großen Wert auf die Anwendung von theoretischem Wissen in realen Situationen.

Da internationales Tourismusmanagement stark mit Internationalisierung und Digitalisierung zu tun hat, integrieren wir diese Bereiche in jeden Aspekt unseres Lehrplans, um sicherzustellen, dass Sie die Schlüsselkompetenzen haben, nach denen Arbeitgeber in angehenden jungen Fachkräften suchen.

  • ECTS 180
  • Semester 6
  • Vorlesungssprache Englisch
  • Studienform Vollzeit
  • Abschluss Bachelor of Arts
  • Campus Köln | Mainz
  • Praktikum Integriert
  • Auslandssemester Integriert
  • Studienbeginn Winter Köln | Mainz
  • Studiengebühren* 4.950 €
FINANZIERUNG
AKKREDITIERUNG & RANKINGS

Studienverlaufsplan

Diese Studieninhalte erwarten Dich in den einzelnen Semestern im Bachelorstudiengang Tourismus Management:

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Business Operations3 ECTS ? !
  • Introduction: Basic business, economic, and market principles and key terms

  • External Business Environment

  • Global Markets

  • Competitive Environment

  • Internal Environment

  • Management, Leadership & Motivation

  • Business Function: HR, Operations, Marketing, Finance & Accounting

  • Entrepreneurship

  • Business Ethics and CSR

  • Emerging Business Trends

Business Law3 ECTS ? !
  • Survey on different legal systems and the harmonizing effect of EU Law

  • Concluding a contract

  • Different types of contracts and their typical features

  • Performance and obligations

  • Solving problems (e.g. failure to perform, liabilities)

  • Safeguarding creditors’ rights

  • Forms of business organizations

Mathematics3 ECTS ? !
  • Introduction to functions, graphs and interpretations

  • Understanding Derivatives

  • Applications of Derivatives

  • Understanding Differential Equations

  • Applications of Differential Equations

  • Understanding Logarithms

  • Applications of Logarithms

Statistics3 ECTS ? !
  • Introducing data and statistics

  • Descriptive statistics and exploratory data analysis

  • Introduction to probability theory

  • Discrete and continuous probability distributions

  • Sampling and sampling distributions

  • Interval estimations

  • Hypothesis development and testing

  • Simple linear regressions

Financial Accounting3 ECTS ? !
  • The purpose of accounting

  • Formal rules and assumptions, national law, IFRS, US-GAAP

  • The system of financial statements and accounts

  • Accounting for services and merchandising

  • Inventory valuation

  • Receivables

  • Plant, natural and intangible assets

  • Liabilities

  • Owner’s equity of corporations

  • Value-added tax

Applied Financial Accounting3 ECTS ? !
  • The purpose of accounting

  • Formal rules and assumptions, national law, IFRS, US-GAAP

  • The system of financial statements and accounts

  • Accounting for services and merchandising

  • Inventory valuation

  • Receivables

  • Plant, natural and intangible assets

  • Liabilities

  • Owner’s equity of corporations

  • Value-added tax

Programmspezifische Lehrinhalte

Introduction to Tourism Management3 ECTS ? !
  • History and development of tourism

  • The tourism system in the era of globalisation

  • Ecologic, economic, and social impacts of tourism

  • Tourism: a multi-component service industry

  • Business models and forms of tourism

  • Tourism organisations and lobbyism

  • Backlash issues: terrorism, natural disasters, diseases

Tourism Geography3 ECTS ? !
  • The Demand and Supply for Recreation and Tourism

  • Linking World-wide Issues to Tourism

  • Climate and Tourism

  • Geographical Influencing Factors on Tourism Development

  • Tourism and Natural Catastrophes

  • Sustainable and Responsible Tourism

Überfachliche Kompetenzen

Foreign Language2 ECTS ? !

Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English­-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.

Business English2 ECTS ? !

The aim of this course is to solidify the students’ existing language competencies, as independent users of English, and to enable them to apply this to their studies, focusing on educational and business domains. Since English is the medium of instruction in their respective study programmes, students are expected to reach a proficient user level in English within the first year.

*Instead of Business English, German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.

Personal Skills2 ECTS ? !

In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Microeconomics3 ECTS ? !
  • Introduction into microeconomic models

  • Consumer theory

  • The theory of the firm

  • Competitive markets

  • Market failure

  • Market power and monopoly

  • Oligopoly and monopolistic competition

  • Externalities

  • Asymmetric information

  • Introduction to game theory

Applied Microeconomics3 ECTS ? !
  • Introduction into microeconomic models

  • Consumer theory

  • The theory of the firm

  • Competitive markets

  • Market failure:

  • Market power and monopoly

  • Oligopoly and monopolistic competition

  • Externalities

  • Asymmetric information

  • Introduction to game theory

Market Research3 ECTS ? !
  • Introduction to Market Research

  • Defining the marketing research problem and developing an approach

  • Research design

  • Secondary Data

  • Qualitative research

  • Quantitative research

  • Scaling and sampling

  • Fieldwork and Data preparation

  • Basic data analysis (how to use it)

  • Report preparation and presentation

Cost Accounting3 ECTS ? !
  • Rationales of cost accounting

  • Simplistic methods of overhead allocation

  • Job costing

  • Process costing

  • Activity-based costing

  • Overcapacity costing

  • Joint product costing

  • Overhead analysis sheet

  • Concepts of relevant cost and revenue

  • Budgeting

Human Resource Management3 ECTS ? !
  • Recruitment and Attraction

  • HR Planning, Controlling & Instruments

  • Training and Employee Development

  • Motivation and Leadership

  • Compensation and Benefits

  • Performance Appraisal and Management

  • Certificate of employment

  • HR Ethics

  • Trends in HRM

Marketing3 ECTS ? !
  • Marketing Definition and Process

  • Marketing in Context of Corporate Strategies

  • Internal Analysis and Marketing Environment (Micro)

  • Marketing Environment (Macro)

  • Consumer Buying Behaviour

  • Market Segmentation

  • Strategic Brand Management

  • Marketing Instruments (Product, Price Place, Promotion)

  • Marketing and Sustainability

Programmspezifische Lehrinhalte

Tourism Law3 ECTS ? !
  • The Warsaw convention

  • Visa and vaccination requirements

  • EU legislation: freedom of services

  • EU legislation: passenger rights

  • German law: the legal status distinction between tour operators and travel agents

  • German law: the role of travel alerts issued by the Federal Foreign Office

Tour Operations3 ECTS ? !
  • The package tour value chain

  • Market structure of tour operators

  • Business models and strategies in tour operating

  • Purchasing of accommodation and transportation capacities

  • Travel agencies and their market structure: chains, franchise, co-operation models

  • Tour operators vs. travel agencies: commission structures, fee models, legal status

  • Global players in tour operating and travel distribution

  • Specialized tour operators and niche markets

  • New distribution channels, online travel agencies, and virtual tour operating

Überfachliche Kompetenzen

Business English2 ECTS ? !

The aim of this course is to solidify the students’ existing language competencies, as independent users of English, and to enable them to apply this to their studies, focusing on educational and business domains. Since English is the medium of instruction in their respective study programmes, students are expected to reach a proficient user level in English within the first year.

*Instead of Business English, German as a foreign language is offered as an obligatory course for Non-native German speakers.

Foreign Language2 ECTS ? !

Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English­-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.

Personal Skills2 ECTS ? !

In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Macroeconomics3 ECTS ? !
  • Indicators: Gross Domestic Product and its major components, Inflation

  • Labour Markets and unemployment

  • The classical AS-AD model

  • Keynes’ IS-LM Model

  • The basic RBC model

  • Monetary Policy

  • Fiscal Policy

Applied Macroeconomics3 ECTS ? !
  • Indicators: Gross Domestic Product and its major components, Inflation

  • Labour Markets and unemployment

  • The classical AS-AD model

  • Keynes’ IS-LM Model

  • The basic RBC model

  • Monetary Policy

  • Fiscal Policy

Strategic Management3 ECTS ? !
  • External Analysis: understanding opportunities and threats the environment offers

  • Internal Analysis: uncovering strengths and weaknesses of the organization

  • Basic corporate-level strategic choices for long-term profitability

  • Diversification strategy

  • Mergers, acquisitions and alliances

  • Strategic entrepreneurship and innovation

  • Organizational structure and controls

  • Social Responsibility and Ethics of Strategic Management

  • Basics of Corporate Governance

International Management3 ECTS ? !
  • Global competition and the transnational corporation in the global economy

  • Institutions governing competition

  • Organizational designs for multinational companies

  • Location-based aspects: Competitive advantages of countries

  • Organization, local adaptation and the need for standardization

  • Networks and innovation

  • Managing people in multinational enterprises

  • Leadership and management behaviour in multinational companies

  • Organizational culture

Introduction to Social Science3 ECTS ? !
  • Social sciences and its methods

  • Individual and society

  • Human behaviour and organisation

  • Development of civilisations

  • Culture and the individual

  • Decision making and power

  • Politics and society

  • Social and political institutions

  • Economics and society

  • Global issues

Empirical Social Research3 ECTS ? !
  • Theory and hypotheses

  • Qualitative method

  • Quantitative method

  • Research designs

  • Data collection methods

  • Correlation and Causality

  • Sampling

  • Data collection

  • Coding

  • Ethics

Programmspezifische Lehrinhalte

Aviation Management3 ECTS ? !
  • Major aspects of Aviation industry

  • Business Relations: Mergers, Acquisitions and Strategic Alliances

  • Airlines and their interaction with their environments

  • Airport Business Models

  • New trends and future perspectives

Hotel Business Operations3 ECTS ? !
  • Classification and service quality issues

  • Investors, owner-operators, franchise, and hotel chains

  • Food & beverage operations

  • Rooms division and yield management

  • Banquet and conference sales

  • Human resources management

  • Traditional vs. design hotels

Überfachliche Kompetenzen

Foreign Language4 ECTS ? !

Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English­-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.

Personal Skills2 ECTS ? !

In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Tourism Marketing3 ECTS ? !
  • The 7 P’s of service marketing

  • The marketing environment for hospitality and tourism

  • Consumer markets and the context of tourist buying behaviour

  • Destination marketing specifics

  • Hotel and restaurant marketing

  • Major distribution channels

  • Web 2.0: opportunities and risks of user-generated content

  • Consumer behaviour: individual, social, and group aspects

  • Perceiving and choosing destinations

  • The tourists’ on-site experience

Event Management3 ECTS ? !
  • Legal aspects of event management

  • Communication, information and office management, software applications

  • Event marketing and branding

  • Event production and mise-en-scene

  • Invitation management

  • Event management strategy and planning

  • Meetings, conventions, trade fair and exhibition management

  • Marketing & media interaction

Social Media Marketing3 ECTS ? !

Every year, state-of-the-art topics in Social Media Marketing will be presented, analyzed, and developed. The topics will be changed in the respective semester, responding to current trends. Examples for the contents of Social Media Marketing are:

  • Crowdsourcing

  • Personality Branding

  • Social Media Customer Service Center

  • Social Media for B2B communication.

Digitalization & Tourism3 ECTS ? !

Every year, state-of-the-art topics in eTourism will be presented, analyzed, and developed. The topics will be changed in the respective semester, responding to current trends.

  • eTourism and eBusiness

  • Web 2.0 and user generated content (link to Social Media Marketing)

  • Augmented and Virtual Reality applications for the Tourism industry

  • Platforms and tools

  • ICT solutions for tourist destinations, service providers, tour operators, distribution and sales

  • Technology acceptance and backlashes

Wahlbereich

Business Project6 ECTS ? !

The overall objective of this course is to provide students with possibility of applying their business knowledge on concrete business situation (real or scenario-based), related to the field of their specialization. By the end of the module students should be able to:

  • Define project goals for the “client”.

  • Work under the set timeframe and agreed project scope.

  • Cooperate in the international project teams.

  • Plan and conduct secondary and primary research to gather necessary information: understand which information is needed and where to look for it.

  • Conduct analysis of the “client business”: be able to understand the researched information in a wider context.

  • Evaluate markets/ industries/ competitive landscapes.

  • Develop possible strategic directions for the “client” business.

  • Formulate recommendations

Business Elective 13 ECTS ? !

These courses aim to enable the students to develop and/or strengthen relevant skills that are of particular interest to them. Electives allow students to expand their knowledge. The following are examples of the types of courses on offer:

  • International Marketing

  • International Human Resource Management

  • Organisational Behaviour

  • Global Supply Chain Management

  • Entrepreneurship

  • Diversity in Business

  • Corporate Social Responsibility

  • International Accounting

  • Advanced Statistics

  • Design Thinking

  • Quantitative Social Media Research

  • SAP as Enterprise Resource Planning Software

  • Snack Content

  • Harvesting and analyzing social media data for business purposes

  • Industry 4.0

Business Elective 23 ECTS ? !

These courses aim to enable the students to develop and/or strengthen relevant skills that are of particular interest to them. Electives allow students to expand their knowledge. The following are examples of the types of courses on offer:

  • International Marketing

  • International Human Resource Management

  • Organisational Behaviour

  • Global Supply Chain Management

  • Entrepreneurship

  • Diversity in Business

  • Corporate Social Responsibility

  • International Accounting

  • Advanced Statistics

  • Design Thinking

  • Quantitative Social Media Research

  • SAP as Enterprise Resource Planning Software

  • Snack Content

  • Harvesting and analyzing social media data for business purposes

  • Industry 4.0

Überfachliche Kompetenzen

Foreign Language4 ECTS ? !

Depending on the student‘s choice, language courses are offered, for example, in English, Spanish or French. If you choose the English­-Only track, the lessons will focus on the intensive development of your English skills.

Personal Skills2 ECTS ? !

In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.

Auslandssemester

Auslandssemester25 ECTS ? !

You will spend the fifth semester at one of our numerous partner universities abroad. Our International Office supports you in the selection & application process and coordinates the courses to be taken abroad with you in advance.

Allgemeine wirtschaftswissenschaftliche Inhalte

Bachelor Thesis12 ECTS ? !

During your 6th semester you are working on your Bachelor thesis. You have 12 weeks to complete your thesis and the subject is freely selectible. A supervisor from CBS will support you and you can write the thesis in collaboration with a company as well.

Bachelor Thesis Tutorial1 ECTS ? !

During the Bachelor Thesis Tutorial you will learn the fundamentals for your Bachelor thesis: Defining the topic as well as structuring the thesis and you will learn the theoretical knowledge for scientific working.

Business Simulation Game4 ECTS ? !

In a business simulation game participants have to manage their own virtual company which operates in the same market as other participant-operated competitors. This involves making typical management decisions in realistic environments. Beside the deepening and active examination of subject-specific knowledge the simulation games also include the team environment, where interaction, communication and prioritization are of paramount importance. Participants learn how to manage risk and uncertainty while time is limited and information constrained. Group-reflections help to take over different perspectives and to discuss pros and cons of content- as well as behaviour-related actions.

Destination Management3 ECTS ? !
  • Public and private destination management

  • Destination target marketing and affinity group marketing

  • Sustainable destination management tools

  • Destination financing and controlling

  • International destinations

  • New trends and future perspectives of destination management

  • Destination Management or Destination Marketing Organisations

Tourism Mobilities3 ECTS ? !
  • Forecasting domestic and international demand of transportation

  • Supply Analysis for tourism transportation

  • Sustainable considerations in the choice of tourism transportation

  • The Future of tourism transportation

  • Cruises, Railways, Coach Tour

  • Individual Cars, Car Rental Services

Überfachliche Kompetenzen

Personal Skills2 ECTS ? !

In courses such as Rhetoric and Presentation or Business and Society your social and leadership skills are trained. In addition to various compulsory courses, there are optional subjects where you can choose which of your competences should be particularly strengthened.

bachelor-international-tourism-management-studentin

Highlights und Events des Studiums “International Tourism Management”

Das Tourismusmanagement Studium an der CBS besteht nicht nur aus Vorlesungen, sondern beinhaltet zahlreiche Events und Erlebnisse, die außerhalb der Vorlesungsräume soziale Begegnungen und kritisches Hinterfragen fördern sollen. Gerade im Bereich Tourismusmanagement ist es essenziell, aus seinem alltäglichen Umfeld herauszukommen, weswegen Studierende unbedingt lernen sollten, außerhalb der sprichwörtlichen Schubladen zu denken.

Hierzu bieten wir neben den erwähnten Unternehmensbesuchen und Projekten unsere „Tourism Mixer“ sowie die von der Tourismusfakultät organisierten CBS Study Trips an. Während der „Tourism Mixer“ treffen sich alle International Tourism-Studierenden, Dozenten und ITM-Alumni, um sich kennenzulernen und sich in entspannter Atmosphäre auszutauschen. In diesem Rahmen finden zudem regelmäßig Fachvorträge von Unternehmensvertretern statt. Dieses Angebot bieten wir etwa ein bis zwei Mal pro Semester an.

Die Welt kennenlernen durch Study Trips by ITM Faculty

Zweimal im Jahr, im Januar und August, finden im Rahmen des Tourismusstudiums die CBS Study Trips statt. Dabei führen die Studienreisen an verschiedenste Orte in aller Welt, wie beispielsweise Südkorea oder den Oman. Durch die finanzielle Unterstützung der CBS sowie des DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) sollen die Reisen für alle Studierenden ermöglicht werden.

Mithilfe der weltweiten Unternehmens- sowie Hochschulpartnerschaften wird ein spannendes Programm erstellt, welches den Austausch mit Unternehmensvertretern sowie Studierenden aus verschiedenen Ländern und Kulturen fördert. Dabei sollst Du außerhalb Deiner Komfortzone Erfahrungen sammeln und erhältst zugleich ECTS-Punkte für bestandene Projekte oder Seminare. Studierende des Touristikstudiums haben die Aufgabe, sich aktiv einzubringen sowie Teile der Reise selbst zu planen. Freue Dich darauf, Deinen Horizont durch diese Reisen zu erweitern und die Tourismusbranche dabei eingehend kennenzulernen.

master-digitales-marketing-studentin

Forschung im Rahmen des Tourismusmanagement-Studiums

Der “Bachelor International Tourism Management” behinhaltet zudem einen Forschungsbereich, der als integraler Teil des Lernprozesses angesehen wird. Zu diesem Zweck liest Du innerhalb des Studiums zahlreiche wissenschaftliche Artikel, die Du mit Unterstützung Deiner Professoren im richtigen Kontext einordnen und dir dadurch selbstständig weiteres Wissen aufbauen kannst. Die ständige Weiterbildung sowie die kritische Hinterfragung bestehender Prozesse sowie aktueller Ereignisse sind für ein erfolgreiches Tourismusmanagement elementar. Zu Deinem internationalen Tourismusstudium gehört deswegen auch unter anderem die Auseinandersetzung mit folgenden grundlegenden Fragen:

  • Was passiert in der globalen und digitalen Welt im Bereich Tourismus?

  • Was sind die neusten Trends in der Touristikbranche?

  • Wie verändert sich der Tourismus?

  • Wie entwickelt sich das Touristenverhalten?

  • Wie beeinflusst Terrorismus den Tourismus?

  • Welchen Einfluss hat Tourismus auf die Umwelt, die Gesellschaft und die Kultur?

Eine Auseinandersetzung mit den ethischen als auch ökonomischen Hintergründen der Tourismusbranche bilden den Kern des Tourismusmanagement-Studiums an der CBS und findet sich deswegen nicht nur innerhalb Deines Curriculum, sondern auch bei praktischen Forschungsprojekten wieder.

Lerne die CBS persönlich kennen: Online & vor Ort Infoveranstaltungen

Köln

Open Campus Night - Campus Köln

2. Dezember 2021 | 18:00 - 20:00
Mainz

Open Campus Night - Campus Mainz

7. Dezember 2021 | 18:00 - 20:00
Potsdam

Open Campus Night - Campus Potsdam

16. Dezember 2021 | 16:00 - 20:00

Praxiserfahrungen, Soft-Skills-Trainings & Auslandserfahrungen im Tourismusmanagement Bachelorstudium

Damit Du Dich schon während des Tourismusmanagement Studiums optimal auf den Arbeitsmarkt vorbereiten und verschiedene Branchen kennenlernen kannst, sind mehrere Praxisphasen im Lehrplan des Tourismus Bachelorstudiums integriert. So wirst Du u. a. in Deiner vorlesungsfreien Zeit ein achtwöchiges Praktikum absolvieren und an komplexen Fragenstellungen in einem gemeinsamen Business Project mit Praxispartnern arbeiten. Auch unser Business Simulation Game bietet Dir die Chance, Dein Wissen praktisch anzuwenden. Unser Career Service unterstützt Dich dabei, einen spannenden Praktikumsplatz bei einem renommierten Unternehmen zu finden – auch im Ausland!

Außerdem erlernst Du in unseren Soft-Skill-Kursen, wie Du Teams führst und mit Deinen Kommilitoninnen/Kommilitonen auf allen Hierarchieebenen zielgerichtet kommunizierst. Ob im Bewerbungsgespräch oder bei einer wichtigen Abschlusspräsentation – Ein souveränes Auftreten ist dabei die Summe aus Deinen Erfahrungen und gezielten Trainings, in denen Du Deine Fähigkeiten verbessern kannst. Mit einer überzeugenden Ausstrahlung und Rhetorik wirst Du im Arbeitsleben stets erfolgreich sein.

Neben dieser Praxiseinblicke stärkst Du Deine interkulturellen Kompetenzen während des Auslandssemesters. Da die CBS über ein großes Netzwerk an Partnerhochschulen verfügt, kannst Du Dein Auslandssemester an über 120 Universitäten auf der ganzen Welt verbringen. Bei der Auswahl des Ziels und dem Bewerbungsprozess stehen Dir die Mitarbeiter des International Office beratend zur Seite.

International Tourism Management – Was sind die Berufsaussichten?

Nachdem Du Deinen Bachelor in „International Tourism Management“ abgeschlossen hast, stehen Dir vielseitige Berufsaussichten offen. Dazu gehören Positionen in diesen Bereichen:

  • Reiseveranstalter – Interesse an der Planung, Abwicklung und Nachbereitung von Reisen ist hierbei von Vorteil.

  • Hotellerie oder Gastronomie – Flexibilität, Arbeit im Ausland sowie eine gute Kundenorientierung sollten Dir zusagen.

  • Destinationen – Arbeite vor Ort als Reisebegleiter oder Guide.

  • Airlines – je nach Position sollte eine hohe Reisebereitschaft vorliegen.

  • Touristische Online-Plattformen – Verbinde Tourismusmanagement mit Online Marketing.

  • Forschung – mit einer Promotion steht Dir die Welt der Wissenschaft offen.

Unabhängig von Deiner Berufswahl bietet Dir das Studium im Internationalen Tourismusmanagement an der CBS International Business School eine erstklassige Ausbildung für Deine Karriere in der Tourismusbranche.

Bist Du überzeugt?

JETZT BEWERBEN

Das sagen unsere Alumni

NOCH NICHT ÜBERZEUGT? HIER FINDEST DU WEITERE GRÜNDE, WARUM DU MIT DER CBS DIE RICHTIGE ENTSCHEIDUNG TRIFFST

  • INTERNATIONAL

  • PRAXISORIENTIERT

  • AKKREDITIERT

  • PERSÖNLICH

WARUM CBS?

Erfahre mehr in Deinem kostenlosen Infomaterial

Du möchtest Dich zu Hause in Ruhe über unsere Bachelor- und Master-Studiengänge informieren? Jetzt unverbindlich und kostenlos Dein Infomaterial anfordern, und wir senden Dir gern unser Infomaterial zum Studium per E-Mail zu.

Folge uns auf Instagram & Facebook, lerne uns auf einer Infoveranstaltung kennen, oder nehme Kontakt mit unseren Studienberatern auf, um mehr über uns zu erfahren.

Anika Zaeske

Anika Zaeske

Beratung: Campus Köln
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 221 93 18 09-31
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
E-Mail: study@cbs.de
Mirjam Zimmermann

Mirjam Zimmermann

Beratung: Campus Mainz
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 6131 88055 31
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
E-Mail: study@cbs.de
Katharina Ging

Katharina Ging

Beratung: Campus Potsdam
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 221 93 18 09-31
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
E-Mail: study@cbs.de
Michelle Graf

Michelle Graf

Beratung: Campus Aachen
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 241 47 57 12-56
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
E-Mail: study@cbs.de
David Winkelmann

David Winkelmann

Beratung: Campus Neuss, Solingen
Du hast Fragen? Wir sind gerne für Dich da!

Telefon: +49 (0) 213 14 03 06-841
WhatsApp: Schreib uns bei WhatsApp
E-Mail: study@cbs.de
  • icon active icon
  • icon active icon
  • icon active icon
  • icon active icon
  • icon active icon
Schreibe uns bei WhatsApp